Eurobonus skilles ut som eget selskap

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lars J, 03. nov 2020.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har i det stille skillt ut Eurobonus til ett eget selskap.

    Hva tror dere dette vil ha å si for oss bonussamlere fremover?
    Deevaluering i kulissene?
    Eller business as usual?

    I artikkelen https://finalcall.travel/no/sas-skiller-ut-eurobonus-i-eget-selskap/ spekuleres det i om at SAS kan selge Eurobonus programmet om det skulle knipe økonomisk.
     
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,268
    Bonuspoeng:
    183
    Devaluering kan fort komme, men uavhengig av om EB er i eige selskap eller ikkje. Eg meinar å ha lese tidlegare at enkelte flyselskap rapporterer eigne segmentrekneskap for bonusprogramma. So lenge det ligg i eit eige selskap kan det verdivurderast separat frå flyselskapet og soleis ha ein verdiaukande effekt om bonusprogrammet går godt og flyselskapet dårlig.

    Eg mister ikkje nattesøvnen av dette. Hugs at SAS har fleire skandinaviske statar i ryggen.
     
    MrBister and Eddie47 like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Litt på siden, men SAS omsettes under NOK 1 for tiden. Kanskje man skulle kjøpt seg et lodd eller tre:rolleyes:
     
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,268
    Bonuspoeng:
    183
    Tja. Kanskje det. Det spørst om det ikkje må inn ny kapital om ikkje @drsyk blir ferdig med vaksina snart. Eg kjøpte Mowi og Salmar før helga. Tryggare enn flyaksjar som er veldig high risk for tida. Eg trur og på færre forretningsreisande post covid, so det kan nok bli mange magre år.
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener dette er over 1 år gamle nyheter?
    Eller..
     
  6. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Forslaget er gammelt. Iverksettelsen er ny. Hvis du lesere vilkårene nå, så står det et nytt selskap som eier av programmet. I vilkårene fra juni var det Scandinavian Airlines System.
     
    Xflipper liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det forberedes nok salg. Vil skaffe dem en del kroner. I hvilken grad det vil slå ut negativt for oss forbrukere? tja...
    Jeg prøver å bruke poeng som en full sjømann, men det renner jaggu inn fortere enn man greier å bruke dem i disse dager.
    Kan hende er jeg for selektiv på reisemål/tid...
     
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel både enklere å få inn kapital (salg av hele eller deler) og flere partnere (flyselskaper o.l.) om det er skilt ut fra morselskapet.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Xflipper liker dette
  10. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville tenkt meg godt om før jeg investerte i SAS hvis jeg var deg. Ikke fang en fallende kniv osv..

    Jeg investerte nylig i Kahoot og har en relativt pen %-vis urealisert gevinst der. Det kan virke som den skal ytterligere opp, så kjøp heller litt der og vent til SAS er nede i 60 øre, selg Kahoot på 72,- og kjøp litt SAS for gevinsten. (eventuelt drit i SAS, invester litt mer og sitt litt lengre med Kahoot og selg når den er på 85kr og kjøp deg en Blancpain 5000-0240-052A isteden) ;)

    Merk at dette er helt ukvalifiserte spådommer og kun synsing fra min side. :D
     
    watchaddicted, Xflipper and holmen like this.
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
  12. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    206
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    I forhold til SAS-aksjen:
    Man må ikke glemme at det er over 5 milliarder nye SAS-aksjer i omløp også, og de fleste av de ønsker seg nok ut døra relativt snart. Omsetningen i går totalt var på ca. 450 millioner aksjer, og mye mindre volum så langt i dag, så vi får se.

    Og - at de "tar ut" Eurobonus fra SAS til et eget selskap, hvordan blir det i forhold til aksjen? Regner med det blir et underselskap under SAS, slik at det ikke påvirker aksjen?
     
    Last edited: 04. nov 2020
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
  14. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Som flere har sagt til nå det å skille ut bonusprogrammet er ikke noe annet enn en ren finansiell operasjon, iallefall foreløpig.
    Jeg mener å huske at flere andre selskaper som Qantas har gjort dette for mange år siden og økt verdien av morselskapet ved å synliggjøre bonusprogrammet.
    I disse datadrevne dager vil jeg tror at hovedplanen til SAS er å bruke eurobonus som pant slik Delta har gjort, mens salg er mer en contingency plan.
     
    Spielhaug liker dette

Del denne siden