Flere pax på en PNR- En skal ikke reise/SAS Plus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Are, 06. april 2017.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er enkleste måten å gå frem her?
    Vi er 4 stk på en Plus-billett, men en er forhindret fra å reise.

    Splitte ut vedkommende på egen PNR og avbestille den?
    Avbestille etter avreise hvor en er no-show?

    Vil i utgangspunktet ikke tro at flyet kommer til å være fullbooket, men liker egentlig ikke tanken på å holde seter unødvendig..
     
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member Moderator

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,294
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ikke være noe problem å splitte PNR og avbestille billett til denne personen.
     
    kaijoar and Are like this.
  3. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Trenger ikke å splitte PNR, det er bare å kansellere og refundere billetten til personen som ikke reiser. Ett billettnummer per person i bookingen, no stress.
     
    Are liker dette
  4. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Det er korrekt at det er et billettnummer pr.person (og en TST (Ticket Stored Image) pr. person - men det er også et sete bestillt pr. person - noe som en bør rydde opp også ;-) så splitte PNR'en (som tar 4 sekunder) er nok som LN-FHU antyder det som bør gjøres og som kanskje er et krav for å refundere ;-)
     
  5. Corleone

    Corleone Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, splitt pnr her så lenge billetter er utstedt og det er det vel sikkert gjort her.
     
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member Moderator

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,294
    Bonuspoeng:
    183
    Her må en splitte PNR da det er kun et referansenr. For å kunne kansellere en billett må dette nødvendigvis ha eget referansenummer, ergo må du splitte ut. Kansellerer du uten å splitte ut , ryker alle fire....;)
     
  7. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,323
    Likes mottatt:
    1,322
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg splittet ut en fra reisen i en tilsvarende situasjon. Da var alle med på utreise, men en på hjemreise ble avbestilt.

    Jeg splittet PNR, og gav beskjed om å avbestille retur.

    Det funket bare sånn halveis. Jeg fikk refundert tax osv. etterhvert, men vi sjekket inn så lurte de på hvor siste passasjer var (mulig det er pga. samme etternavn?). Det virket som om PNR ´ene "hang sammen" fortsatt. Feks så var det fortsatt 4 pers i bookingen for å bidde på Plusgrade.
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Som jeg har nevnt tidligere er splittede referansenummer fortsatt linket sammen. Tydeligvis også ved avbestilling.
     
  9. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis PNR'en ble splittet når det var mindre enn 24 timer før avreise, er det en svak mulighet for at PNR'en var overført til innsjekkings systemene og noen handlingselskaper mottar ikke oppdateringer etter at informasjonen er overført.

    Men det høres ut som PNR'en aldri ble splittet. Etter en Split av PNR er det kun en kryss informasjon om PNR nummeret til den "andre" PNR'en - dette er ikke et aktivt link og endringer gjort I den ene PNR'en blir aldri reflektert I den andre - de henger på ingen måte sammen.

    Når det er sagt - er det laget en del "kreative" Front End løsninger rundt om - som ikke alltid gjør jobben riktig - men de ser til gjengjeld utrolig fine ut I forhold til Command Line Amadeus

    Det fra en som frivillig har satt sine ben dypt inne I Amadeus (jeg var Forfatter av 2 Amadeus "Train the Train" håndbøkene I Skandinavia (Flight Reservations and Fares).
     
    Insomnia4u and LN-FHU like this.

Del denne siden