Flyr er konkurs

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 05. des 2020.

  1. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Har planer om å bestille tur for 24 stk til Malaga med de hvis de overlever, så håper de gjør det! :)
     
    eventyrer liker dette
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Det bør være en selvfølge på dette forumet, men håper du betaler med kredittkort... :D
     
    magnusant, eventyrer and EndreD like this.
  3. 415thNightFighter

    415thNightFighter Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33

    Attached Files:

    Last edited: 08. nov 2022
    markus, EgilSk, Lars J and 3 others like this.
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle dele denne her nå, de har iallfall kost seg med overskriften!

    Men det står i artikkelen at de vet at de ikke flyr til Brasil eller utenfor Europa. Tror nok bare journalisten tilfeldigvis møtte dem på OSL. :)
     
    Eddie47, Shyneno and Lars J like this.
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Det stopper her, ja. Synd. Men sånn er det.

    Hvis de får den alternative løsningen på plass, så er nok dette fortsatt slutten. Men da kan det ta 3-4 mnd før de totalt slutter å fly.
     
    pgaa liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Flyr ser ut til å måtte gi opp ......noen har tapt noe voldsomt, mange hobbyinvestorer har spekulet bort pensjonen sin.
    Hvem i all verden kjøper aksjer til 6 øre to dager før milliarder av aksjer til 1 øre sendes ut på markedet.
    Er det et brennennde ønske om at det skal være konkurranse i luften uten å skjønne hvordan dette fungerer?
     
    markus liker dette
  7. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    De som kjøper på 6 øre dagen før aksjene på 1 øre kommer på markedet fortjener å tape pengene sine. Kanskje de lærer å ikke leke seg med noe de ikke har snøring på hvordan fungerer
     
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Noe av problemet her er at aksjene på 1 øre ikke kommer på markedet, på en måte. Vi dødelige kan jo ikke kjøpe dem. Ikke alle som har aksjer fra før av kan kjøpe dem (hvis jeg oppfattet det rett). De har bare gått mot en mindre gruppe store investorer.

    Aksjemarkedet er skittent spill hvor det tydligvis er noen regler for "dem" som ikke gjelder for "oss".

    Nei jeg har ikke aksjer i Flyr :)

    Jeg var lur/dum og investerte i Norse Atlantic istedenfor.
     
    eventyrer liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    markus and watchaddicted like this.
  10. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Har de flere finansielle triks å trekke opp av hatten?
     
  11. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Håper virkelig de klarer seg. Har vært imponert over servicen som har vært vist på de flyvningene som jeg har gjennomført med dem. Det kan jo være at det er noen investorer som ser verdien de har i «gunstige leasingvilkår». Samtidig er nok volumet for lite til at store aktører vil involvere seg. Ender det med kroken på døren så kommer det sikkert noen nye gamblere som vil prøve seg i flymarkedet. Blir spennende å følge med utviklingen.
     
    furlong, eventyrer and mrt like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg svarte noen her på IF tilbake i november om det var trygt å kjøpe påske-billetter.

    Min beskjed var at jeg ikke ville kjøpt noe med Flyr lenger frem enn februar, max. Fikk dessverre rett. De sier nå, som offisiell melding:

    Informasjon til våre gjester: Dagens flygninger går som normalt
    Flyr informerte mandag morgen Oslo Børs om at selskapet ikke har lyktes med ny finansieringsplan. Selskapet er dermed i en alvorlig finansiell situasjon, og styret vil vurdere om det finnes alternativer for videre drift.

    Mandagens flygninger til Malaga, Alicante og Las Palmas går som normalt. Selskapet har ingen planlagte flygninger tirsdag og informasjon om fremtidige flygninger vil bli delt så snart som mulig på www.flyr.com.

    Vi har stor forståelse for at denne situasjonen skaper usikkerhet hos de reisende. Vi ber alle som har bestilt reiser med oss om å følge med på oppdateringer direkte fra Flyr eller på www.flyr.com .​

    Jeg hadde bla en veldig hyggelig Flyr-tur til Barcelona i desember, og håper de klarer seg videre!
     
    Kjetil L liker dette
  13. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Finnairs beste sjanse på mange år til å få et fotfeste i Norge, og potensielt skape en ny skandinavisk LCC. Om de har råd, da :)
     
    tobeornot999 and mrhaakon like this.
  14. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Flyr ble startet i forventning om at Norwegian skulle gå konkurs. Det skjedde som kjent ikke.
    Et tegn på at det ikke gikk så bra var at de ikke greide å utnytte hullet i markedet da SAS var i streik.
    Så var det å håpe at SAS skulle gå overende, men der går restruktureringen visstnok greit, og de har fått reforhandlet store deler av leasingavtalene, og penger er på plass.
    De billige leasingene Flyr har varer (varte?) ikke evig.
    Siste halmstrå var at bare de greide seg til sommeren så skulle alt gå bra. Tja, inntjeningen er bedre om sommeren, men at de skal kunne dra inn så mange milliarder at det vil redde selskapet er å dra den vel langt.

    Så kan vi snakke om Norse som også bare skal greie seg til sommeren, så går alt bra.
    De kopierer delvis Norwegian Longhaul som ikke greide å gjennomføre det de skulle. De mangler steder å fly flyene sine.
    Når man ser rekka med B 787 som står og mugner på OSL, så er det ikke der jeg vil plassere pengene mine.

    Kanskje de vil overraske, men jeg har mine tvil.
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer. I starten hadde de "power-by-hour" på flere av de innleide 737-800 maskinene, men de siste gikk over til mer standard-kontrakter sommeren som var.

    Så har jo Flyr også vært ute og kjøpt 737 MAX... Disse har helt vanlig markedsvilkår, og er på ingen måte gunstige.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng! Og det er lov å håpe på Finnair - det gjør hvertfall jeg.

    Men med et så godt rutenettverk som de har østover fra HEL, er det jo direkte overraskende at de ikke har opprettet et bedre feeder-nettverk bla fra OSL allerede.
     
    The_Dude and phileas like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i at det nok også er mer enn middels vanskelig å overleve også for Norse.

    Men om ikke annet har de et unikt tilbud med direkteforbindelsene til USA fra OSL. Så langt jeg har lest har de fylt opp bra i kabinene så langt. Og det er jo en stor fordel å slippe å bytte fly i ARN eller CPH (med SK) for å komme over dammen.

    Flyr gjorde jo ikke annet enn å fly noen få av de samme strekningene som SK og DY. Med skikkelig hyggelig service, men Og da må det jo være ekstra vanskelig å overleve, i tøff konkurranse og med såpass få destinasjoner på rutekartet.
     
  18. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Og ikke noe fordelsprogram eller allianse som genererer trafikk.
    Norge er ikke et stort marked for direkteruter til intercont, noe Norwegian fant ut og begynte å flytte ruter til Stockholm eller København.
    Vi er rett og slett ikke mange nok.
     
  19. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm... Skulle vi tatt en kronerulling og kjøpe Flyr? :rolleyes: Så kan vi lage et IF-flyselskap med egne bonusklasser? BRUT Level 1 til 3. :D

    Anyone? :cool: :p
     
    holmen, Upsaker, Flyskrex and 6 others like this.
  20. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    93
    Burde ikke Flyr og Norse slå seg sammen?
    Norwegian v2...
    Alternativt Norse og Norwegian. Det kunne blitt gunstig, på mange måter.
     

Del denne siden