Det er T-2 her i Afrika, og neste reise er rett rundt hjørnet. Denne gangen er det en t/r ABJ-HBE/ALY-ABJ. Ja, du leste riktig. Hvordan kan det være HBE og ALY og fortsatt være t/r? Det har seg nemlig slik at den nye flyplassen i Alexandria (HBE) overtar IATA-koden til den gamle flyplassen (ALY). Saudia oppdaterer sine flighter i helgen, hvilket gjør at flyplassen hos dem heter HBE når jeg lander og ALY når jeg drar. Artig. Reiseruten starter med den sedvanlige ABJ-NBO-flighten, påfulgt av NBO-JED, og deretter JED-HBE. Returen er av det litt mer tungvindte slaget, men litt av formålet med turen er å fly SV sitt nyeste produkt. SV har siden starten av sommeren faset inn flere og flere A321 XLR med 1-1 biz, hvorav rad 1 er biz+. Heldigvis var kabinen helt tom da jeg booket, og fikk dermed reservert 1A. SV leverer et softprodukt i ypperste klasse, så denne flighten seg jeg virkelig frem til. Tenkte det kunne være interessant for forumet å få litt innsikt i dette produktet ettersom det rulles ut på en del ruter utover høsten. Returen i sin helhet er HBE-JED-CDG-NBO-ABJ, og jeg får også flydd biz med KQ ombord deres 789 for første gang. Totalt 4 legs med SV, som jeg ser veldig frem til. KQ-flightene er derimot først og fremst transportetapper. Det første store spenningsmomentet er om KQ521 fra ABJ-NBO er i rute. Flighten virker å være bak skjema rundt 50% av gangene jeg tar den, og med 1:25 mellom flightene på NBO er jeg forberedt på at det blir 17 timer å slå ihjel før man kommer med SV-flighten som går 02:40. Tiden vil vise hvordan dette utarter seg. 1A hos SV i deres A321 XLR ser lovende ut. Det var dessverre ikke ledig med AF på CDG-ABJ, så de blir det en omkjøring.