Flybytte på goodwill?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 14. sept 2016.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så ble jeg ferdig med det jeg skulle i Odense i går, og sitter dermed med en billett i A-klasse til SK1470 (CPH-OSL) i kveld. Nå kan jeg riktignok bie dagen på kontoret, men ettersom høystkommanderende hjemme i tre dager nå har hatt eneansvar for vårt ferske tilskudd til familietreet, så hadde det vært greit å komme seg hjem med et tidligere fly.

    De gangene jeg har fått bli med et tidligere fly ved å spørre gateagent, har jeg hatt bonusbillett. Men hvordan fungerer dette med A-klasse (altså billig Plus?). Prøvde (+45) 32 32 68 00, men fikk der beskjed om å punge ut 1800 for ethvert bytte, så det er å håpe på goodwill hos gateagent evt. loungepersonale som er alternativet.

    Men før jeg setter meg på toget til CPH, og risikere å bli stuck der i åtte-ni timer: Hva er godtfolkets erfaring med å komme med et tidligere fly på goodwill? Er sjansen såpass god at jeg uten altfor stor risiko for ufrivillig lang loungetid kan kaste meg avgårde? Er EBD, men min erfaring med SAS er generelt at den statusen ikke er verdt så fryktelig mye mer enn plastkortet den er trykket på når det kommer til smidighet hos SAS.
     
  2. NordicLane

    NordicLane Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Min erfaring er at det går greit i gate.
    Det virker som at Plus er Plus (uansett) klasse for gateagentene.
     
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kjenner en del bakkeansatte i sas og det med å være snill med folk, og gi reisende et annet produkt enn de de har kjøpt, har vist seg å kunne slå tilbake på den ansatte.

    De som ikke følger reglene knyttet til en billett undergraver systemet og stjeler egentlig fra sin egen arbeidsgiver.

    Nå du går på restaurant og bestiller kjøttkaker. Bruker du da å spørre om du kan få en biff i stedet for samme prisen som kjøttkakene kostet?;);)
     
    braathens safe liker dette
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, men ettersom jeg i dette tilfellet ønsker å bytte fra et stappfullt SK1470, en av SAS' best belagte ruter og hvor SAS garantert får fylt setet mitt, til et halvfullt dagfly, så føler jeg i dette tilfellet at jeg bestilte biff, men heller ønsker kjøttkaker.
     
    Bjoern In America liker dette
  5. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Med billig-plus, vitende med gullkort og generelt være hyggelig og høflig har jeg dette funket noen ganger.
     
    Scandipendler liker dette
  6. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    312
    Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ingen datapunkter fra CPH, men A-klasse på OSL, diamantkort og et smil pleier ikke å gi noen som helst problemer i gaten når jeg har spurt om å få være med tidligere. Jeg spurte en gang i bagdrop/innsjekk da jeg skulle sende en bag, men da var det blankt njet fordi A-klasse ikke var ledig.
     
    Scandipendler liker dette
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Mange takk for alle svar. Jeg gir det et forsøk. I verste fall ender jeg opp med sju timer til å tømme baren i loungen på SAS' regning.

    Lønner det seg å veive med selve EBD-kortet i gatet, eller holder det å satse på at gateagenten kan utlede status fra boardingkortet? Er såpass norsk av meg at det sitter langt, langt inne å vifte med kortet.
     
  8. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    312
    Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Du har bookingen på kortet, så drop BP og gi vedkommende kortet uten å veive med det (veiving gjør det også veldig vanskelig å lese av magnetstripen på kortet) ;-)
     
    Scandipendler and NordicLane like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    På min MR til Gdansk i februar hadde jeg A billett, av prishensyn så hadde jeg en avgang som var flere timer til. Når jeg kom ut av gaten med flyet fra Gdansk, var et fly til Oslo med gate closing rett over gangen.
    Jeg gikk og spurte pent (vifta ikke med noe kort, selv om jeg er EBG) og fikk være med.
     
  10. NordicLane

    NordicLane Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg oppfatter at scandipendler har betalt for biff og fortsatt ønsker biff, men servert noen timer tidligere enn den opprinnelige (bord)reservasjonen.
    Så lenge man spør høflig (og respekterer et eventuelt nei), så kan det ofte være en god løsning for begge parter, også på restaurant...
     
  11. wf789

    wf789 Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk bli med tidligere fly i vinter med kun sølvkort.
    (Han så på billetten, sa "ja du har sånn billett som kan endres," trykket litt og slapp meg inn) Jeg var forøvrig sistemann inn på flyet.
     
    Petter B-C liker dette
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Takk igjen for innspill. Det hele løste seg jo latterlig enkelt: På måfå sjekket jeg 'change flight'-funksjonen på appen, noe jeg vanligvis ikke gidder med A-klasse, men jammen meg var det ikke ledig på et tidligere fly. Hvorfor så dansk kundeservice skulle ha 1800 for å endre, må gudene vite (lukter faktisk litt fugl).

    Takk også til @Sykkelthor for elegant innspill om hvordan flashe statuskort. Var ikke i mine tanker at bookingen såklart er identifiserbar på det kortet.
     
    Stuttfeiten and Sykkelthor like this.
  13. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du ikke har bagasje så skal du kunne få være med et tidligere fly hvis det er ledig ved gate. Dette er en av fordelene ved Plus-billett (altså den billige Plus-billetten). Dette ble jeg fortalt da jeg var i Bodø (dessverre hadde jeg bagasje) og også de i Bergen har sagt dette. Når jeg har hoppet på et tidligere fly mellom BGO og OSL har jeg alltid fått være med, bortsett fra en gang, men da var flyet fullt.

    Xxx.
     
    RoadKing liker dette
  14. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Fordi SAS i teorien kan selge billetter da. Endrer du idet SAS ser at det er ledig (og de ikke kan selge flere billetter), så får du altså være med, om det er ledig. :) Dette er jo egentlig en vinn-vinn situasjon.

    Xxx.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden