Hei hei Har nå lest her inne så øynene er både tørre og såre, så nå må jeg rett og slett spørre dere som kan dette. 1: Kan jeg bruke mine bonuspoeng til å booke en reise for en kompis? 2: Hvis ja på 1, hvordan? Det er snakk om OSL - FRA - BKK med LH 3: Hvis jeg kjøper og betaler reiser for flere personer, får jeg da bonuspoeng for alle, eller får jeg kun på meg selv? Er ganske ny på dette, så foreløpig er det mye prøving og feiling her... Mvh Jon
1. Ja 2. Du ringer til SAS og booker som en vanlig bonusreise, men når du skal legge til navn så legger du til kompisen din sitt navn (håper ikke det er snakk om en reise i økonomi). 3. Nei, bonuspoeng er individuelle.
1 + 3: Ok! 2: I utgangspunktet skal han reise økonomi, er det noen spesiell grunn til at det ikke er bra? Jeg er som sagt helt ny på dette...
2: Ja. Det er søkklangt å sitte trangt. Ser for deg sete 32E på en NAS maskin. Så sitte der i 12 timer. Ja, du får litt mat og drikke, men det er C og opp som gjelder.
Fordi det som regel e veldig dårlig utnyttelse av poeng, med tanke på hva skatter og avgifter blir på en slik tur, samt hvor billig BKK er som destinasjon. Turen koster 90 000 poeng i økonomi + ca 2-3000 kr i skatter og avgifter. BKK ligger ofte på 3-4-5000 kr i økonomi med de fleste selskaper. Du betaler da 90 000 poeng for å kutte prisen ca 2-3000 kr, som nesten ikke burde vært lov. Til sammenligning kan du reise til Mauritius (eller hvor som helst i Nord-Afrika/Midtøsten i business class for 90 000 poeng, reiser som ofte koster 20-30 000 kr, om man skulle betalt med penger.
Har flydd både TG og LH til BKK noen ganger, alltid på økonomi. Har aldri hatt råd til C dessverre, men jobber med saken. Så lenge jeg får et midtgangsete overlever jeg å sitte bak i bussen, og på TG synes nå ikke jeg at servicen er så ille. Det eneste problemet på de siste turene har vært at baren har blitt tom...
Takker for en glimrende forklaring. Cluet er altså å betale for økonomi og spare poeng til BIZ. Det høres logisk ut for meg.
Du har skjønt det. Fra 90 tusen og opp til 140 Er det "lite" som skiller i poeng og sitter og avgifter er like for øko og biz. Husk at for så lite som 100k poeng tar SAS deg til Asia. Du kan jo eventuelt kjøpe en billig bukett fra SAS destinasjon og til Bkk. SAS har i tillegg bare 5-900 i skatter og avgift
Henger meg på @Xflipper og de andre. Du snakker om å bruke 90000 pts til BKK, i julen reiser fruen og jeg til SJO via MAD og BOG, flyturen mellom de to er omtrent på lengde med BKK og for den turen betaler vi 110000 pts og 4000 i skatter og avgifter pr person i Biz. Du må ikke finne på å bruke 90000 på økonomi.
Jeg søkte på United.com etter seter til Bogota fra OSL. I utgangspunktet så var målet for turen Cartagena. Da kom united.com opp med reise via Zürich og Madrid ut, og Barcelona og Zürich tilbake. Det godtok de i Tallinn, ulempen var at jeg da ikke fant noe på BOG - CTG, men fikk returen. Med de nye reglene rundt open jaw så var det greit. Så ble det bestemt av vi skulle til SJO istedenfor, direkte fra f.eks FRA fantes ikke, men igjen så godtok Tallinn forslaget mitt, det spiller jo egentlig ingen rolle om man reiser fra BOG til CTG eller SJO, antallet legs blir det samme. Når hun i tillegg fant en retur som jeg ikke fant, så var det bare paradisisk . Uansett, så viser historien her på forumet at Tallinn ikke har noen problemer med at en reise blir omstendlig, så lenge den er innenfor reglene om antall legs osv. Det som overrasket meg litt var at de godtok at en tur til en 110' sone via en 140' sone. Det hadde jeg ikke sett og ble veldig overrasket. Var i prinsippet klar til å godta at vi bare fikk tur til BOG og måtte kjøpe billetter derfra til SJO og tilbake. Det er mitt inntrykk at etter MC kom med sin variant hvor du kan booke Go og reise biz, så har AmEx blitt mer fleksibel.
Interessant teori. Hadde vært interessant å sette opp en rute som er helt ape med alle soneregler og openjaw og faens oldemor for å se hvordan det gikk. Men har ingen CT og heller ikke tid til å fly (Kan ikke booke noe slikt uten hensikt å fly..)
Kommer du opp med en sprø nok routing fra sånn ca Oslo til New Zealand til høsten kan jeg alltid prøve å booke jeg....
Var ikke så lenge siden det var mulig å booke vanlige *A award billetter via asia til f.eks dubai og kun betale poeng tilsvarende middle east. så kanskje det har vært i denne periode du bestilte denne billett.
Opprinnelig tur til CTG ble bestilt i slutten av oktober. Endring til SJO og dermed 110’ var denne uken.
Reglene rundt transittsoner forsvant ifm en oppdatering av Eurobonus tidligere i mai i år og ble erstattet av regeln: "Både utreiser og hjemreiser må følge logikken «den mest fornuftige ruten mellom avreisested og destinasjon». SAS forbeholder seg retten til å bestemme hvorvidt ruteplanene stemmer overens med dette kriteriet basert på vanlig praksis." Hva det betyr er at stopp i en dyrere son eller stopp i flere transittsoner går helt fint (f.eks. nord-asia og sørøst asia på vei til Austrialia), så lenge SAS mener det ikke er en for stor omvei. Reglene for *A bookinger er oppdatert på SAS nettsider siden i hvert fall et par måneder tilbake, men kun de nye nettsidene er oppdatert. Googler du vil du mest sannsynlig finne de gamle nettsidene hvor reglene selvsagt ikke er oppdatert...
Slike regler kan jeg like.. Da er det åpnet for mye spennende og virker som dette da er et tolkningsspørsmål og ikke et sonespørsmål. Da bør man klare å få til utrolige ting om man har snakketøyet i orden