Flykaos i Europa 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av tobeornot999, 27. mai 2022.

Tags:
  1. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    113
    Bonuspoeng:
    33
    Er det noen som har vært i AMS i det siste? Jeg var riktignok der i går, men da hadde jeg bare transfer fra JFK til OSL og landet 06.20. Ingen kø i passkontrollen da.

    MEN skal egentlig til AMS i begynnelsen av august, men er lite keen på tanken om 4 timer i kø for å komme igjennom sikkerhetskontrollen. Er Star Gold Track operativ?
     
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Sannelig skal BA fly! Og har sjekket meg inn frem til MIA.

    De er en time forsinket inn fra London, men lander snart i Oslo så avgangen 1700 blir tidligst 1745.

    Heia flight radar! En gruppe briter gikk fra loungen for tre kvarter siden, i tro på at flyet går 1700. Jeg sitter fortsatt i OSLounge premium og drikker bobler, vel vitende om at det ikke er hast med passkontrollen selv om flyet skulle gått akkurat nå. Istedet er det over Oslo på vei til Nannestad...

    Bra flyet fra LHR til MIA går først imorgen....

    Loungen byr på både bobler, vafler, god mat og de fancy lampene :D

    20220714_154943.jpg
     
    Calling, Sonictravel, Earl and 6 others like this.
  3. nesjon

    nesjon Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg ønsker meg gjerne noen innspill til valg av plan B med det rådende flyplasskaoset i Europa og valget mellom AMS og LHR. Jeg reiser til Eugene, Oregon i morgen og hadde opprinnelig reiserute OSL-CPH-SFO-EUG med SK/UA (er EBG). SAS har i dag booket meg om til OSL-LHR-SFO-EUG med kombinasjonen SK/BA/UA. Jeg er ikke kjent med hvordan BA-flighten LHR-SFO blir integrert med *A, men antar vel at jeg i alle fall får sjekket bagasjen gjennom på et vis, men at andre *Gold-fordeler utgår på denne delen av reisen?

    Jeg har også ordnet meg et tredje alternativ som er fleksibel billett OSL-AMS-PDX med KL/DL og to timer bil til Eugene, men jeg har ikke status i SkyTeam.

    Hvilket alternativ ville dere ha valgt som EBG med tanke på minst mulig kluss underveis? Prisene er like, tidspunktene cirka like og begge alternativer er i Y.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Bagasjen får du nok taggethele veien, men du må likevel hente den ved ankomst USA og sende den videre igjen.

    Star fordelene utgår med høye kneløft om du booked med BA.
     
    tobeornot999 liker dette
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan oppdatere fra LHR T5 i morgen. Men det blir kanskje for sent med info kl 11 UK tid for din flight uansett?

    Er allerede sjekket inn, men skal ut av flyplassen (for overnatting) og tilbake gjennom sikkerhetskontroll.
     
  6. nesjon

    nesjon Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for svar, begge to. Kl 11 blir for sent ja. Jeg går nok for KLM/Delta i morgen, ser at overgangen i LHR er relativt knapp også, vesentlig bedre tid i AMS.
     
    tobeornot999 liker dette
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Kan være lurt det. Selv om AMS er travel også

    Mye tyder på at LHR har trøbbel om dagen. Og de har jo i tillegg bedt flyselskapene begrense antallet passasjerer som får komme inn.

    Derfor høflig mail til meg selv og andre fra BA om å la være å fly nå, samt fri ombooking (som jeg har med C billett uansett).

    Avgangen imorgen er allerede ført opp som 2t forsinket. Og ut fra historikken på Flightradar ser det ut til at det fort kan bli verre også.

    Screenshot_20220714-194442_Chrome.jpg
     
  8. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy fra WAW for et par uker siden og da var det ingen problemer. Litt kø ved innsjekk, men ikke noe unormalt. Selv brukte jeg business check in som EBG og der var det null kø. Fikk sjekket inn hele reisefølget mitt også. Sikkerhetskontrollen gikk veldig raskt, lite kø.
     
    Last edited: 14. juli 2022
    espenlampe, tobeornot999 and jgroneng like this.
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Tyske Spiegel skriver at Lufthansa kutter midlertidig i Fast Track:

    https://www.spiegel.de/wirtschaft/l...setzen-a-4877032b-8c1c-45ae-b4ec-656cb2c0e9af

    Det er dessverre ikke helt tydelig om Fast Track'en stenges helt også for *G og Business eller om den bare begrenses for Miles and More.

    Er nok glad jeg ikke har noe turer med Frusthansa nå. Helt idiotisk å kutte slike prioritetstjenester nå da dem trengs mest.
     
    tobeornot999 liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Skumle greier..
    Jeg skal benytte meg av fasttrack om få dager på FRA.. Eller det var planen i alle fall...
     
  11. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om det holder med innsjekk i appen (der man oppgir passinformasjon) når man flyr fra Heathrow med SAS, slik at man går direkte til Fast Track? Eller må man sjekke inn i skranken for dokumentkontroll? Jeg har ikke tidligere hatt en situasjon der jeg reiste uten bagasje fra LHR.
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Du mener LHR til Norge?

    Det går helt strålende. Gjort det masse med både SAS og BA post COVID. Bare å gå direkte til fast track det - no questions asked.

    Og det er jo ingen doc kontroll de skal gjøre heller.

    Britene er herlig relaxed på pass ut av landet. Det har de alltid vært. Aldri spørmål om å legitimere seg på veien ut, og det er jo egentlig ikke så rart - selv om andre land gjør det annerledes :D

    EDIT: samme gjaldt meg fra LHR til USA også for noen dager siden, selv etter en natt i UK midt imellom. Men de må jo følge reglene og sjekke i tråd med reglene for landet du flyr til. Så dette kan variere.

    EDIT2: var jo egentlig dårlig gjort å ikke ta med USA i den opplistingen også. Sjekket nettopp inn på MIA-LHR for imorgen, og der kan man også hoppe over alle køer når man forlater landet. Vanskelig å komme inn i landet, enkelt å komme ut :D
     
    Last edited: 19. juli 2022
    Earl, themichael and Sonictravel like this.
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    I dag er jeg på Heathrow T2 og kan si at det er veldig avslappet her. Tok meg vel maks 10 minutter gjennom Fast Track og det er ikke uvanlig mye folk her.

    Singapore Airlines SilverKris Loungen er også veldig stille. Det eneste som er uvanlig er temperaturen ute som er 40,2 grader nå.
     
    Upsaker, Calling and Brukernavnet like this.
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,615
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har erfaring med transitt på DUB nå, eller tidligere?

    Etter SAS også kansellerte YYZ-ARN på Torsdag er vi booket om til YYZ-DUB-ARN med AC og SK. Har en layover på 1t45m
     
  15. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Scheiße takk... Ordnung muß sein!!!
     
    Spielhaug and Are like this.
  16. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Vil bare komme med en liten advarsel ift. innsjekket bagasje hos LH om dagen.

    Fløy OSL-FRA-BCN med LH i C den 27. juni. Etter forsinkelse fra OSL endte vi opp med short connection, og skjønte med en gang at bagasjen ikke kom med.
    Da vi landet i BCN kom mail fra LH om forsinket bagasje før vi hadde kommet oss til bagasjehallen, med PIR inkludert. Kudos for det, gjorde at vi kunne reise videre fra flyplassen øyeblikkelig.

    Problemet oppsto i neste omgang. Bagasjen kom nemlig videre til BCN med neste fly, og for min bagasje kom det mail samme kveld om at bagasjen var lokalisert og ville bli levert til midlertidig adresse. Bagasjen til samboer kom det imidlertid ingen info om. Sjekket status på den automatiske bagasjesiden til LH, og der sto min koffert oppført med status "A delivery agent has been appointed to deliver your delayed baggage". Men bagasjen dukket ikke opp under oppholdet, og etter å ha sittet i telefonkø hos LH i tre timer gav vi opp og prioriterte å nyte ferien. Klær og toalettsaker ble kjøpt, og også ny koffert for å få med dette hjem ble kjøpt siste dag.

    3. juli reiste vi hjem, fortsatt uten bagasje, og erstatningskoffert ble med hele veien hjem. Forsøkte å be om hjelp på flyplassen i München, men fikk klar beskjed om at dette kunne de ikke hjelpe med. Milelang kø for handlingagent for bagasje på OSL gjorde at vi droppet å etterlyse bagasje fra utreise der også.

    Sist søndag fikk vi plutselig mail om at samboers bagasje var funnet, og ville bli sendt hjem til oss. Den dukket opp på mandag, så nå er i alle fall den på plass.

    Min koffert er fortsatt i det blå, og å få kontakt med LH er et mareritt om dagen.

    Oppfordringen fra forsikringsselskapene om å reise med kun håndbagasje om dagen er ingen overdrivelse. Hjelper ikke med priority tags, og status hos EB gir selvfølgelig ingen hjelp når det kommer til å få tak i LHs kundeservice på en effektiv måte.

    I morgen går jeg i gang med prosessen med å melde varig savnet bagasje til LH (3 uker etter reise er tidligste man kan gjøre dette), men har ingen tro på at det gir resultater med det første. Om de ikke finner bagasjen har jeg lest at det kan ta opptil flere år å faktisk få erstatning fra LH post covid. Heldigvis er det stort sett garderobe som må erstattes, og det er ingen krise.
     
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Det er varslet en mulig streik på Heathrow:

    https://news.sky.com/story/heathrow...ffer-as-union-warns-of-flight-delays-12654937
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Anbefaler å putte en Airtag/Tile i hver koffert for å følge den hele veien. Hjelper ikke nødvendigvis å få den frem fortere, men siden du vet hvor den er er det lettere å ta kontakt med riktig instans.
     
    ElinPelin, Eddie47 and kaijoar like this.
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 21. juli 2022
    Upsaker liker dette
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Håper det betyr at de tar et skippertak for å sende alt i backlog videre. Vi mangler 5 pieces fra mellomlanding mandag ettermiddag. Ingen info på SAS tracing.
     

Del denne siden