Beklager heseblåsende overskrift, men har selv viklet meg inn i en litt merkelig bookingsituasjon om dagen. Selv er jeg rimelig avslappet i forhold til reisemål og frykten for at noe skal skje. Jeg besøkte nylig Nord-Korea og har flere rariteter av afrikanske land på repertoaret. Men, denne gangen er litt spesiell da jeg har invitert med bekjente på tur, noe som gjør at jeg så klart føler et ansvar for deres ve og vel. Tidligere i år bestilte vi bonusturen cph-mnl tur/retur. Videre har vi kjøpt tilknytningsbilletter fra Manila til Palawan, samt booket en del hotellnetter i både Manila og Palawan. Siden den gang har Filippinene blitt oppgradert til høyeste terrorberedskap, samtidig som at både britiske, amerikanske og kanadiske utenriksdepartement har vurdert faren for terror og kidnapping av utlendinger som akutt høy og advarer derfor mot reiser til bla. Palawan. I tillegg har lokale banditter kommet med konkrete trusler mot Palawan og Puerto Princesa. Selve flybillettene kan endres i både tid og destinasjon mot en ubetydelig penge. Derimot har vi gjort flere hotellbookinger som ikke vil refunderes dersom vi ønsker å reise et annet sted. Disse dekkes heller ikke av American Express sin reiseforsikring da reisen starter/slutter i Danmark og ikke i Norge, reiseforsikringer generelt trer heller ikke i kraft ved frykt for terror. Man skal selvfølgelig ikke la seg påvirke av frykten for terror, men man trenger heller ikke å oppsøke unødvendig risiko, tenker jeg da... Vi reiser jo tross alt på ferie for å slappe av og for å ha det gøy. Vi har allerede funnet et alternativ til reisemål, men dersom vi ønsker å droppe Palawan går både hotell og tilknytningsfly for rundt 10,000,- opp i røyk. Noen konstruktive tanker eller innspill?
Ville byttet reisemål om dere vil bruke tiden fram mot ferien og selve ferien på bekymringer. Eller at noen som venter hjemme blir for bekymret. Skulle egentil til Cannes via Nice morgenen etter terroraksjonen der i fjor, byttet da til Alicante ila natten.
Det finnes ikke noe lett svar på dette, men bodde på Fillippinene høsten 2009, så kan si litt om hva jeg tenker om situasjonen der nå. Det har alltid vært advarsler mot å reise til Fillippinene, men dette har stort sett vært konsentrert til de sydligste øyene, som UD stort sett har hatt permanent reiseråd mot grunnet kommunistgerilliaen. Å reise til disse delene har vært synonymt med kidnapping. Det stort sett vært uproblematisk å reise til Palawan og Manilla. Vi reiste rundt i store deler av resten av landet, og opplevde aldri å føle oss truet, på tross av utflukter (riktignok med lokale guider) inn i diverse slummer og "farlige" strøk. Den politiske uroen er ofte en viktig faktor i sikkerhetssituasjonen på Fillippinene, og etter valget av Duterte har det nok vært et oppsving i uro, som må sees i sammenheng med at det ikke lenger er tydelig om myndighetene ønsker å håndheve alle lover (Duterte har jo f.eks. sagt at man kan drepe narkomane, og at soldatene kan voldta). Det er kanskje denne uroen som bekymrer meg mest, da det er vanskelig å vite hva som vil skje, og massedemonstrasjoner eller enkelthendelser kan føre til raskt oppsving i uro. Til syvende og sist er det hva du føler som er det viktigste. Det blir ikke en bra tur hvis man går rundt og er redd, og som du sier, man skal ikke oppsøke unødig risiko. Allikevel er det trist om dere går glipp av Fillippinene, som er et fantastisk vakkert land, og hvor alle man møter har enorm gjestfrihet.
Det er en stund siden jeg har vore på Filipinene, men Palawan oppleves som veldig langt unna Marawi City og problemene på sør-øyene. Analogi til Thailand; det er regelmessige (ukentlige) angrep, bilbomber og dødsfall i Pattani, Yala og Narathiwat. Ville ikke hengt rundt politistasjoner der, men har ingen betenkeligheter med å besøke Hat Yai eller området mellom Ko Lanta og Langkawi. (Ser du har gjort research, men til info for andre lesere): Det er advarsler ute om økt risk for kidnapping i Palawan-provinsen: • gov.uk/foreign-travel-advice/philippines https://ph.usembassy.gov/security-alert-philippines-august-14-2018 Her er gjengen som passer på: facebook.com/wescom I Manila bør du være street-smart, på lik linje med storbyer i Sør-Amerika. Disse feedene oppdaterer seg kjapt ved events: twitter.com/GardaWorldC24 twitter.com/MaxSecurityLTD twitter.com/FCOtravel twitter.com/TravelGov Husk at hendelser er veldig lokale, du er normalt trygg bare et par kvartaler unna when shit happens og veitransport er det mest risky du deltar i på ferie. Bruk reiseregistrering.no Read more tourismphilippines.com.au and less crisisgroup.org/crisiswatch
Sitter for øyeblikket i loungen på Mactan ( Cebu ) flyplass på vei til Busan. Har akkurat vært en uke i Cebu & Bohol. Veldig stille og rolig i byen & kan ikke si å ha merket noe som helst til uro her omkring iallefall, kanskje bortsett fra et par politi vei kontroller.
Takker for mange svar En liten update herfra: Vi bestemte oss for å rett og slett droppe Filippinene denne gangen og stikker heller til Vietnam. Selv tror jeg at det hadde gått helt fint å reise til Palawan denne sommeren, men det er mye hyggeligere å bruke tiden frem til avreise på å finne kule steder å besøke, fremfor å daglig saumfare utenriksdepartementets reiseråd. Det har seg nemlig slik at i det øyeblikket UD fraråder reiser til et reisemål, kan reiseforsikringen vår selv velge om hvorvidt den fortsatt skal stå gyldig eller ei. Så får jeg heller ta krangelen med Hotels.com osv om hvorvidt det er mulig å få refundert noe av det vi har brukt på hoteller mm. Det har seg nemlig slik at reiseforsikringer i utgangspunktet ikke dekker tap som en følge av frykt for terror osv (kan være greit å notere seg bak øret dersom man planlegger å reise til Tyrkia, Egypt, el.) Ellers hadde jeg to flotte uker i Manila, på Boracay og Bohol for noen år tilbake. Synd å ikke kunne ta med frøken GT hit denne gang, vi får kryssen fingrene for fredeligere tider