Eventyr i Sør-Afrika. Take two.

Tråd i 'Reisebrev' startet av CrotchRocket, 14. april 2017.

  1. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    Disclaimer! @Henrik har laget reisebrevet 'Eventyr i Sør Afrika'. Tittelen var så passende, så jeg bestemte meg for å skrive en del to. Samme land, samme flyselskap, men en litt annen vinkling og innhold.

    IMG_1171.JPG

    Jeg husker det godt. Det var tirsdag 17. januar og jeg var på hotellrommet på Hilton LHR T4 i påvente av min test av Etihad apartments. Der prøvde jeg å få litt hvile før en slitsom tur til MEL, og så ramler det inn en epost om tilsynelatende billige billetter med Ethiopian. Det viste seg raskt å være både god plass og tilgjengelighet på billettene. En annen IFer påpekte at t.o.m påsken var vidåpen for booking. Her var det bare å hive seg rundt, sove kan man gjøre senere.

    IMG_1144.JPG

    Kort fortalt ble hele påskeuken booket med t/r Cape Town. Og denne gang skulle familien også få være med.

    @Upsaker har oppsummert flyturen med Ethiopian på en meget bra og detaljert måte. Les mer om det her.

    IMG_1118.JPG

    Basert på tidligere erfaringer med gode tilbud, ventet jeg til det var bekreftet at billettene fungerte før planer for turen ble lagt, dvs planlegging startet rundt 02 april. Vi hadde 8 dager å fylle, og det var lite tid igjen, samt tett på påske. Ting begynte å bli fullt.

    Vi valgte 'ring en venn'-trickset, og fikk satt sammen en flott agenda for våre 8 dager.
    IMG_1174.JPG

    Turen ble til slutt:
    * 3 netter i CPT
    * 2 netter i krugerparken
    * 3 netter i Franschhoek

    IMG_1154.jpg

    Skal fylle på med mer info etterhvert. Er i skrivende stund i wine country, Franschhoek. Nå er det frokost.
     
    Last edited: 14. april 2017
    Liza, Lnbre, Sobril and 28 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,270
    Likes mottatt:
    60,440
    Bonuspoeng:
    293
    Dette lover bra!
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,862
    Likes mottatt:
    22,384
    Bonuspoeng:
    293
    Topp! Jeg gleder meg til å lese mer om Sør-Afrika. Neste ET-salg så går turen tilbake dit :)
     
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    Cape Town

    Fin by, vært her ved tidligere anledninger, så ingen Table Mountain på oss.

    Bodde på More quarters som har god beliggenhet øverst i Kloof street med masse restauranter i gangavstand. Første kvelden spiste vi på Cafe Paradiso. Utrolig billig med mat/drikke på restaurant i SA, altså. Middag for 2 voksne og 1 barn, men vin og dessert kom på R560, eller rundt 350kr!

    Dag #2 ble det en Uber til Simon's town for å se på pingvinene på Boulder beach. Hundrevis av african penguines. Man kommer tett på dem. Uber funker forresten kanonfint i CPT for de som ikke har leid 5 leiebiler.
    IMG_1147.JPG


    Ikke så mye annet som skjer i Simon's Town, men det er en fin kjøretur ned dit. Vi kjørte langs kysten ned, og over fjellet hjem igjen.

    Kom over denne kiosken som solgte fiskekroker, lakris, vårruller, egg og trådløse head sets. Alt man trenger mao.
    IMG_1149.JPG

    Dag #3 bestemte vi oss for å gjøre noe helt annet: Vi bestilte en guidet tur i Langa township med en lokal guide som var oppvokst i området og kjente "alle" der.

    Bildet under er fra Bo-Kaap, en tidligere township. Turen startet der og vi fikk en innføring i områdets historie.
    IMG_1156.JPG

    Smalahove var populært. Fortalte og viste bilder fra den norske varianten. Det var en interessant samtale.
    IMG_1163.JPG

    Townshipturer er kontroversielt. Jeg håper og tror pengene vi brukte der kommer noen til gode på et vis. Vil jeg anbefale det: Klart ja. Det var en meget spesiell opplevelse.

    Reklame for en lege i township'en. Ikke sikker på om jeg vil anbefale ham.
    IMG_1169.JPG
     
    Last edited: 15. aug 2018
    Liza, Lnbre, EgilSk and 21 others like this.
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,373
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Kult med enda en tur til Sør Afrika og dette ser da ut til å ha startet bra. Ser fram til å lese mer :)
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    Kruger - safari del I

    Det var ikke vår idé. Bestillingen var "safari i nærheten av CPT". More PT var ikke i tvil. Skulle vi på safari måtte vi fly. Vi måtte til krugerparken. Var det greit?

    Joda, et par ekstra legs i løpet av ferien var ikke meg imot. Jeg tenkte det blir en del ekstra poeng.

    IMG_1154.jpg

    Billett ble utstedt på det jeg trodde var et South African Airways datterselskap, Airlink. Noob error. Med familien på slep ble vi behørig nektet adgang i SA loungen. Ja men, ja men...hjalp ikke. Airlink er og blir et uavhengig selskap og har fint lite med *A å gjøre selv om det sto SA på boarding pass. Slukøret mått vi ta heisen ned igjen til "de andre". Benyttet dødtiden til en skopuss i gaten. Det var verdt sine 15kr.

    Security i Afrika er interessant. Som andre har påpekt er det fint lite glidelåser som skal åpnes. iPad etc kan ligge i sekken, men jeg tok den ut av gammel vane. En uåpnet boks med Sprite: no problem. Put it in the box, sir. IMG_1175.JPG

    Heldigvis ikke lenge å vente før det var boarding.
    IMG_1180.JPG

    IMG_1181.JPG
    Skukuza (SZK) er 'gateway to Kruger park' og en ny flyplasskode for min del. En mildt sagt uvanlig flyplass, men for et sted. Helt fantastisk. Vi kunne merke vi var på vei til noe bra.

    Én rullebane, 17/35.
    IMG_1173.jpg

    Snu for å taxe tilbake til terminalen
    IMG_1183.JPG

    Første IF-tag på SZK?
    IMG_1382.JPG
     
    Last edited: 14. april 2017
    Liza, Lnbre, pgaa and 19 others like this.
  9. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    Kruger - safari del II

    Min erfaring med safari begrenser seg til en mindre plass utenfor Port Elisabeth, samt noen turer bak i C-klasse når man flyr F. Det de har til felles er at "dyrene" er inngjerdet.

    I krugerparken er det ikke sånn. Det er et enormt område og dyrene kan vandre så og si fritt, hvilket de da også gjør. Opp til bassenget i lodgen f.eks.
    IMG_1196.JPG

    Vi var booket på Lion Sands Tinga lodge. Vi hadde høye forventninger, og de ble til de grader innfridd. En helt utrolig plass.
    IMG_1365.JPG

    Tinga lodge består av 9 suiter og et felles område. Suitene ligger såpass langt fra hverandre at du aldri ser naboen. Du har også din private, lille pool på terrassen.
    IMG_1373.JPG

    Mat og service var bare helt enestående. Finner du ikke roen her, da har du et problem.

    Det var 2 game drives, på 3t varighet, hver dag. Morning drive kl 0600 (jepp, ganske tidlig. Kan noen fortelle dyrene at det er lite kundevennlig), og kl 16.00. Det høres kanskje mye ut, men tiden fløy avgårde. Innimelllom utfluktene var det frokost, lunsj, high tea og middag. Ganske 'hektisk' mao.

    FAAA5A80-F1C7-4E96-8269-42B31B7AE04F.jpg

    Vår field guide, Simon, hadde jobbet som ranger i 16 år. Det han ikke kunne om dyr er ikke verdt å vite, tror jeg. Alternativet til en guidet tur i Kruger er en såkalt 'self drive'. Etter å ha sett hvor flinke dyrene, særlig løver og leopard, er til å skjule seg, så tror jeg aldri vi kommer til å forsøke det. Du kan kjøre 0.5m fra en løve, og selv om du vet den er der, så vil du ikke se den.

    Tracker i solnedgang.
    IMG_1318.JPG

    Vi var usedvanlig heldig med våre 4 game drives og så alle 'big 5' i løpet av de 2 første utfluktene. Leopard i sine naturlige omgivelser på så nært hold...verdt turen alene.
    IMG_1334.JPG

    Sjekk kulene til Simon. Du må ha noen store for å jobbe i Kruger, i begge betydninger av ordet.
    IMG_1363.JPG

    IMG_1364.JPG

    I lodgen, på kveldstid, traff vi på the big 5 igjen: Johnny Walker
    1) Red
    2) Black
    3) Blue
    4) Gold
    5) Green
    IMG_1302.JPG

    Safari på en skikkelig lodge i Kruger: Terningkast 6. Skal definitivt tilbake en gang.
     
    Last edited: 15. april 2017
    Liza, Lnbre, snartur and 27 others like this.
  10. Mg15

    Mg15 Medlem

    Innlegg:
    122
    Likes mottatt:
    244
    Bonuspoeng:
    43
    Flott reisebrev. Tusen takk for at du deler med oss. Frister å prøve
     
  11. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    "Min erfaring med safari begrenser seg til en mindre plass utenfor Port Elisabeth, samt noen turer bak i C-klasse når man flyr F."

    Fantastisk lek med ord, slike beskrivelser gjør reisereportasjene dine til en fryd å lese.
     
  12. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    The Martini seat

    Franschhoek ligger en liten times kjøring utenfor CPT, og er kjent som mat- og vindistrikt.
    IMG_1403.JPG

    I motsetning til et travelt Cape Town, er Franschhoek en oase for avslapping og rolig livsstil. Jeg syns bassenget på hotellet oppsummerte det fint.

    IMG_1398.JPG

    Vi ankom Franschhoek fra SZK med Airlink til JNB og Comair (British Airways) fra JNB-CPT.
    IMG_1385.JPG

    På JNB har de rød løper og prioritet på bagasjebåndet for *A kunder.
    IMG_1389.JPG

    Planen var 2 netter i Franschhoek og så siste natt i Cape Town, men vi likte byen og hotellet så godt at vi gjorde om på planene. Her var der bare å bli værende lengst mulig.

    Hotellet, Leeu House, kan absolutt anbefales for alle som skal til området. CrotchRocket stamp of approval.
    IMG_1393.JPG

    Vi hadde lunsj en dag på vingården til Sir Richard Branson, Mont Rochelle. Jepp, han Virgin-duden. Vi fikk til og med tatt en runde krokett på plenen hans. Været var dessverre ikke det beste. Litt småkaldt.

    IMG_1410.JPG

    Fikk også klemt inn en middag med @KRS, hans samboer og en kamerat på Ryan's Kitchen. Dessverre ikke den beste maten, men hyggelig selskap.

    I dag er været bedre (varmere). Kanskje Martini seat skal få kjørt seg?
     
    Sobril, Fredrik81, Edin and 14 others like this.
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,318
    Likes mottatt:
    2,511
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk å lese om turen!

    Safaridelen bringer tilbake minner fra da jeg var på safari i Tanzania i 2013, og kjenner nå at jeg lengter tilbake!

    Takk for turen!
     
    CrotchRocket liker dette
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,480
    Likes mottatt:
    36,658
    Bonuspoeng:
    293
    Godt å se at det er orden på sakene!

    Ellers takk så langt for fin-fint reisebrev :)
     
    CrotchRocket liker dette
  15. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Finfin påsketur dette @CrotchRocket. Takk for følget:)
    Ble det ikke litt 'safari' med Ethiopian da?
     
  16. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    "Airlink er og blir et uavhengig selskap og har fint lite med *A å gjøre selv om det sto SA på boarding pass."

    Selv om vi ikke fikk lounge og *A fordeler med Airlink, så har det jammen meg ramlet inn noen EB-poeng. Greit å vite hvis noen skal fly domestic i Sør-Afrika.

    Airlink ga EB-poeng
    Comair ga opptjening på BAEC

    IMG_1439.jpg
     
    Stuttfeiten, Henrik, pgaa and 5 others like this.
  17. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    The end

    Før man vet ordet av det, er man tilbake i hverdagen. Tenk, for en uke siden var man i tjukkeste bush'en omgitt av ville dyr. Litt fattigere, men desto mer EB-poeng. Og, ikke minst, tax refund. Aldri fått refundert penger på denne måten før:

    IMG_1442.JPG

    Sør-Afrika, og særlig safari i krugerparken, kan anbefales på det varmeste. Neste CT går gjerne til JNB.

    Man får sortere bildene, og suge på karamellen en stund. Ikke lenge til sommerferie!
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Abefaler du opplegget deres? Eller ville dere gjort noe annerledes i etterpåklokskap?
    Jeg skal til Cape før eller siden (helst før), og er ikke fremmed for en avstikker til Krüger parken. Men jeg vet ikke om jeg har 8 dager pluss reise til en slik tur. Tror du det ville funket med 2 netter Cape og 2 netter Krüger?
     
  19. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    @RoadKing Ja, vi hadde 2 netter i parken. Det ga oss 4 game drives (morgen x 2, ettermiddag x 2). Totalt 12t i safarijeepen. Kunne godt ha vært flere dager, men ikke færre.

    Og, Lion sands tok absolutt sitt ansvar for miljø og dyrene. Så ingen uansvarlig oppførsel fra noen. Det var i det hele tatt veldig avslappet, og meget høyt nivå på guiding og service.

    Ville jeg gjort noe annerledes:
    - booket direkte med More Private Travel, eller direkte med Lion Sands. Gikk først via en Virtuoso-agent som ikke leverte varene (PayPal claim opprettet)

    - mer tid på safari og Franschhoek, mindre CPT. Ikke fordi CPT ikke er fint, men vært der før.

    - ikke spist middag på Ryan's Kitchen i Franschhoek. Selv om de ligger på topp på mange reviews, syns jeg de var ganske dårlige.

    - bedre vær. Det var rimelig kaldt og hustrig noen dager. Høsten kan være variabel der nede, som hos oss.
     
    Last edited: 18. april 2017
    FFlyer, mathiasfe, Edin and 3 others like this.
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,417
    Likes mottatt:
    18,399
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for eit flott reisebrev Crotch, har lagt inn bokmerke så eg kan hente det kjapt fram neste gong Ethiopian har salg :)
     
    CrotchRocket liker dette
  21. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,235
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra levert @CrotchRocket! Og ja, safari er vel muligens den ultimate ferieopplevelsen etter min mening. Har vært på safari to ganger i Sør-Afrika og en i Kenya så langt, men det blir forhåpentligvis mange fler!
    Men som du også skriver så kan været være veldig varierende og det kan fort bli minusgrader om natten og under første game drive om morgenen, i alle fall om vinteren (vår sommer). Så husk varme klær om man f.eks. reiser i sommerferien.
     
    CrotchRocket liker dette

Del denne siden