Forventninger til opphold med status

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av gabrigoal, 12. febr 2017.

  1. gabrigoal

    gabrigoal Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Lurer litt på hvilke forventninger dere som har status har til et opphold.
     
  2. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Anerkjennelse av statusen og en uoppfordret beskrivelse av fordelene jeg får på hotellet i det jeg sjekker inn. Hvis statusen tilsier mulighet for oppgradering forventer jeg at resepsjonisten forteller om vurderingen er gjort og utfallet av denne og eventuelt begrunnelse om det er avslag.

    Helt ordinære innsjekkinger med: "Here is your room key Sir" fører til at jeg sender e-post til kundeservice og foreslår at de beste kundene kanskje får litt bedre service.

    Til info så har jeg ca 40 opphold i året på Hilton og er diamant der. Beste anerkjennelse av status og fordeler var Hilton Phoenix Airport, med oppgradering, opplisting av alle fordeler, anerkjennelse og en helflaske rødvin.
     
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Har stort sett ingen forventninger. Da blir jeg heller ikke skuffa når jeg ikke får noe. Som konfliktsky kommer jeg heller ikke til å krangle på goder jeg ikke får. Dette avhenger at jeg får rommet jeg har bestilt. De trenger ikke å gi meg noe dårligere.
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    På hoteller hvor jeg kommer med en rykende ferskmatchet toppstatus og minimalt med tidligere aktivitet, forventer jeg ingenting.

    På de fleste hotellkjeder, bl.a. Hilton og Intercontinental (IHG), har resepsjonisten full oversikt over din profil (antall stays, poeng, fremtidige stays og tidligere opphold ved hotellet), så å komme med en bløff om at "jeg har toppstatus grunnet årevis med lojalitet" kan lett ende opp ganske pinlig :D

    Nå har jeg opptjent toppstatus hos Hilton og IHG på "ekte" vis, så der er jeg ikke fremmed for å kontakte hotellet på forhånd med konkrete romønsker osv. Skal jeg bo flere netter på samme sted, forhører jeg meg gjerne ved innsjekk om muligheten for oppgradering til suite (etter å ha sjekket tilgjengelighet i forkant), men jeg kjører aldri noen DYKWIA-holdning.

    Man kommer utrolig langt med et vennlig smil og normal høflighet.
     
    no-backpacker liker dette
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skjønner at DYKWIA er noe engelsk og WIA er ikke Widerøe Internett AS. Hva betyr det?
     
    Flight Cancelled liker dette
  6. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Don't You Know Who I Am? ;-)
     
    braathens safe liker dette
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Status er status spør du meg. Har jeg (topp)status hos en hotellkjede så forventer jeg anerkjennelse av denne ved ankomst og som @October også skriver; en uoppfordret beskrivelse av fordelene jeg får på hotellet. Viss oppgradering er en av fordelene med statusen så forventer jeg i utgangspunktet å bli oppgradert og viss jeg ikke blir det så forventer jeg en uoppfordret forklaring på hvorfor ikke.
    Jeg er heller ikke fremmed for å ta kontakt med hotellet på forhånd, men forventer i utgangspunktet ikke annet enn ett svar tilbake. Men ett svar - DET forventer jeg.

    Det kanskje aller viktigste for meg er at man uoppfordret skal få godene man har "krav" på i forhold til den statusen man har. Må jeg be om dette selv så skygger jeg som oftest banen, men passer på å gjøre hotellet/kjeden oppmerksom på hva jeg synes om dette.
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forventer at jeg skal få lyst til å komme tilbake. Hva kommer spørsmålet av?
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forventer egentlig at jeg ikke får det dårligste rommet ved siden av heisen i første etasje. Utover det, pent lite. Oppgraderinger og stort rom har jeg egentlig aldri helt forstått pointet med, med mindre man skal imponere kjæresten.

    Lounge er viktig for meg, så jeg booker ofte hotellkjeder der jeg har god nok status til lounge access. Så da forventer jeg vel det også.
     
    no-backpacker, peterfox and kaijoar like this.
  10. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Har bare hatt gullkort hos to kjeder.

    Med Club Carlson Gold ble jeg alltid oppgradert. Når jeg ble nedgradert til Club Carlson Silver så ble jeg også oppgradert.

    Nordic Choice Gold gir meg sjelden oppgradering. Det hender jeg får oppgradering hvis jeg spør etter dette men får som regel "vi er desverre fullbooket" tilbakemelding (selv om det er ledig på nettet). Synes Nordic Choice er ganske dårlig på dette området. De er flinke til å gi ut gull-voucherne i Sverige uten at man må spørre etter disse da. Noe positivt er det :)
     
    Sjefen1234 liker dette
  11. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Oppgradert, og oppgradert. Club Carlson deler ut tisse-flaske i resepsjonen.
     
    milehigh liker dette
  12. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Interessant emne. Har selv "jukset" meg til Gold Elite gjennom aksjekjøp, og hadde min første runde i helgen med statusen, til Amsterdam.

    Det stod to epler og 15 druer på en tallerken på rommet, jeg antar det var velkomstgaven. Ved innsjekk forsøkte jeg å legge mobilen med bildet av mitt CC-kort litt nonchalant foran damen; fikk "vi har allerede registrert ditt CC-nummer" i retur.

    Ingen oppgradering av rom, og jeg sjekket selvsagt at det var ledig kapasitet for nettene i høyere kategorier. Fikk derimot beskjed om at frokost var inkludert fordi "jeg er CC-medlem", men det måtte jeg krangle meg til dagen etter, for det var ikke registrert.

    Som det blir sagt over her: En anerkjennelse av at det er registrert at jeg har den og den statusen er et minimum. Jeg synes det er kleint å måtte poengtere det selv. Derfra og ut, vet jeg ikke helt hva jeg skal forvente.
     
  13. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,559
    Likes mottatt:
    4,286
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste hotell programmer er vel ved at være så utvannet at det kun er topp status som virkelig kan gi noe ? og selv med topp status kan det virke som om at det er litt on/off hvad man får......
     
    milehigh liker dette
  14. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde ca 15 opphold på radisson som Gold men ble oppgradert alle gangene utenom en gang (fra billigste til business room/junior suite) inkludert i New York :)

    Hos Nordic Choice har jeg kanskje 30-40 netter i året og ble oppgradert en gang uoppfordet i fjor(?). I tillegg to ganger på forespørsel. Har derimot en svensk kollega som alltid blir oppgradert på Nordic Choice (vi bor ofte på samme hotell). Han har sikkert vært gull i flere år enn meg. Har bare vært gull et par år.
     
  15. gabrigoal

    gabrigoal Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Er for første gang blitt CC-gold (på ekte) og har akkurat tilbrakt 10 netter på Radisson i Mogan. Under innsjekk ble jeg tilbydd å bli medlem i CC. Når jeg da nonsjalant la fram gullkortet, så resepsjonisten såvidt på det og lurte på om jeg ville ta skjemaet med på rommet å komme ned med det senere. Litt oppgitt tok jeg det med og sendte en e-post til hotellet om bookingen (som var gjort via hjemmesiden og innlogget) ikke var registrert med medlemskapet mitt? Det viste seg at bookingen var registrert...

    Utover dette fikk jeg pent lite ekstra, og måtte poengtere at sen utsjekk burde være mulig og at jeg synes det er tungvindt å måtte legge frem kortet hele tiden for å få 15% på mat og drikke. Dem ordnet dette riktignok med et totalfradrag ved utsjekk etter MYE om og men.. Det var jo tross alt alkohol på de fleste av regningene, så det ble mye for stakkaren i resepsjonen.

    Har fått en liten beklagelse i etterkant, men den hadde nok ikke kommet om jeg ikke hadde sendt dem en liten epost (saklig) med min opplevelse av oppholdet.

    Hotellet er riktignok veldig nytt, så det skal være på det rene at de fleste driftsområder nok krever litt optimalisering.
     
    milehigh liker dette
  16. gabrigoal

    gabrigoal Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    At man ikke skal forvente allverdens er for så vidt greit, men føler at "basicen" burde gå på automatikk. Jeg er heller ikke den typen som "liker" å rope høyt om status osv. :)
     
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Her er vel det samme som med SAS og gull+
    Forvent intet og bli glad når noe ekstra drypper over på deg :)
     
  18. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Nordmenn bør virkelig bli flinkere til å klage på dårlig behandling. Som Platinum-kunde hos Starwood/Marriott (eller Hilton Diamond via statusmatch) forventer jeg rett og slett at jeg blir behandlet godt. Dvs. at det ikke er noe å utsette på oppholdet, at jeg blir oppgradert hvis bedre rom er tilgjengelige osv. (dersom det er en del av bonusprogrammet).
    Hvis hotellet er "fullbooket", men bedre rom er tilgjengelige i appen, tilbyr jeg alltid høflig at jeg kan kontakte bonusprogrammet for dem og gjøre dem oppmerksom på denne åpenbare IT-feilen. Da er det alltid plutselig noen som akkurat har sjekket ut...
    Jeg klager ikke bare for å klage, men når jeg ikke er fornøyd, så sier jeg høflig, men bestemt ifra. Dette har jeg fått en god del verdi tilbake for (gratishelger og lignende), og det fører til at jeg er lojal mot hotellkjedene.
    Jeg har også hørt at hotellene gjerne må betale 200 USD i "bot" til kjedene dersom en kunde klager til dem, uansett hvem sin skyld dette var. Bare at situasjonen har oppstått, koster hotellet penger. Dermed vil de fleste hotellene strekke seg ganske langt for å unngå det.
     
    DanH and milehigh like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg syns det er hyggelig om resepsjonisten smiler og oppleves som oppriktig blid når jeg sjekker inn.

    Er rommet rent og ellers bærer preg av å være i god stand så er jeg hæppi. Enig med @Fnate , har du med madammen så er det kjekt å ha et lekkert rom, men til syvende og sist har man to formål med et hotellrom: Sove, dusje (og, slå ihjel tid og gå på do og da).

    Når jeg har fått en oppmerksomhet på bakgrunn av status har det vært ren bonus. Jeg flasher aldri med status i resepsjonen og krever oppgradering, men legger det som regel fram kortet sammen med kredittkort og evt pass ved innsjekk. Det er ikke det at jeg ikke er interessert i perks, men jeg gidder rett og slett ikke det maset. Kanskje derfor jeg bare er middels interessert i statusmatch og.
     
  20. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen forventninger overhodet,da slipper jeg å bli skuffet. Har hatt topp status i Club Carlson og Choice og nesten topp status i Hilton. Har fått mest igjen fra Hilton, litt fra CC men nada fra Choice. Det viktigste er god service og rene rom, får jeg en oppgradering så er jeg fornøyd selvsagt men det skjer ikke alltfor ofte.
     

Del denne siden