Det nye norske flyselskapet Flyr har valgt flytype. I følge E24 landet de på Boeing 737-800 blant annet på grunn av: – Det er en flytype vi i ledelsen har mye erfaring med, hvor det finnes simulatorkapasitet i Norge, samt crew og mekanikere med mye kompetanse og erfaring, sier Erik G. Braathen som har stått i spissen for det nye flyselskapet i en melding. Vil påstå at dette er gode argumenter, og det skal vel heller ikke være umulig å få tak i både nye og brukte Boeing-fly om dagen.
Gjør ingen forskjell om de er eller har vært registrert i Norge, om de er registrert i EASA-land så er det er fordel
For være ærlig, minner designet meg om VY Blir det buss for fly? Mistenker dere ikke at Flyr er finansiert av VY? #VyFlyr
Hvis 737-800 blir overført fra DY, ifølge av deres rekonstruksjonsplan ved å kvitte seg mange flyene, må jeg vel si det er effektivt valg av Flyr. Fremtidig utsikt, kanskje etter påske eller fra 2022: Det kan skille mellom Flyr og DY er Max-flyene, hos Flyr man kan «reservere» seg trygt bort fra Max, i motsetning til DY, der kan Max og -800 stokket om.
Jeg regnet jo med det, men i opplistingen så passet det inn: Det er en flytype vi i ledelsen har mye erfaring med, hvor det finnes simulatorkapasitet i Norge, samt crew og mekanikere med mye kompetanse og erfaring, ....... og fly med LN registrering.
Jeg har tidligere tenkt at det var skikkelig dårlig timing å starte nytt flyselskap samtidig med Hviss Air startet innenriks. Men hvizz nå det går så dårlig for Hvizz som enkelte antyder, så kanskje de trekker seg ut før Flyr er på vingene? Er uansett spent på når Flyr kommer i lufta. Med eller uten tog for fly...
Undres på om, hvis ikke Wizzair og Flyr hadde kommet på banen, for ikke å si vingene (eller forsøk på sådan), hadde norske myndigheter da ville vært mer velvillig overfor Norwegian? Jeg håper ikke det, for det virker å være en bunnløst sluk. Men det er et poeng som @Spielhaug nevner. Med stadige kanselleringer og endringer og landingsnekt av pilotene, så lever Wizzair et kostbart liv i Norge, selv de mest ihuga gjerrigknarkene vil jo helst få varen de kjøper, selv om den koster 200 og ikke 2000.
En kjapp oversikt fra NCAR viser vel at NAS ikke fyller de ca 50 med LN reg per nå. Regner med det var de flyene noen tenkte på...
Glad Flyr ikke valgte buss, hadde blitt krevende å bygge merkevaren rundt det Men har grublet på hvordan de skal klare å differensiere seg fra Bolaget, Rødsnutene og de der som ikke klarer å lande i nord. Hadde det vært mulig å slenge inn noe mer comfy stoler eller ekstra pitch helt foran? Om fly er så billig nå altså... Vet det ikke har vært noen som har satse på sånt på korte distanser i Europa (tror jeg), men det var før korona.
Beklager å skyte ned denne, for det er jo en god ide... Men flyene er bare billige så lenge man ikke «gjør» så mye med dem. Ryker fort mange, mange millioner når man skal rekonfigurere kabinen.
Ante meg at det ikke var så enkelt ja... men er det like komplisert å kaste ut et par seterader og øke pitch? Vet jeg er evig optimist her altså...
Nei, det er etter det jeg kjenner til «bare» å løsne skruene og flytte setene i sporene i dørken. Burde være mulig. Tenk det, bedre benplass innenriks! Enig i at det hadde vært kult!