EY, stikk innom MEL ved leilighet!

Tråd i 'Reisebrev' startet av CrotchRocket, 17. jan 2017.

  1. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    The Apartment

    Mye er blitt skrevet i diverse blogger, og også her på IF, om the apartments. En del har testet og beskrevet "korte" legs som LHR-AUH eller BOM-AUH osv. Jeg vil ikke repetere de rapportene. Det er anbefalt lesning. Det er en grunn til at jeg havnet her i utgangspunktet.

    Men, jeg har ikke funnet noen gjennomgående trip report på EY apartments fra LHR-LangtVekk, så da får jeg prøve med mine skråblikk på opplevelsen. Mitt sammenlikningsgrunnlag er 2 turer i LH F og 2 i BA F, så får dere lese mine betraktninger på den bakgrunn.

    For uinnvidde, så har har EY førsteklasse i tillegg til business. Obs! Må ikke blandes. Har lest at noen kaller DY premium for first! Hos EY kalles F, på A380, for apartments. På annet metall kalles det vel noe slikt som diamond suites, eller noe.

    En apartment er på 39 sqft, eller rundt 3,7m2 om du vil. Disse går for rundt 2,5 mill på Grünerløkka. Hos EY er det litt mindre, men ikke så mye :)

    IMG_0129.JPG

    Det er 9 apartments om bord, samt en 3-roms kalt "the Residence". På min flygning til AUH var det fullt i apartments, men residensen var ledig. Jeg satset på courtesy upgrade, men det funker ikke slik hos EY visstnok.
    IMG_0135.JPG

    Jeg var tildelt 1H, men en araberfamilie på 2 voksne og ett barn (12) ville gjerne ha den for å være nær hverandre. Jeg reiste alene og var ikke vanskelig på det.

    Man vil gjerne tro at når man reiser i apartments så er det ett fett hvor man sitter. Alle er like bra, sant? Vel, det er forskjell. Etter at elskverdige meg byttet havnet jeg i 5H. 1,2,5l har stolen (en apartment er stol+ benk/seng+ litt gulvplass) inn mot midtgang og bare ett vindu. Rad 3 og 4 har tre vinduer og stolen i fartsretningen. Jeg ville valgt 4 A/K om man reiser alene. Heldigvis er de neste to legs i apartment i 4A.

    IMG_0130.JPG

    Araberfamilen jeg byttet med var meget fornøyd. Ikke for det, virket som hun tok det som en selvfølge at jeg ville si ja. Hun bare virket litt sånn, ja, krevende. Er det lov å si? Sønnen fikk en boks med cola og ba moren om hjelp til å åpne den, hvorpå hun pekte på en i betjeningen og sa "det gjør de!". Skal ikke sette meg på min høye hest og si at ikke jeg kan være krevende, men det er litt med måten det gjøres på. I min bok finnes det en fin og en ikke fullt så fin måte å gjøre det på.

    IMG_0121.JPG

    Foruten meg og araberfamilen var det en rullestolbruker m/ følge og et par til. Hvis jeg noen gang havner i rullestol, knock on wood at det ikke skjer, så er EY apartment way to go. Det er noe eget med et widebody-fly med kun én midtgang.

    IMG_0133.JPG

    Matservering om bord er "dine-on-demand". Fastsatte måltider er for eco pax. Her kan du få det du vil, når du vil. Jeg gikk for en Etihad steak sandwich til lunch. Et utmerket valg. Beste for jeg har fått på et fly. LH kaviar, move over.

    IMG_0124.JPG

    En pinot noir, Chambolle Musigny, funket fåkkin fantastic til maten. Yuri, inflight chef, fikk selvfølgelig tilbakemelding om dette. Han kom innom og spurte hva han kunne mekke til dessert. "Surprise me", sa jeg. Jeg liker sånn og sånn. Han endte opp med en utmerket ostesufle med en like nydelig Sauternes (chateau romer du hayot) som tilbehør. Yummy.

    IMG_0127.JPG

    Hva annet er det å si? Litt busy crew med så "mange" å betjene (9). En annen ting jeg biter meg merke i er at crewet ikke har egen erfaring. Man merker at de jobber her, blitt opplært, men har det ikke under huden. Ikke spesifikt til EY, vil jeg tro. Det gjelder vel de fleste i servicebransjen. "I've been told it's very good", "I've heard it's a good match", er ting som går igjen. Er vel et evig dilemma for service på dette nivået.

    Jeg skippet prayer time til fordel for mer inngående samtaler med Chambolle og Musigny bak lukkete dører. Det gikk tilsynelatende greit. Jeg blir kanskje tauet inn for litt praying ved landing AUH?

    Vi nærmer oss Mecca, ingen soving på denne flighten. Mecca for meg er EY F lounge i AUH. Den bør være bedre enn LHR.
     
    Last edited: 19. jan 2017
    CKe, jgroneng, alexfins and 54 others like this.
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    For å sitere ; " fåkkin fantastic" !!!:):)
     
  3. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    At du oppmerksomt rapporterer om slike detaljer vitner om svært rutinert og årvåken observasjonsevne....de fleste ville jo vært starstruck på dette tidspunktet......virker som du og Billecart fortsatt spiller på lag:)
     
    Ursa and Fredrik like this.
  4. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    WoW!!
    Drid rått :D
    Ser fram til alt det kuule du legger ut! :cool:
     
    CrotchRocket liker dette
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Har ditchet Billecart til fordel for hans grandonkel Bollinger Grande Anneé.

    Måtte slenge innpå en liten scallops til middag/mellommåltid/kvelds også

    IMG_0136.JPG
     
    CKe, jgroneng, drsyk and 19 others like this.
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Helt fantastisk. Drømmen om F blekner :(
     
    chberge liker dette
  7. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Nja, LH F er på ingen måte feil i forhold. Får du/dere kabinen for dere selv på LH, så har man det ikke vondt der heller.
     
    Shyneno and Upsaker like this.
  8. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,933
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk, herlig beskrivelse av situasjonen hvor moren bare peker på crew når colaen skal åpnes he he. Denne flotte reisen din får ikke bare en biz tur med ba eller Qatar til å bli som en Ryanair tur. Tror det blir som en trikketur i morgenrushet i Oslo. Nyt reisen og ikke sov bort luxusen :) Supert at du beskriver og legger ut flotte bilder. Frister utrolig. Ser at på korte strekk er det mulig å ordne dette til en grei pris.
     
    Shyneno liker dette
  9. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Lækkert! Hvilken produsent og årgang er Chambolle'n?
     
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    What?! Konvolutten hadde jo til og med fine julefrimerker og dobbelt opp av de! Og min returadresse på baksiden. Merkelig. Jaja, du får vel en fin tur uansett tenker jeg!
     
  11. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    @Travellingalf ...ikke at dette skal bli hovedtemaet i denne tråden, men undertegnede har heller ikke sett snurten av bagtag
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Rett og slett irriterende! Noe må ha skjedd, men selv om det skulle være for lite i porto så skulle de vel ha kommet frem så lenge adressene er riktige - men muligens med krav om å betale straffeporto? Eller kommer de i retur til meg kanskje? Merkelige greier.
     
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her. Ingen tag mottatt. Ingen klaging altså, har jo ikke betalt noe, just saying.
     
  14. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med at EY gir noen poeng eller andre benefits for en slik markedsføring overfor andre frequent travellers... :)
     
    CrotchRocket and Xflipper like this.
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Steike for et opplegg... denne står på bucket listen... nyt reisen videre!
     
    CrotchRocket liker dette
  16. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,007
    Likes mottatt:
    6,424
    Bonuspoeng:
    183
    Overraskende/betryggende å se at serveringen sørger for en viss crossover-kontakt med "the common people": kamskjell på en seng av ertesuppe... ;)

    Takk for råkul skildring så langt, og god tur videre!
     
    CrotchRocket liker dette
  17. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Det var JC Boisset Chambolle 1er cru les charmes, 2012
     
  18. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    EY F lounge, AUH

    * bildene kommer når wi-fly vil. Gammelt jungelordtak, red. anm.

    ** bilder på plass. Ikke de beste, men det var det jeg fant. Se offisielle linken til EY for pressefotoquality.

    Da jeg ankom AUH var jeg rimelig marinert etter ca 7t om bord EY012. Godt å komme seg ut av leiligheten litt, er det ikke det man sier?

    Det var en kjapp security man må gjennom, men first track'en var stengt. Skandale! Nå var det ikke kø i de andre heller, men you know. Flyr man F, så skal man jaggu osv. De ser rimelig paramilitære og skumle ut de "securitasgutta" i AUH, så jeg ga meg fort.

    Deretter var det rett inn i den relativt nyåpnede F-loungen. Dette var jammen meg noe annet enn den på LHR.

    http://www.etihad.com/en-us/experience-etihad/lounges/first-class-lounge-and-spa/

    Jeg hadde bare 2t connection, og når boarding starter ca en time før, så er det i praksis bare én time lounging for reisende på min rute. Men, en liten operational delay ga meg en time til. For å være helt ærlig, det trengte jeg egentlig ikke da flighten hadde satt sine spor.

    Men hva gjør man ikke for en god trip report? Jeg måtte selvsagt ofre meg og teste a la carte restauranten. Var egentlig ikke sulten, men litt kamskjell og Bollinger grande anneé er det alltids plass til.
    IMG_0144.JPG


    Etter 2-3 glass til med "Boll" begynte jeg seriøst å lengte etter sengen om bord. Jeg hadde lovet meg selv at på neste flygning skulle det soves litt. En slags "sengenavtale" der altså. Som EØS borger er det innafor.

    Så var det denne forsinkelsen da. Min lounge-attendant sa at jeg hadde god tid. "We will find you when it's time to go. Just sit back and relax. Do you want me to top your glass with more champagne?" Etter å ha dobbelt- og trippelsjekket at de ville få meg på flyet, ga jeg etter. Passet på å be om et private room samtidig.
    IMG_0145.JPG


    IMG_0142.JPG

    Mitt private avlukke var utrolig flott, men det er begrenset moro å sitte der alene. Det ble til at jeg tok en ekspedisjon rundt i resten av loungen.

    Lekerom for barn:
    IMG_0139.JPG


    Vurderte en stund å klippe meg, men frisøren var ikke ledig. Relax-zone så dødsbra ut, men hadde jeg satt meg ned der, så hadde jeg aldri kommet meg opp igjen. Her gjaldt det å holde det gående, bokstavelig talt.

    Gikk og dasset litt rundt. Tror jeg har noe GoPro-video av det. Det blir spennende å se :)

    IMG_0140.JPG

    Studerte boarding pass og la plutselig merke til at det sto FQTV og mitt Etihad Guest-nummer på. Da ble jeg bekymret for SK-poengene mine. Etter en liten passiar med loungeagentene kunne vi fastslå at begge nummer lå inne. Hun sa jeg ville få SK-poeng frem til AUH og MEL-leggene kreditert Etihad Guest. Jeg er fortsatt litt usikker på den.

    Gleden var stor da boarding ble annonsert. Måtte gå selv de ca 10min til gate 61. Det hadde jeg sikkert godt av.

    Ba crew om å klargjøre seng før avgang. Det gikk selvfølgelig fint. Når jeg tenker over det, så er det generelt lite "nei" her om bord.

    IMG_0153.JPG

    Coming up: AUH - MEL, 14 timer.
     
    Last edited: 19. jan 2017
    CKe, jgroneng, alexfins and 34 others like this.
  19. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    jeg har heller ikke sett noen tags :)
     
  20. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    dette var helt rått :)
     

Del denne siden