Det er ikke hver dag det kommer forslag om å forby produkter om bord på flyene, og i alle fall ikke fra bransjen selv. Men sjefen for et av de hurtigst voksende flyselskapene i Europa tar nå til orde for et globalt forbud mot å operere fly med business class om bord. Han mener flyreisende må finne seg i å sitte trangt og i overfylte fly for å spare miljøet. https://flysmart24.no/2019/11/17/fl...oqojwBRjEGiJkO6u18U6en8qqqCKMFDAq5IGGrKDIj_Tg
Som mann på 1.97 m synes jeg det burde være forbudt med mindre enn 32” mellom setene. Wizz sine 28” er jo ren tortur for oss høye. Det er ikke (bare) fordi det er «digg» at jeg flyr business på langdistanse, det er faktisk ikke plass til meg bak i bussen. Innad i Europa så har jo Wizz stort sett fått det som de vil allerede.
amen til det! Jeg har flydd Ryanair flere ganger, og det har faktisk vært helt greit (de har visstnok 30"). En gang har jeg derimot flydd Air Cairo (charter-avdelingen til Egypt Air) og der var det 28" og 29". Det var ikke fysisk mulig for meg å sitte bak et vanlig sete, så jeg fikk heldigvis kranglet meg frem til bulkhead (første rad). Noe guiden fra Pyramidene (charterselskap) mislikte, for han hadde tenkt til å kose seg med seteraden helt alene. Den ene charterturen bekreftet egentlig alle fordommer mot charterreiser :-D Egypt Air mellom Sharm el Sheik og Cairo var derimot som å fly business. Romslige seter og god benplass.
Dette forslaget høres kommunistisk, hvilke post-kommunistiske land kommer han fra, tro? Bra at det finnes konkurranse, folk velger hva de vil fly. Neppe grunn å klage over, egentlig.
https://no.wikipedia.org/wiki/Wizz_Air Wizz Air, egentlig Wizz Air Hungary Ltd, (ungarsk:. Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft) er et ungarsk lavprisflyselskap med hovedkontor på eiendommen til Budapest Liszt Ferenc International Airport i Budapest. Flyselskapet bruker vanligvis sekundære flyplasser som betjener mange byer i Europa og Midtøsten. Det har den største flyflåte av alle de ungarske flyselskapene.
Denne typen forslag vil vi nok få se mer av i tiden framover. Altså forslag begrunnet i miljøvern og ønske om å redde kloden, men som egentlig i stor grad handler om å sikre sin egen profitt. Litt på siden av dette, men leste akkurat at Findus vil nekte ansatte å spise rødt kjøtt i arbeidstiden og på jobbreiser.... Fordi de vil profilere kaninfor og fisk, som pussig nok er hva de selger
Har du tenkt på den økte miljøbelastningen av at mange ansatte nå printer ut ny CV for å søke nye jobber? ;-) Hvis min arbeidsgiver hadde begynt å bestemme hva jeg skulle spise hadde det vært på tide å finne en ny arbeidsgiver.
I miljødebatten så jeg et motforslag til Wizz Air: forby økonomi og/eller lavprisselskap, det vil redusere flyvingen betraktelig og gjøre sånn sett mer for miljøet.
Dette er et glimrende forslag! Ingen tvil om at lavprissegmentet er meget prissensitivt, så det ville gjort vesentlig mer for miljøet å forby lavprisselskap
Så var det dette med clickbait & det å lese bare overskriften... "Han mener derfor at flyselskapene bør forplikte seg til å kutte ut business class på reiser under fem timer." Det er vel omtrent det lengste man får intra-europeisk. Enig med dere, men ser altså ut til at Mr. Varadi rettferdiggjør "ordentlig" business på lengre turer. Si hva man vil om Wizz Air, men de har gjort det bra som selskap, og all PR er god PR... Selv unngår jeg dem, da regnestykket ikke lønner seg for min del. Kommer oftest bedre ut med SAS.
Vi (ihvertfall jeg) leste nok til å se at Wizz kun vil kvitte seg med konkurransen. De flyr jo kun økonomi, og så godt som alle deres flystrekk er under 5 timer. OSL-BUD t/r for 400 kroner fant jeg nå i januar. Ganske billig, men det var disse 28 tommerene med seat pitch da.. Nei, skal vi virkelig redusere så er det ikke business class man starter med å kutte ut, det er LCC. PS: hvis man er medlem i wizz club (mot et gebyr) koster t/r budapest bare 200 kroner.. skal man fly ofte og man er liten nok er det jo en veldig bra deal
På de strekningene som er under 5 timer innen Europa burde heller fokus være på å få etablert gode hurtigtog på de mest trafikkerte strekningene. Det ville virkelig gjøre noe med etterspørselen etter flyturer. Men samtidig ville det vært litt dumt for Wizz, så vi hører neppe de snakke varmt om det