Erfaringer med SIXT

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av gregas85, 10. sept 2019.

  1. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Fant ingen tråd på dette så begynner en ny. Jeg har vært trofast Sixt kunde med ca 40 leier de siste 2 årene men etter siste opplevelse i Tromsø er det nok. Under epost jeg sendte som feedback:

    ------------------------------------------------------------------------------
    I am writing this to give you an extensive feedback on my rental from Sixt in Tromsø, Norway, booking xxxxxxx from xx to xx.

    PRIOR TO PICK UP
    I called the Sixt office at Tromsø Airport at number +47 xxxxxxxx at xxhxx on xth xxxxxxxxx and spoke for 5 minutes and 17 seconds with a customer agent named xxxxx. I specify the exact time cause upon picking up the keys my call was put into question . I informed xxxxx that my flight had been cancelled and provided with the new flight number and new time of arrival at xxhxx. I also asked him if I could check in online for this rental to save time when collecting as I always do when making bookings with Sixt. I provided my Sixt Platinum card number xxxxxxxx. He said that he is not sure if he can download the details but he will try. He also informed me that since I am a Sixt Platinum member he will be upgrading me to xxxxxxxx. I was happy to hear this since we were 4 travelers with some luggage. Upon arrival to Tromsø I met a different agent who said that I must have called another station, but then I showed her my phone with the log of the phone number which belongs to Tromsø station and the time stamp of the call. I was surprised why I was distrusted.

    PICK UP
    Upon arrival to the rental desk the customer agent (a different person) informed me that she was unaware of the phone call I had with xxxxxx as he did not inform her about this and that she had prepared a completely different car, but since I had that call and was told that a xxx would be made available for us, then she would call him. She tried to call that agent twice without success. After 15 minutes waiting she informed me that she will provide a xxxxx xxxxx and asked me to pay for the car and settle the deposit. I did all of that and received the contract and was asked to wait some time as the car needed to be prepared.

    HAND OFF
    Another agent that was delivering the keys to the car to the station did not want to give them to me and handed it to the agent behind the desk. She did then a phone call to someone I believe was her supervisor and after further 5 minutes waiting she handed me in the phone. Please see the following course of what happened.
    1. The agent I was talking on the phone said that I have booked a car through a third party and he refused and rejected to honor my Sixt Platinum membership and hence wanted to cancel the free upgrade unless I was willing to pay for it.
    2. I informed him that I had booked the car directly with Sixt website using the link that Sixt had provided for SAS Eurobonus Diamond members. The booking site was on sixt.no. I received the booking confirmation from Sixt directly and not from any third party agencies such as Rentalcars or Expedia.
    3. He did not accept it still and said that "I had got the car super cheap and cannot expect that they will provide a free upgrade to a car that normally cost 3000 NOK for 3 days or more". He said that I will not get the keys unless I accept the extra charge for the upgrade
    4. At this point there was a queue of at least 6 people behind me including one women with a baby and I did not want to delay it any further. I asked the agent to serve the lady in the queue with the baby first. In the meantime, the agent behind the desk said that I have to pay extra for the car if I want it.
    5. I informed the agent behind the desk that she offered it at first as I am a Platinum member and I showed her the booking confirmation directly from Sixt and that this was not any third party booking but a direct booking with Sixt. If the Sixt Tromsø staff are not happy about the rate the company offered me, they must take it up internally and not complain to the customer. Beside she had already printed the rental contract and charged me both the rental cost and the deposit for the xxxxx xxxxx car.
    6. I refused to speak any further to that man on the phone as his tone was aggressive and insulting. The agent at the desk was also looking at me as I am a thief and she said that I have to "either take it or leave it". This was unprofessional. The agent was the first to offer me the upgrade, then another upgrade due to the fact that I was a Platinum member and then refused it and asked me to pay 2000 NOK more.
    7. I felt humiliated by the staff and told then the agent that she had already prepared the rental contract and assigned the car and now she cannot "blackmail" me that they will charge me additional for the rental upgrade. I asked the agent to call the director of the station and clarify what is their final position. At this stage I had already asked the other rental company next to Sixt for availability of a rental car and since I have also Presidential membership in Avis and Hertz I wanted to get a car from another company.
    8. After another 30 minutes wait (by this time the whole ordeal had taken 1 hour!) the agent told me that I can drive without any extra charges.

    I have rented from your company over 50 times in the last years but this has been the last time!
    ------------------------------------------------------------------------------
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Synd å si det, men leiebilbransjen er og blir bingo. Både fordi hver enkelt stasjon ofte operer helt i sin egen boble (mange småkonger), men også fordi man sliter med antikvariske systemer og utrolig mange mindre smarte hoder bak skrankene.

    Bra at du stod på ditt, en skal aldri være redd for å hevde sin rett! Personlig håper jeg mange av de nye utleiekonseptene som finnes i byene nå også kommer på flyplassene, så kan vi bli kvitt Sixt, Avis, Hertz og andre antikvariske selskap.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Wow...
    Jeg har faktisk planer om å prøve Sixt på EVE i november, ettersom de har halve prisen av Avis som jeg ellers er fast kunde hos. Men nå må jeg si jeg blir betenkt, dog, som @RescueMe sier; det er bingo med hvem man treffer på på utleiestasjonene.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Hva slags konsepter tenker du på da?
     
  5. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Siste runde med Sixt på EVE var flyet mitt kraftig forsinket, men Sixt stilte med ferdig oppvarmet bil (X5 som var helt splitter ny), som var deilig da leiebilene forøvrig var nediset og nedsnødd.

    Siste runde med Sixt i Tromsø fikk jeg en V90 cross country D5 etter bestilling av en C180, og jeg gikk forbi to C-klasser fra Sixt på parkeringsplassen, så det var en hyggelig upgrade.
     
    RoadKing and Xflipper like this.
  6. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    I og med at dette tross alt er en erfaringstråd, må jeg skyte inn at jeg kun har veldig positive opplevelser med SIXT. Jeg har bare leid gjennom dem i utlandet, og har ingen erfaringer med leie i Norge.
     
    RoadKing liker dette
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    To erfaringer med Sixt: en i NYC og en i Molde.

    NYC: Hadde bestilt Cadillac XT5 (de har kun Cadillac) og håpet på oppgradering til Escalade. Har toppnivå hos Sixt via Amex. Ingen oppgradering fordi status var via kort, ikke via leier. Litt skuffende da jeg hadde chat'et mye med de på Messenger før pickup og de mente upgrade skulle være tilgjengelig. De hadde også biler inne.

    Molde: Hadde bestilt klasse C bil. Ingen oppgradering her heller.
    Ved henting skulle jeg betale depostium på ca. 1000,- Ble trukket over 8000,- ...
    Da jeg kommenterte det (etter at jeg hadde slått kode og klar) ble han litt forfjamset og beklaget. Fikk penger ført tilbake på kortet dagen etter.
     
    Last edited: 11. sept 2019
    RoadKing liker dette
  8. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Videreutvikling i min sak:

    Snakket med Tromsø kontoret som sier at de SKAL belaste meg for oppgraderingen på tross i at de har sagt og skrevet det ned på kontrakten på fredag 6 september at de ikke skal gjøre det. De påstår fortsatt at dette er 3rd party leie selv om jeg booket leien via SAS link på Sixt sine sider og dermed kvalifiserer jeg ikke til oppgraderinger som Platinum medlem.

    Men verst av alt så sier de at jeg har kjørt over 300 km selv om vi var 4 personer i bilen og kjørte Tromsø - Grøtfjord tur/retur 2 ganger og totalt var dette ikke mer enn 170 km. Dermed skal de også belaste for ekstra km.

    Det lukter en skikkelig klage til Forbrukerrådet nå.

    I tillegg har Sixt kundeservice informert meg at tved o leier jeg har hatt med dem i sommer kvalifiserer kun 1 til 3000 poeng kampanje og den andre ikke siden jeg angivelig ikke hadde klikket på riktig link, noe jeg gjorde 100%.
     
  9. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var jo bare sørgelig fra Sixt...

    Du har sjekket kilometer-telleren ved henting/levering?
    Jeg tar *alltid* et bilde av dashbordet før og etter....
     
  10. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Nei jeg var så irritert på hele hendelsesforløpet at jeg ikke tok bilder av dashbordet før og etter. Skulle kanskje ha gjort det.
     
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Som f.eks. Hyre. Bestill i appen og hent bilen uten å snakke med noen som må taste i evigheter og lete etter nøkler i en skuff...
     
    RoadKing liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Gjorde min første Sixt reservasjon i dag. En Mercedes E klasse el.l. for en helg for skarve 1600 NOK, Avis på sin side skulle 2200 for en Ford Focus, lite tvil om hva man skulle gå for ja :)
     
  13. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis de trekker deg ekstra så burde du vurdere å reklamere på transaksjonen, husk å hiv ved kopi av den skriftlige kontrakten.
     
  14. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Har og hatt en dårlig opplevelse med Sixt i Tromsø. Fikk bil som etter noen hundre kilometer (i Sverige) gikk i nødmodus titt som ofte. Var i påskehelga. Dem tilbød meg å taue bilen fra Storuman til Mosjøen hvor jeg da kunne få hente bilen etter påskehelga (når den var blitt reparert). Hva jeg skulle gjøre uten bil i påskeferien hadde dem ikke svar på. Fikk lide meg hjem til Tromsø med maaaange nødmodus, slå av motor, starte motor, kjøre videre. Hertz i Tromsø er jeg derimot nok så fornøyd med. Blir det for stort sett hver av mine leier i Tromsø (men foretrekker bykontoret over flyplassen).
     
  15. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Alltid leit å høre om dårlige erfaringer, selv har jeg totalt 150+ leier med SIXT de siste 9 årene, alt fra Polo på Sola til AMG63 SL i Hamburg og Fiat Abarth i Gdansk, og jeg har aldri hatt problemer på noen som helst måte.
     
  16. runguru

    runguru Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg sliter nå med at jeg ikke får Eurobonus-poeng fra Sixt selv om EB-nr er registrert på rett måte. Normalt har de vanlige 500 poengene blitt overført ca 1 uke etter leien. Jeg mangler fortsatt for en leie 3. desember (Zürich) og en leie 16. des (Wien), men ingenting. Sixt bekrefter at de er registrert, men sier at det kan ta 6-8 uker. Er dette noe nytt?
     
  17. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Har opplevd 7-8 uker et par ganger, men har alltid fått poengene. Andre ganger har det bare tatt 2-3 dager etter endt leie.
     
    runguru liker dette
  18. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,783
    Bonuspoeng:
    93
    RoadKing liker dette
  19. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Hvilke (frivillige) tillegg er et must om man bestiller leiebil i USA fra Sixt?
     
  20. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Egentlig ingen, om du har en ålreit reiseforsikring.
     

Del denne siden