Så ble jeg ferdig med det jeg skulle i Odense i går, og sitter dermed med en billett i A-klasse til SK1470 (CPH-OSL) i kveld. Nå kan jeg riktignok bie dagen på kontoret, men ettersom høystkommanderende hjemme i tre dager nå har hatt eneansvar for vårt ferske tilskudd til familietreet, så hadde det vært greit å komme seg hjem med et tidligere fly. De gangene jeg har fått bli med et tidligere fly ved å spørre gateagent, har jeg hatt bonusbillett. Men hvordan fungerer dette med A-klasse (altså billig Plus?). Prøvde (+45) 32 32 68 00, men fikk der beskjed om å punge ut 1800 for ethvert bytte, så det er å håpe på goodwill hos gateagent evt. loungepersonale som er alternativet. Men før jeg setter meg på toget til CPH, og risikere å bli stuck der i åtte-ni timer: Hva er godtfolkets erfaring med å komme med et tidligere fly på goodwill? Er sjansen såpass god at jeg uten altfor stor risiko for ufrivillig lang loungetid kan kaste meg avgårde? Er EBD, men min erfaring med SAS er generelt at den statusen ikke er verdt så fryktelig mye mer enn plastkortet den er trykket på når det kommer til smidighet hos SAS.
Min erfaring er at det går greit i gate. Det virker som at Plus er Plus (uansett) klasse for gateagentene.
Jeg kjenner en del bakkeansatte i sas og det med å være snill med folk, og gi reisende et annet produkt enn de de har kjøpt, har vist seg å kunne slå tilbake på den ansatte. De som ikke følger reglene knyttet til en billett undergraver systemet og stjeler egentlig fra sin egen arbeidsgiver. Nå du går på restaurant og bestiller kjøttkaker. Bruker du da å spørre om du kan få en biff i stedet for samme prisen som kjøttkakene kostet?
Nei, men ettersom jeg i dette tilfellet ønsker å bytte fra et stappfullt SK1470, en av SAS' best belagte ruter og hvor SAS garantert får fylt setet mitt, til et halvfullt dagfly, så føler jeg i dette tilfellet at jeg bestilte biff, men heller ønsker kjøttkaker.
Med billig-plus, vitende med gullkort og generelt være hyggelig og høflig har jeg dette funket noen ganger.
Jeg har ingen datapunkter fra CPH, men A-klasse på OSL, diamantkort og et smil pleier ikke å gi noen som helst problemer i gaten når jeg har spurt om å få være med tidligere. Jeg spurte en gang i bagdrop/innsjekk da jeg skulle sende en bag, men da var det blankt njet fordi A-klasse ikke var ledig.
Mange takk for alle svar. Jeg gir det et forsøk. I verste fall ender jeg opp med sju timer til å tømme baren i loungen på SAS' regning. Lønner det seg å veive med selve EBD-kortet i gatet, eller holder det å satse på at gateagenten kan utlede status fra boardingkortet? Er såpass norsk av meg at det sitter langt, langt inne å vifte med kortet.
Du har bookingen på kortet, så drop BP og gi vedkommende kortet uten å veive med det (veiving gjør det også veldig vanskelig å lese av magnetstripen på kortet) ;-)
På min MR til Gdansk i februar hadde jeg A billett, av prishensyn så hadde jeg en avgang som var flere timer til. Når jeg kom ut av gaten med flyet fra Gdansk, var et fly til Oslo med gate closing rett over gangen. Jeg gikk og spurte pent (vifta ikke med noe kort, selv om jeg er EBG) og fikk være med.
Jeg oppfatter at scandipendler har betalt for biff og fortsatt ønsker biff, men servert noen timer tidligere enn den opprinnelige (bord)reservasjonen. Så lenge man spør høflig (og respekterer et eventuelt nei), så kan det ofte være en god løsning for begge parter, også på restaurant...
Jeg fikk bli med tidligere fly i vinter med kun sølvkort. (Han så på billetten, sa "ja du har sånn billett som kan endres," trykket litt og slapp meg inn) Jeg var forøvrig sistemann inn på flyet.
Takk igjen for innspill. Det hele løste seg jo latterlig enkelt: På måfå sjekket jeg 'change flight'-funksjonen på appen, noe jeg vanligvis ikke gidder med A-klasse, men jammen meg var det ikke ledig på et tidligere fly. Hvorfor så dansk kundeservice skulle ha 1800 for å endre, må gudene vite (lukter faktisk litt fugl). Takk også til @Sykkelthor for elegant innspill om hvordan flashe statuskort. Var ikke i mine tanker at bookingen såklart er identifiserbar på det kortet.
Hvis du ikke har bagasje så skal du kunne få være med et tidligere fly hvis det er ledig ved gate. Dette er en av fordelene ved Plus-billett (altså den billige Plus-billetten). Dette ble jeg fortalt da jeg var i Bodø (dessverre hadde jeg bagasje) og også de i Bergen har sagt dette. Når jeg har hoppet på et tidligere fly mellom BGO og OSL har jeg alltid fått være med, bortsett fra en gang, men da var flyet fullt. Xxx.
Fordi SAS i teorien kan selge billetter da. Endrer du idet SAS ser at det er ledig (og de ikke kan selge flere billetter), så får du altså være med, om det er ledig. Dette er jo egentlig en vinn-vinn situasjon. Xxx.