Det er T-2 her i Afrika, og neste reise er rett rundt hjørnet. Denne gangen er det en t/r ABJ-HBE/ALY-ABJ. Ja, du leste riktig. Hvordan kan det være HBE og ALY og fortsatt være t/r? Det har seg nemlig slik at den nye flyplassen i Alexandria (HBE) overtar IATA-koden til den gamle flyplassen (ALY). Saudia oppdaterer sine flighter i helgen, hvilket gjør at flyplassen hos dem heter HBE når jeg lander og ALY når jeg drar. Artig. Reiseruten starter med den sedvanlige ABJ-NBO-flighten, påfulgt av NBO-JED, og deretter JED-HBE. Returen er av det litt mer tungvindte slaget, men litt av formålet med turen er å fly SV sitt nyeste produkt. SV har siden starten av sommeren faset inn flere og flere A321 XLR med 1-1 biz, hvorav rad 1 er biz+. Heldigvis var kabinen helt tom da jeg booket, og fikk dermed reservert 1A. SV leverer et softprodukt i ypperste klasse, så denne flighten seg jeg virkelig frem til. Tenkte det kunne være interessant for forumet å få litt innsikt i dette produktet ettersom det rulles ut på en del ruter utover høsten. Returen i sin helhet er HBE-JED-CDG-NBO-ABJ, og jeg får også flydd biz med KQ ombord deres 789 for første gang. Totalt 4 legs med SV, som jeg ser veldig frem til. KQ-flightene er derimot først og fremst transportetapper. Det første store spenningsmomentet er om KQ521 fra ABJ-NBO er i rute. Flighten virker å være bak skjema rundt 50% av gangene jeg tar den, og med 1:25 mellom flightene på NBO er jeg forberedt på at det blir 17 timer å slå ihjel før man kommer med SV-flighten som går 02:40. Tiden vil vise hvordan dette utarter seg. 1A hos SV i deres A321 XLR ser lovende ut. Det var dessverre ikke ledig med AF på CDG-ABJ, så de blir det en omkjøring.
And away we go. Gårsdagens flight fra ABJ til NBO var nesten tosifret antall timer bak skjema, så at jeg nå er ‘kun’ tre timer forsinket er vel nesten som bra å regne. 19. gang(!) i år(!) jeg har fått melding fra KQ om ruteendring på totalt 12 flighter. Helt håpløst dette flyselskapet. Ikke rart de også sliter finansielt. Blir spennende å høre med SAS på telefon i morgen om de klarer å høste opp en løsning. KQ har så langt ikke gjort noe mer med videreforbindelsene som ryker.
Foreløpig kasteball mellom SAS (4 samtaler) og Kenya Airways (sitter i tredje samtale). Det ser ut som det går fremover, men teknikaliteter og pekeleken er hindringer. Hun siste jeg snakket med i SAS ga et sett med instruksjoner som jeg skulle gi til KQ, og sa at om de ikke fikk fikset det, så skulle SAS ordne opp. Ganske tungvint at kunden må være mellommann og at SAS og KQ ikke kan snakke sammen. Er nå på tredje timen med ringing.
Jeg tipper all medforumister har satt formiddagen på pause og ventet i spenning på om Rapolo kommer seg på tur. Jeg er for kritikk, når kritikk er fortjent, men vi må også ære den som æres bør. Selv om det er litt frustrerende å bli kastet frem og tilbake mellom to parter, og det går med mye tid, har jeg endelig fått orden i sysakene. Jeg er glad jeg har en mastergrad i EuroBonus og slikt, for her syns jeg SAS og partnere ikke er satt opp for å håndtere slik saker for hvermansen. TLDR: Det ordna seg med følgende ombooking for å møte opprinnelig flight til HBE: ABJ-CDG-JED. Langversjonen; Som rett skal være er det alltid de opererende flyselskapet som skal fikse, men det blir fort kluss. Alle parter var i grunn behjelpelige fra start ettersom endringen kom innen 24 timer før avgang. SAS var villige til å booke om billetten til revenue (bookingen er en bonusbillet), men ettersom det opererende selskapet har overtatt billetten (24 timer før), kunne de ikke utstede de nye flightene som var lagt til av dem. Ny rute foreslått var ABJ-CDG-JED (lagt inn i klasse Z og I, som begge er revenue med henholdsvis AF og SV) Hvor mye som skyldes vilje og evne vet jeg ikke, men det fremstår rart om SAS ikke kan tvinge billetten tilbake til seg selv etter at KQ har kontroll på den. SAS ba meg så ringe KQ og få dem til å billettere de nye flightene som var lagt til. KQ på sin side var behjelpelige i førsteomgang og billetterte ABJ-CDG, men ikke CDG-JED, og fjernet heller ikke ABJ-NBO-JED. De mente de kun hadde kontroll over første leg i bookingen og fikk ikke gjort noe mer, og at SAS måtte billettere CDG-JED. Tilbake til SAS var det på ny å forklare saken og be dem om å fullføre det KQ ikke kunne gjøre. Problemet nå var at KQ hadde billettert revenue, og ikke bonus, og SAS mente de ikke kunne kombinere revenue og bonus på samme billett (som jeg tviler på er riktig, all den tid det endte slik). De refererte igjen til KQ som måtte fikse riktig klasse, samt fjerne. Jeg spurte dem rett ut hva vi gjør om KQ ikke får ordnet dette. Svaret fra SAS var at de da skulle fikse det, så jeg forstod det slik at det kom til å gå i orden, men at de ville at KQ skulle prøve å ordne det først. (Som er det riktigste). Igjen var det tilbake til KQ, som først ikke forstod problemstillingen. HUACA, med ny agent som ikke hadde mandat/kunnskapen. Ble så satt over til supervisor på billettering, han samme som fikset ABJ-CDG. Han forstod i det minste hva jeg spurte om, og skulle se på det. Etter en god time ble jeg igjen oppringt og han bekreftet da at han nå hadde tilgang til hele utreisen og hadde billettert alle tre flightene på nytt. ABJ-CDG og CDG-JED i Z og D, og JED-HBE i O som opprinnelig (bonus). For ordens skyld sjekket jeg også en siste gang med SAS for å få bekreftet at alt ser fint ut hos dem, og at det ikke skal bli noen problem på returen. Det skal i utgangspunktet tikke inn 7,994 nivåpoeng og 13,990 bonuspoeng. Det er god avkastning på en billett til 50,000 EB-poeng. Ettersom jeg har fått KQ-billett på e-post bør det være mulig med retroreg om det ikke går av seg selv. Alt i alt drar jeg 1:10 senere enn opprinnelig planlagt, ankommer med samme flight. Får ordentlig biz-sete med flat seng på natt flighten, samt testet SV sin nye XLR på utreisen også. Det var ikke ledig på bulkhead, men det er helt fint å få testet de vanlige setene også. Sett bort fra tidsbruken er dette en solid oppgradering. Den KQ-flighten i recliner på nattflight med dårlig mat kommer jeg ikke til å savne. Ei heller KQ-loungen på NBO som jeg har brukt nok timer på. Ny rute ser slik ut. Jeg er nå sjekket inn på alle de tre flightene og har fått ombirdstigningskort på CDG-JED-HBE. Fra ABJ får man det ikke digitalt. Nå må jeg bare pakke.
Da er man om bord første flight med AF. 773 med ny kabin og Starlink. Det er bra, men foretrekker KE sine Prestige suite 2.0 som har høyere vegger. Havnet på bakerste rad i kveld, 20L. Flyet er i rute og 2:45 på CDG er mer enn nok tid til å komme seg fra T2 til T1. AF er vel så kjent for mange at det ikke er noen grunn til å dele for mye. En på loungen som strevde med tappekranen. Takk til @Upsaker for tips om små bildefiler
Extime-loungen på T1 er mer eller mindre lik den på T2D som brukes av SAS. Loungen er avlang med glassfasade utover gatene, og det går en terrasse utenfor i hele bredden. Dessverre er denne ikke mulig å bruke. Sitter med en EY 380 til høyre og en QR 380 til venstre. Terminalen ellers er også ganske forseggjort, i fransk stil. Straks ombordstigning på en ganske ny A321 XLR.
Dette ser veldig bra ut! Frister å dra på langtur med Saudia nå. Bildene trenger ikke å være full size, men disse ble litt i miste laget for en gammel mann på 32 Bildene fra flyet og videre er ok størrelse.
Enig. Som en (halv)gammal gubbe sjøl så er det greit med en middelvei og de fra flyet har fin størrelse.
Alt i alt en fin flight. Når det gjelder setet er den store svakheten at det vender ut mot midtgangen. Det gjør det mindre privat, i tillegg opplever jeg at det er mer støy nærmere skroget. Apropos støy opplevde jeg det som en mer sus enn f.eks. i en 350/787. Dette finnes siklert kilder som kan bekrefte om jeg har rett eller ikke. Du må også belage deg på å ikke kunne komme deg ut av setet under måltidet. Det siste negative punktet er at det blir litt krøkkete med servering samtidig som man ser på TV, ettersom TVen må foldes tilbake, for så å vippes ut igjen. På den positive siden er setet likevel veldig privat. Selve modulen har såpass høye vegger at man føler seg ganske alene, og med døren lukket er man i sin egen verden. Basert på bildene var jeg spent på plassen i de vanlige setene fra rad 2-12., da de ser noe trange ut. Synet bedrar, heldigvis. Setet er veldig romslig, ikke minst som seng. Meg på 183cm kunne ligge i full strekk, med tåspissene så lange som mulig, uten å ta borti enden av fotbrønnen. Forbrønnen er også mye mer åpen, den stikker ikke inn under setet foran på samme måte. Designet på setene og hvordan de ‘flettes’ inn i setet foran er i mine øyne mye mer fordelaaktig enn tradisjonelle 1-2-1-seter. For min egen del, som sidesover, dunker jeg ofte borti ‘knekken’ mot setet foran. Her kunne jeg ligge helt slik jeg ønsket, uten å ta borti veggene. ved hode/skuldre blir sengen litt bredere igjen, så det er god plass. Kanskje markedets beste biz-seng(?). Det eneste som føltes trangt er i synsfeltet til venstre i A-setene (til høyre på L-setene), hvor veggen kurver og man føler man har den litt tett på. Det påvirker uansett ikke plass til armer og ben. Setet mitt ville ikke gjøres til seng, men heldigvis var det ledig i 10L, som ble brukt til seng. Hadde ingenting å utsette på hardhet/mykhet i setet/sengen. Benkeplassen ut mot midtgangen er ikke helt ideell da man på svinge armen litt rundt veggen om man sitter oppreist. Ellers er det litt benkeplass ut mot vinduet. De fleste seter har to vindu, og så vidt jeg kunne se var det ingen vindusløse seter. Det er tilstrekkelig med lagring, med mindre man vil ha en sekk/stor veske nedenfor hattehyllen, men heller ikke mer enn det må være. Det er litt plass under fotbrønnen hvor jeg oppbevarte teppet. Det er et skap med dør hvor man kan ha amenitykit, pass, lader etc. Det er to dokumentlommer, samt en liten hylle nede ved føttene. Når det gjelder plass i hattehyllen er denne uslåelig. Hvert sete har nesten en hel hattehylle hver. Det er nesten så Airbus burde redesignet hele hattehyllen på disse modellene slik at hele biz-kabinen blir luftigere. De glemte Alluah Akbar før avgang på denne flighten, men gjorde oss oppmerksomme på at vi passerte Mekkah. Av tech er det en stor, høyoppløselig skjerm som er veldig responsiv. Skjermen har tilhørende fjernkontroll som fungerer bra. Man når skjermen fra setet, men om man legger seg halvveis ned er fjernkontrollen å foretrekke. Det er trådløs lading, 2xUSB-C, USB- og still. Headsetet er det samme som ellers, men det er en form for surroundlyd i setet, som jeg ikke forstod helt hvordan fungerte, men det var betydelig forskjell. Det er en rekke lysvalg, både stemningslys og leselys. Crewet på denne flighten var ikke det beste jeg har hatt, men de gjorde en ok jobb. Dine on demand endte med frokost etter takeoff og en burger før landing. Førstnevnte var på det jevne, mens burgeren var bra til flymat å være. De klarte å holde den saftig, la på noe cheddar og benyttet brioche-brød. Nå er det straks takeoff mot HBE i en A321 med gammel kabin, som fortsatt er milevis foran AF/KL/SK & co. Ledig nabosete, banan- og daddelsmoothie er servert, og nå kom akkurat dadlene og den arabiske kaffien. Hvis noen har tips angående Alexandria tas det imot med åpne armer. Det er kanskje urutinert å ta med egen bok hit…, det ryktes de har et bra bibliotek.
1A/L må være noe av det beste som er å oppdrive av biz+-hardprodukt. Jeg sitter og lurer på om dette overgår The Room. Klaffen under sofaen kan vippes opp slik at hele sulamitten blir til sengeplass. Skjermen er gigantisk. Se pass nede til venstre for referanse. Det er også bord og setebelte i sofaen, slik at man kan spise middag med reisefølget. Ingen problem å sitte på tvers med føttene i sofaen. Enn så lenge er det ikke utdelt pysj. EDIT: de har ikke PJ på disse flightene enda ifølge flyvertinnen. Litt inkonsekvente der Saudia. Ben S på OMAAT fikk pysj på dagflight CDG-JED på 787. Selv har jeg flydd nattflight CGK-JED på 777 og dagflight på JED-CDG på 787 uten å få PJ, så det virker litt bingo på det feltet.
Alt i alt et helt topp sete. Det er det beste biz-setet jeg har flydd i. Det trumfer The Room på at setet er mye mykere og at det er romsligere og mer komfortabelt. Man kan sitte i full strekk riktig vei, forover, bakover og på tvers av setet. En liten detalj når man har lagt ned til seng er at det er en liten ujevnhet mellom setet og sofaklaffen, men det er ikke noe vesentlig. Det er også en liten designbom(?) når det gjelder skjermen. Den kan vippes ut slik at man kan sitte i sofaen og spise og se på tv, men den mangler noen grader for å være helt parallell. Mixed grill til middag/nattmat. Godkjent Gresk yoghurt med granola og bær til frokost. Meget godt. Det serveres også ordentlig ferskpresset appelsinjuice. Som seng er det et hav av plass, og jeg sov som et lite barn. Det er noe forskjell i hardhet/mykhet på selve setet og sofadelen. SV har enda ikke fått med SAS En liten kuriositet. Siden setene er vesentlig mer sidestilte enn tradisjonelle 1-2-1-seter blir man ‘dyttet’ veldig sidelengs ved avgang og landing,
Steget fra SVs nye kabin til KQs gode gamle 2-2-2 biz var stort. Heldigvis hadde jeg kabinens eneste ledige sete ved siden av meg. Setet er fint om man reiser 2 og 2, evt skal ha med små barn. Som soloreisende er det derimot ikke å foretrekke for min egen del pga mangel på privatliv. IFE er også utdatert. Loungen KQ bruker er av typen kjeller-lounge, og oppleves deretter. SkyTeam burde klare å samles på de samme terminalene. Både pga videreforbindelser, men også pga lounger. Noe så sjeldent som et KQ-fly i rute (CDG-NBO) Maten var midt på treet, ikke fantastisk og ikke dårlig. KQ har et meget standard utvalg på drikkefronten, mens de to varmmåltidene hadde henholdsvis 4 og 3 valgmuligheter for hovedrett. Planen var opprinnelig å ta flyet som tar av fra NBO like før midtnatt, men denne avgangen er fjernet fra ruteprogrammet. Dermed ble det ombooking til KQ520 som var satt opp med avgang 08:20 i dag tidlig. I går kveld kom, som ventet, melding om ruteendring. Avgang vær nå fire timer forsinket. KQ tilbydde ikke noe hotell sånn umiddelbart, og jeg gadd ikke å krangle på det da det sist to 2 timer før noen kunne innvilge hotell, og da var det i sentrum, 30-40 minutter borte med bil. Tok heller natten på liggestolene på loungen, som fungerer. I det jeg satt og spiste frokost tikket det inn en ny melding. Ny avgangstid 18:20, 10 timer senere enn opprinnelig avgangstid. Rundt 11:00 plinget det på høytaleranlegget på loungen at de som skulle til ABJ måtte henvende seg i resepsjonen. Som sagt så gjort, nå kunne det gledelig meddele at jeg kunne få et hotellrom om jeg var interessert i det. Altså, hva er poenget med å være så vanskelige i førsteomgang når man faktisk trenger det, mens midt på dagen med 6 timer til boarding, da skal de kaste rundt seg med rom. KQ har en helt fryktelig punktlighet, og da jeg sjekket 5Y-CYD som er 737'en jeg skal fly med, har ikke denne vært i rute siden 5. august! Det er faktisk ganske sykt at de ikke klarer å få noen bedring på disse problemene. De virker til å ha for liten padding i ruteskjemaet slik at de ikke klarer å hente inn tapt tid underveis. Ei heller ser de ut til å ha reservefly tilgjengelig/mulighet til å stokke om på flåten for å hente seg inn. Det hjelper heller ikke som reisende at det ikke virker til å finnes noe godt regelverk for ombooking/care/etc. ved forsinkelser og kanselleringer. KQ foreslår slavisk egne flighter ved ombooking og det virker som at få på flyplassen kan/vil gjøre noe som helst når det går galt. Noen hos KQ burde kunne sett at denne avgangen kom til å bli forsinket i dag, og da kunne de ha booket meg om allerede før jeg satte meg på flyet fra CDG til NBO, og heller flydd direkte CDG-ABJ. Evt blitt satt på et fly med ET etc. i går kveld fra NBO. Denne gangen er det ikke krise å være forsinket. Jeg kan jobbe fra loungen, men det er noe med det å 'vite' at man blir forsinket som gjør en litt motløs. Det er bare å glede seg til den 27.08 da jeg og samboeren skal til SEZ, og hun kommer fra Norge, mens jeg kommer (forsinket) fra ABJ. Har vi flaks er begge forsinket. Dessverre er KQ nøkkelen til å kommer seg ut i verden fra ABJ med poeng, samt å opprettholde diamantstatusen, så de har vel vunnet allerede. Finn fire feil
Da er man på bakken i ABJ, og turen er over for denne gang. Nye eventyr med KQ følger om 16 dager. Skal 3:10 være nok tid mellom flightene denne gangen?