ExpertFlyer - En liten introduksjon

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Are, 06. april 2018.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Siden det er så mange spørsmål om hvordan man kan bruke expertflyer så tenkte jeg at det er på sin plass å lage en liten guide.

    Jeg vil ta for meg de forskjellige verktøy som finnes i den betalte utgaven.

    Mini FAQ

    1. Hva er ExpertFlyer?

    ExpertFlyer er et web-basert verktøy som gir tilgang til store mengder informasjon direkte fra flyselskapenes databaser. Det kan brukes til å finne rutetider, se på setekart, finne hvor mange billetter som er til salgs i en bookingklasse, lete opp bonusbilletter og varsle om flybytte, ledige seter og mange andre artige ting.

    2. Hvorfor kan jeg ikke bare bruke united.com ?

    Det kan du gjerne gjøre, så lenge du kun er ute etter ledige bonusbilletter så skal du nok klare å finne det meste der inne. United.com har den store fordelen at man kan søke på tvers av forskjellige selskap og på lengre ruter. ExpertFlyer har den store fordelen at man kan søke mange dager på rad og filtrere ut alt mulig man ikke ønsker å se. Ellers finnes det en rekke andre verktøy som ikke united tilbyr. Personlig bruker jeg begge deler i kombinasjon.

    3. Hva koster det?

    9.99USD per måned eller 99 USD per år.

    4. Dette høres fantastisk ut! Hvor finner jeg det?

    https://www.expertflyer.com/

    Dette blir forhåpentligvis et nyttig oppslagsverk for forumistene her, og spesielt da nye besøkende, så jeg har valgt å dele opp teksten i forskjellige poster så det kan linkes direkte til de aktuelle problemstillingene. Jeg skal forsøke å fatte meg i korthet. For nå skal jeg kun gå igjennom de mest aktuelle mulighetene, så får vi se en gang i fremtiden om det blir aktuelt å utvide med mer info.

    Innhold
    Tilgjengelighet - bonusreise
    Tilgjengelighet - betalte billetter
    Reiseinformasjon
    Varsler - Seter og flybytte


    God bedring og lykke til! :)
     
    eventyrer, drsyk, fleithe and 29 others like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tilgjengelighet - Bonusreise
    upload_2018-4-6_22-22-16.png

    Dette er for mange den viktigste grunnen til å anskaffe seg ExpertFlyer.
    United.com gir i mange tilfeller gode muligheter til å finne relativt enkle reiser, men dessverre har det også sine begrensninger.

    Først og fremst, vi skal se hvordan vi kan søke opp bonusseter.

    Menyvalget er "Awards & Upgrades" og verktøyet ser slik ut:

    upload_2018-4-6_22-22-26.png

    For eksempelets skyld kan vi se for oss at vi ønsker oss noen dager i Seoul neste helg, og vi ønsker fortrinnsvis å fly Lufthansa førsteklasse fra Frankfurt.
    Vi fyller da inn avreiseflyplass, FRA og ankomst ICN, dato velges og vi er noe fleksible så vi kan velge +/- 3 dager på søket.
    Vi må velge hvilket selskap vi ønsker å fly med og antall billetter vi trenger. Når vi har valgt selskap vil det dukke opp avkryssingsbokser for de forskjellige billetter vi kan søke på. Det vil være O (Førsteklasse) og I (Business) som er mest interessante for de fleste, men noen selskap har i tillegg egne bookingklasser for oppgraderinger etc.
    Vi kan også velge å søke kun direkte, eller med mulige connections. Normalt vil man søke direkte for å få et mest mulig ryddig resultat. På et slikt søk med Lufthansa vil det normalt ikke komme opp det helt store antallet forslag, men vil gjerne vise via MUC og kanskje noen flere. Dog vil det alltid lønne seg å søke fra MUC i etterkant for å være sikker. Gjør man dette eksempelvis på en reise LAX-NYC med United vil den i tillegg til direkte foreslå et stort antall andre mulige reiser så man mister fort oversikten.
    En annen ting er at om man legger inn kun direkte så vil det komme flights med connections om det ikke finnes direktefly med noen som helst tilgjengelighet.

    upload_2018-4-6_22-22-59.png

    Vi kjører og venter på resultatet. Det tar gjerne rundt 1 minutt å søke opp, litt avhengig av antall dager man søker og dagsformen til systemet tror jeg.

    Resultatet vi får opp er da dette:

    upload_2018-4-6_22-23-7.png

    Her får vi da opp dag for dag tilgjengelighet på ruten vi har spesifisert. Noen selskap viser tilgjengelighet i antall seter, mens de fleste sier Yes/No alt etter om det antallet vi har spurt om finnes.

    Vi ser da at vi får først resultat på direkteflighten, men i tillegg på mange andre alternativ. Det som gjør det ekstra rotete er at det foreslås også muligheter med andre selskap uten at tilgjengeligheten er kontrollert der. Eksempelvis er en mulighet å fly Lufthansa til Polen og LOT derfra, men da må man søke opp denne LOT-ruten separat.

    Når man har gjort dette et par ganger så reagerer man umiddelbart når det står ledig førsteklasse. Man kjenner det går et gufs igjennom hele kroppen og en deilig varme sprer seg hurtig. Vi ser allerede at første flight har ledig i F. Ved å scrolle hurtig nedover ser vi at det er en god del flights som står på listen på de aktuelle dagene og førsteklasse er tilgjengelig begge veier! Vi ønsker uansett å rydde opp så vi tar bort alt som er uinteressant med filter.

    upload_2018-4-6_22-23-15.png

    Nå står vi igjen med en mye mer behagelig liste.

    upload_2018-4-6_22-23-22.png

    Det er jo en drøss med muligheter her! Dette er forøvrig ikke slik det pleier å se ut, returen er også flott.

    upload_2018-4-6_22-23-32.png

    Nå har vi i prinsippet funnet en haug med muligheter så da kan vi vel bare ringe Tallinn og be de om å booke dette? Ja, det kan vi faktisk! :)

    Knappen over stolsymbolet kan være kjekk. Den viser hvor mange timer du har på å drikke champagne, og i tillegg hvor mange poeng du hadde fått om du hadde betalt for billetten.. :)

    upload_2018-4-6_22-23-41.png

    La oss si at det ikke fantes tilgjengelighet på akkurat den flighten du ønsker, hva da? Jo, du kan sette opp et varsel.
    Da trykker man på utropstegnet og får opp menyen.
    Her er det meget lurt å skrive et navn som gjør at du enkelt vet hva du har søkt på, spesielt om man har mange søk gående samtidig.

    upload_2018-4-6_22-23-53.png

    Merk at man ikke kan søke på både førsteklasse og businessklasse samtidig, det må legges opp to søk. En annen ting verd å merke seg er at det ikke går søk hele tiden, men par ganger i døgnet.
    Spesielt med tanke på Lufthansa F som kan være ganske forutsigbart 2 uker før avreise vil man i en del tilfeller oppdage selv før varselet om man søker jevnlig.

    Man kjenner også et stikk i kroppen når en epost kommer inn og det står "ExpertFlyer.com - Flight Alert Notification". Jeg får faktisk en slik reaksjon bare av å skrive dette.... Tydelig tegn på høy bonusfeber tror jeg..

    upload_2018-4-6_22-24-5.png
    PS. det er ikke min epostadresse, den der er falsk...
     
    FlyerOslo, ina, sovehue and 25 others like this.
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Reiseinformasjon

    upload_2018-4-6_22-28-47.png

    I mange tilfeller trenger man å bytte fly på veien, og noen ganger har man mindre tid enn andre ganger. Flyplassen setter regler på hvor lang tid man minimum må ha mellom to flights, og dette avhenger både på selskap og om man skal fly inn/ut på innenriks eller utenriksfly.

    Hva som er minste lovlige tid mellom to fly kan man fort finne ut ved å bruke Travel Information.

    La oss si at vi har lyst til å fortsette til Taiwan fra Seoul. Vi kommer inn med Lufthansa og skal videre med EVA, hva er minstetiden?

    Vi mater inn info og så kommer svaret.

    upload_2018-4-6_22-29-16.png

    upload_2018-4-6_22-29-23.png

    Det vi ser her er at om man skal bytte fra internasjonal til internasjonal flight (I/I) som dette er kreves det 1 time og 10 minutter mellom flyene, dette gjelder uansett selskap, med mindre man skal skifte terminal. Da kreves 1 time og 45 minutter.

    Derimot om man skal kun fly inn og ut av terminal 2, så kreves kun 45 minutter.

    Dette er litt tungt å sette seg inn i, men heldigvis er det ikke så vanskelig som det ser ut som.


    Det er mange artige funksjoner under travel info, men jeg skal ikke gå igjennom alt nå, dog vil jeg nevne interline funksjonen. Den forteller om hvilke selskap som har avtaler på tvers og hvor man kan sjekke igjennom bagasjen hele veien.


    For gøy kan vi se på SAS.

    upload_2018-4-6_22-30-12.png

    Svaret kommer meget raskt, det er mange selskap som SAS har avtale med, de kan selge billetter med flights på disse delskapene og også sjekke bagasje hele veien.

    upload_2018-4-6_22-30-25.png

    Et selskap som Norwegian har derimot ikke veldig mye spennende her.


    upload_2018-4-6_22-30-38.png

    Men noe spennende er det faktisk!
    Dette er egentlig ganske merkelig, da DI er et selskap som er nedlagt, og HU er et kinesisk selskap..

    D8 er Norwegian sin irske avdeling, så det er naturlig.
     
    Palg82, Avixlo, ArthurDent and 11 others like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Varsler - Seter og flybytte

    En av de fine tingene for mange med ExpertFlyer er at man kan legge inn varsel på seter og flybytte.
    Det betyr at man får en epost når det oppdages ledige seter eller flybytte på en rute man har spesifisert.
    Typisk bruker man dette for å få varsel om det åpnes seter på første rad i kabinen, eller om man ønsker seter som står i par, dvs to ved siden av hverandre.


    Vi kan fortsette på eksempelet fra tidligere til Seoul.
    Om vi klikker på det lille stolikonet for den aktuelle reisen kan vi hente opp setekart.

    upload_2018-4-6_22-32-28.png

    Vi velger hvilke klasser vi ønsker å se. Og selv om vi her kun er interessert i First kan det kanskje være spennende å se om det er trangt om plassen bakover.

    Vi får da opp kartet for de valgte klasser.

    upload_2018-4-6_22-32-49.png


    På denne flighten ser det ut til å være godt med plass til alle, men det kan jo være at vi av sentimentale grunner ønsker å sitte på et sete som allerede er tatt.
    Da kan vi legge inn et varsel på det aktuelle setet.

    Vi trykker på Create Seat Alert på den kabinen vi ønsker å søke og det kommer opp en meny med flere valg.
    Her merker vi "specific seat" og så det setet vi ønsker.
    Har man mange søk gående så er det smart å gi et beskrivende navn så du umiddelbart vet hva det dreier seg om.

    upload_2018-4-6_22-33-5.png



    Så er det bare å klikke create og vente på en mail om at nå er setet ledig, om det blir det vel og merke..

    Samme sted kan man legge inn en aircraft change alert. Dette kan være nyttig om man er livredd for LN-RKP og har booket CPH-ORD eksempelvis. Eller at man har booket et spesielt fly og ikke ønsker å beholde reisen om det spesielle flyet ikke er på ruten. Ikke minst, om man ofte frekventerer en rute med hyppige flybytter, eks OSL-KRS, og man ønsker nødutgang hver gang er det en mulighet å legge inn varsel på alle kommende turer så man kan velge nytt sete så fort som mulig etter at byttet er et faktum.


    upload_2018-4-6_22-33-21.png
     
    eventyrer, ina, Palg82 and 26 others like this.
  6. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Meget ryddig guide. Herlig jobba :D
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,285
    Bonuspoeng:
    293
    Helt konge! Topp artikkel
     
    ArthurDent liker dette
  8. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Tommel opp @Are
    Nydelig guide for oss bonus grønnskollinger :D
     
    ArthurDent liker dette
  9. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Tipp topp, tommel opp! Bøyer meg i hatten, Are :)
     
  10. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    1,423
    Bonuspoeng:
    93
    Super guide og tommel! CT har dukket opp også, så denne passet veldig bra :)
     
    ArthurDent liker dette
  11. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    En viktig begrensning å være klar over når man bruker Expertflyer til å overvåke slipp av F seter: Expertflyer bruker ANA sin søkemotor for dette slik jeg forstår det, og den tillater deg ikke å søke når det er tre dager eller mindre til avgang. Dermed vil du ikke få noen alert når Lufthansa slipper to døgn før avgang for eksempel, de siste tre dagene må man overvåke manuelt.
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du har rett i at det stopper 3 dager før på Lufthansa, men de bruker ikke ANA sin søkemotor. Det er KVS som hovedsakelig bruker ANA sin motor.
     
    ArthurDent and Scribble like this.
  13. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Godt jobba @Are :)
     
    ArthurDent liker dette
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Er det mulig å legge inn alert på to flighter, altså at X antall seter skal bli tilgjengelig på to flighter, f.eks. FRA-VIE-OSL ?
     
    ArthurDent liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan ha opp til 30 alerts på en gang.
    Ytterligere om du betaler pr stk.
     
    ArthurDent liker dette
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte på om en kan ha to alerts som "henger sammen" slik at en kun får varsel hvis det blir ledige seter på begge flighter.
     
    ArthurDent liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det tror jeg ikke er mulig.
     
    ArthurDent liker dette
  18. PaalAndre1977

    PaalAndre1977 Medlem

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra guide, det er mange funksjoner her som jeg brukte lang tid på å finne ut av...
    ¨
    Har et spørsmål: Skal fly LH F FRA-ICN 26/4-18 og expertflyer viser F1, seatmap på expertflyer viser at det er 6 ledige seter, og Lufthansa har ingen tilgjengelig flight denne dagen... Hva er riktig?
     
    ArthurDent liker dette
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,822
    Bonuspoeng:
    113
    Det betyr vel at det er booket 7 billetter, men at kun 2 av disse har reservet sete? Litt usikker, men har i hvert fall tolket det slik selv.
     
  20. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,285
    Bonuspoeng:
    293
    Amadeus sier det er 1 sete ledig for bestilling (ikke relatert til award).
     

Del denne siden