Flykaos i Europa 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av tobeornot999, 27. mai 2022.

Tags:
  1. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som vet om en nettside der man kan sjekke køstatus på forskjellige flyplasser ?
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke en, men flere flyplasser har vel info om den slags på sin hjemmeside :)
     
  3. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, klar over det, men har hørt snakk om en side der man kan sjekke status for ymse flyplasser, webkamera for køer o.l.
     
    RoadKing liker dette
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Litt trøbbel i Canada også:
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig pleier jeg å sikte på 30-45 minutter før avgang på CPH.
    Men jeg har FastTrack og er lommekjent på den flyplassen..
    Uten det så kan man nok legge på minst 30 min.
     
    mrt and themichael like this.
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, jeg er EBD og flyr TG Biz, så jeg regner med at jeg har fasttrack, men er ikke kjent på CPH i det hele tatt :(
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjetter på at du da skal ut av Schengen, da ville jeg nok hatt litt mer tid.
    Min 30-45 minutter gjelder for Europa-flights :)
    Fasttrack har du i alle fall, løp igjennom SAS Fasttrack, så kommer du ut på siden av loungen og ikke inn i taxfree som alle andre, da er det kort vei mot venstre før du kommer til passkontroll.
    Det er en lounge etter kontrollen også, men C billett har du nok tilgang til den.
     
    mrt liker dette
  10. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer. Skal ta TG til BKK. Da satser jeg på 1+ time. Tusen takk!
     
    Are liker dette
  11. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    487
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    i gratis Appen "Appintheair" får du opp security wait times vist du legger inn en flight. Tror den er ganske up to date,men vet ikke.
    Du kan manuelt legge til en whatever flight,
    hvist du bare skal sjekke security lines.
    Osl NÅ.kl 21.30 fredag 10.
    osl10.JPG
     
    Last edited: 10. juni 2022
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan måler de dette? Får de informasjon fra Aninor?

    Er det en yet-another; «jeg tror app»?
     
    travelislife liker dette
  13. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Angående kanselleringer etc. kanskje noen vet korrekt råd her.

    Sjekket inn med SAS i KSU morgen 8.6 & hadde endestopp Bogota, Colombia.
    Ruten ble sjekket & bekreftet fri for forsinkelser etc. før avreise & ved innsjekk

    Opprinnelig rute alt i business
    SAS Flight 2306: KSU - OSL at 13:10 - 08.06.2022
    SAS Flight 811: OSL - LHR at 17:10 - 08.06.2022
    Avianca Flight 121: - LHR - BOG at 22:40 - 08.06.2022

    Ved ankomst London transit så var det ankommet en mail fra Avianca om en aldri så liten forsinkelse på 14 timer for siste flight til ca. kl 13, neste dag.. Dette var også synlig på Heathrow departure oversikt, men ikke hos Avianca sine egne sider som hardnakket sa at min flight var i rute.

    Etter 2 timer etterforskning fra Lufthansa lounge personell (det var ingen fra Avianca på transit desk & tlf var svarløs) så ble det bekreftet at flighten fasktisk var kansellert & vi fant til slutt Aviance personale i avgangs hallen på Heathrow. etter en ny time i immigrasjon etc.

    De bekreftet av flight var innstilt & de svingte seg rundt og fikset både hotel & ny flight til Bogota neste morgen med KLM via Amsterdam kl06.30.
    De sa også at jeg skulle ikke bekymre meg for bagasje, den ville bli overført

    Ny rute alt i business
    KLM Flight KL1000: LHR - AMS - 06:30 - 09.06.2022
    KLM Flight KL749: AMS - BOG - 10:10 - 09.06.2022

    KLM flighten via Amsterdam funket fint & jeg ankom til slutt Bogota dog 11 timer senere enn opprinnelig planlagt

    Spørsmål 1: Dette var en AMEX CT tur. Har jeg fortsatt krav på en slags forsinkelse kompensasjon etc. ? ( 600 Euro ) I så fall hvilket flyselskap
    skal jeg ta diskusjonen med ?

    Spørsmål 2: Bagasjen min kom aldri til Bogota & nå snart 3 dager etter innsjekk er det fortsatt helt stille angående hvor den er.
    Jeg har rapportert inn til SAS, Avianca & KLM ved ankomst. (de to siste pekte i grunn bare på hverandre) Så hvem er egentlig ansvarlig for min bagasje & eventuelt krav her, SAS, Avianca, KLM ?

    Ps. Hører også med til historien at til tross for 2 gjennomførte flighter med KLM så annerkjenner ikke deres egne bagasje søk systemer at jeg faktisk har fløyet med dem, og de kan derfor heller ikke søke etter bagasjen min etc. De påstår faktisk at jeg fløy med Avianca.....
     
    Last edited: 11. juni 2022
    travelislife liker dette
  14. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    travelislife liker dette
  15. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    487
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Det står samme ventetider i dag som i går kveld på OSL så ser ut til at den oppdaterer seg basert på feed backs.
     
    Last edited: 11. juni 2022
    travelislife liker dette
  16. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Hypotetisk sak da jeg skal innom noen europeiske flyplasser over sommeren.

    1) Si at man har en gjennomgående billett i biz med transfertid på f eks 1,5t. Det er komplett kaos på flyplass x i sikkerhetskontroll og generelt osv, og man rekker derfor ikke flyet. Har man krav på biz-plass på neste avgang, eller på annen routing?

    2) Faller evt rett til kompensasjon bort grunnet force majeure?

    3) Hvis man har en CT booking fra f eks FRA, og man har 4-5t, men ikke har gjennomgående reise (må først fly f eks OSL-FRA), vil man da kunne få tilsvarende ombooking, hvis alt skulle gå skeis og man ikke rekker første utreisepunkt på CT-billetten? (Du har f eks landet i FRA kl 11, og neste fly går kl 16, men du rekker ikke det pga køene)
     
    travelislife liker dette
  17. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    En liten oppdatering: brukte 14:56 minutter (brukte stoppeklokke) fra jeg gikk inn hovedinngangen T3 til jeg var ved gate C29. SAS Fast Track + norsk pass gjorde at jeg havnet på de «riktige» køene…
     
    themichael liker dette
  18. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    3 personer føre meg i fast track nå på AMS. Ingen kø opp trappa heller
     
    travelislife, milehigh and themichael like this.
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut til at AMS struper antall reisende i sommer, sakser dette fra NRK:

    «Torsdag kom det en melding fra Schiphol flyplass i Amsterdam om at de må kutte i antall passasjerer som kan bruke flyplassen. Dette må gjøres på grunn av mangel på sikkerhetspersonell og stor trafikk.

    Schiphol vil bare kunne håndtere 70.000 passasjerer per dag. Dette er en grense som vil føre til et uspesifisert antall av flykanselleringer, heter det i meldingen fra flyplassen.»

    Det blir spennende å se hvordan dette skal gjennomføres. Har billetter via AMS om drøye tre uker, så må vel føye nøye med
     
    travelislife liker dette
  20. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er vel tenkt å være med på å redusere kaos, men likevel vil ramme veldig mange når Gatwick nå innfører restriksjoner på flyvninger på flyplassen i sommeren. I første omgang må ca 4000 fly innstilles ifølge britiske medier, noen som vil berøre ca. 800 000 reisende.
    Så hvis noen har bestillinger til/fra Gatwick vil det lønne seg å følge med fremover for her kan det fort skje noe når flyselskapene begynner å sende ut info om innstillinger...

    https://www.telegraph.co.uk/business/2022/06/17/gatwick-forces-airlines-cancel-4000-summer-flights/
     
    travelislife liker dette

Del denne siden