Er det lov å dele håndverkerkonto med andre / kjøpe for andre?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Neonex, 28. febr 2019.

  1. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Min bror som er snekker har en konto hos en byggevareforhandler. Denne har han brukt til å handle ting for min far som skal pusse opp. Jeg får legge ut for faderen (for bonuspoengenes skyld) og får igjen av ham. Får jo naturligvis ekstra rabatter gjennom kontoen til broderen.

    Vi har fått faktura fra ham. Tenkte jeg skulle gå i butikken og betale fakturaen med kort (for å få bonuspoeng på beløpene), og om jeg har skikkelig flaks - også få spend på amex.

    Har man lov til å "dele" slike kontoer med andre, eller kan min bror komme i noen slags trøbbel for det (f eks risikere å få stengt kontoen sin)?

    Eller går dette helt fint? Gjorde det nemlig med min onkel på byggmax, men vet ikke om monter har andre retningslinjer. Tenkte i verste fall jeg skulle kjøre på meg en liten lurifaks om at jeg skylder ham penger og derfor skal betale fakturaene for ham.
     
  2. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg handler alltid på Maxbo med min onkels proffrabatt. Jeg betaler alltid med kort der og da og bare oppgir "Det skal føres via xxx proffkunde"

    Men jeg ville nok spurt broren din isteden for på dette forumet. ;)
     
    Insomnia4u, drsyk and KVTL like this.
  3. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Har selv "byggekontoer for proffer" hos MaxBo til tross for at jeg kun er hobbysnekker. Veldig fornøyd med det firmaet, i hvert fall lokalt.

    Hvis butikken godtar at du betaler med kort er det ingenting som kan stanse deg i å gjøre det. Det jeg ville være mer bekymret for er bokføring og skatteetaten. Hvis skatteetaten mener at din bror har snekret på fritiden, kan han fort risikere å bli skattlagt for dette.

    Mitt råd er å snakke med din bror og hans regnskapsfører på hvordan man kan gjøre dette på en skikkelig måte.
     
  4. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke noe problem at du betaler denne regningen med ditt Amex kort,jeg har selv gjort dette noen ganger selv på andres proff kontoer uten problemer. De er fornøyde så lenge regningen blir betalt bare :)
     
    Neonex liker dette
  5. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Det var de. Ekstremt hyggelig kar som svarte at selvfølgelig og nesten så litt dumt på meg da jeg spurte :p

    Kan forøvrig melde at Montér i Bergen fortsetter å rote, og det tydeligvis er opp til hver enkelt butikk om de vil ta Amex eller ikke. Har nå handlet på både Monter Os og Monter Askøy (før jeg får Eddie på nakken her, så er nå ingen av stedene teknisk sett Bergen, men ganske nærmt Bergensområdet). Ingen av disse to tok Amex. Godt jeg planla og hadde med meg Shell Mc.

    Dobbeldipping blir det åkke som - og godt når payr grensen ble brukt opp for en knapp uke siden :)
     

Del denne siden