Fra følelsesmessig berg-og-dalbane til pissoar på fly. First til D.C. og muskelbil til Miami

Tråd i 'Reisebrev' startet av NKA_Pls, 28. juni 2024.

1. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

Etter en noe laber respons på en tråd jeg postet (med mål om suverene reisetips), ble jeg ved guds nåde reddet fra min samboers vrede før jeg gikk i "reise jorden rundt uten å sjekke grunnleggende ting"-tabben. - Som man fort kan gjøre når man har skjemt seg selv bort ved å gjøre globetrotting til noe man er vant til - istedenfor å reise til den andre siden av jorden én gang i livet. Slik min oldefar gjorde - og aldri holdt stilt om ("I Singapore på 20-tallet!...")

Tabben jeg nesten begikk var å bestille tur til Buenos Aires - da jeg har et ønske om å prøve First fra Frankfurt - og det har vært god tilgjengelighet i det siste. Årsaken til at det har vært god tilgjengelighet er fordi det er 10 grader og regn der, og selvfølgelig vinter (noe jeg i hurten og sturten glemte). Min sjef spurte meg på tirsdag "hvordan er det egentlig i Argentina nå" - og jeg trodde han mente økonomisk. Men jeg kom på at det også kunne være lurt å sjekke været, da min samboers eneste krav til årets ferie er "sol og varme" (han mente forøvrig været).

Desperat etter et nytt feriemål kontaktet jeg kanskje Norges beste tur-booker: @SVG_flyer ! Han kom med flere forslag, og vi fant ut at Hawaii (inkludert et leg med First) var mulig, men gitt kun 9 dager i tidsbudsjett, ville jet-laggen spise opp litt for mye av disponibel tid. Vi landet derfor på at østkysten av USA er et bedre mål.

Det er noe som heter "EM" - og det foregår i Tyskland? Jeg tror det er fotball. Tilgjengeligheten på biletter til de ålreite tyske flyplassene er i alle fall elendig. På torsdag morgen var status at sambo + meg var plassert i München, via FRA og SVG fra OSL - med benyttede 50k poeng og en CT. Vi bestemte oss for å se an tilgjengeligheten på F i.l.a. kvelden og fredag. Torsdag morgen fant SVG_Flyer den snertne ruten MUC-IAD og hjem MIA-YYL-VIE-OSL (YYL = Montreal) - ett leg i F og resten i biz.

Jeg var klar 08:55 idag for å endre den allerede bestilte turen med foreløpig stopp i MUC (også bare fikse OSL-MUC med cash).
    Og for en thriller det ble!
    Etter 6 anrop som ble brutt umiddelbart etter at en agent tok røret (svært frustrerende) - kunne jeg på Awardfares se at det ble færre og færre tilgjengelige seter i F.
    IMG_7912.jpg

Da klokken hadde blitt 09:25 hadde jeg fått linjen brutt 6 ganger - uten kontakt. Og jeg var emosjonelt sett langt nede. Det er rart hvordan forventningene om tur og gleden fort blir til stress og skuffelse når agenten sier "nei, tyvvær, den hittar jag inte".

De to første menneskene jeg fikk tak i... Jeg har jobbet lenge med kundeservice selv, og jeg forstår at det ikke hjelper å bli sint eller freidig med de som forsøker å hjelpe deg. Men det er ikke alltid så lett. Person nummer to jeg snakket med forstod rett og slett ikke hva jeg mente. Det er greit å være ny, men hele situasjonen ble bare merkelig når jeg gjentok spørsmålene for tredje, fjerde gangen - på nye måter uten å bli forstått. Da klokken hadde blitt 10:05 fikk jeg beskjed av en agent om at det kun var én billett i First igjen - og at planene derfor hadde røket.
    På dette tidspunktet hadde jeg gitt opp - og begynte prosessen med å slå meg til ro med at det egentlig er ganske fint i Benidorm også...

Jeg tenkte jo jeg kunne prøve innimellom (jeg er jo tross faktisk alt på jobb) - noen ganger blir jo billetter holdt en stund og sleppet. Ved det tredje av disse forsøkene traff jeg en hyggelig svensk agent som virket veldig kvikk. Hun sa det var to billetter i First, men hun fortalte meg at jeg ikke kunne bestille den ene av de to First som var igjen med den reisen jeg hadde bestilt. "Ok", repliserte jeg - da jeg tenkte at dette var enda en av de rare booking-reglene i bonusjungelen.

"Men jeg kan jo bare kansellere turen din og legge inn ny tur - da kan du booke to billetteter i F. Kan jeg få de andre flightnumrene?" Da våknet jeg brått - og spurte om hva som ville skje med den benyttede CTen og poengene mine. Hun sa at de umiddelbart ville komme tilbake til meg - også spurte hun om hun skulle slette gammel tur, og legge inn ny tur. Jeg takket ja - og da vi var ferdig spurte hun om jeg ønsket at hun skulle hjelpe meg å komme ned til München. "Gjerne", svarte jeg - lettere i sjokk. Dette var det 13. anropet til SAS for dagen. Hun ordnet altså hele turen til meg - slettet den gamle turen - OG lot meg slippe ombookingsgebyret fordi linjen ble brutt så mange ganger (det hadde gått 24t og 10 min e.l.). Og alt dette gjorde hun på... 4 minutter? Fantastisk! :D

Jeg har lært at det er et kvalitetstegn å gi kundene samme opplevelse uavhengig av hvem som betjener dem. Der har SAS milevis igjen å gå. Jeg skrøt hemningsløst av agenten - og hadde adrenalin i en time etterpå :D:D

Resultatet er som følger:
    IMG_7895.JPG

Mapplanner.png

Vi skal ta én eller to dager i D.C. (sambo har ikke vært der før) - også roadtrippe til Florida.

Noen som har tips til et godt "one way" leiebilselskap? Drømmen er en Dodge Challenger SRT Hellcat.

Men aller mest gleder jeg meg til å prøve pissoaret om bord! :cool:

Last edited: 29. juni 2024
    kjeeli, Kalsnes, Baldrick and 30 others like this.
  2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,651
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

et samstemt forum foreslår fin bil, men ikke cabriolet… det b

NKA_Pls liker dette
  3. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler deg å sensurere booking ref!;)

NKA_Pls liker dette
  4. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,868
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Men sladd bookingreferansen i bildet fyrst.

NKA_Pls liker dette
  5. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips om sladding ;)

Jeg fikk også spørsmål på snap om hvorfor jeg har ringt Peppes Pizza flere ganger - så tidlig om morgenen. Jeg har ingen diagnostisert akutt pizza-mangel, det er bare det navnet jeg lagret sambo som da jeg først traff henne (av praktiske årsaker).

Apropos snap så pleier jeg å dele en del live på story underveis - bare å legge meg til om man ønsker å følge med. Jeg heter nussekozepusen på snap (det er en lang historie).

Ref. bil - så jeg har fått streng beskjed om å prioritere komfort over motorlyd. Dette med cabriolet lærte vi også da vi kjørte Miami - Key West med en Mustang cab i januar i fjor. Det var gøy i ca. 20 min - definitivt ingenting for langtur, @ccurrahee ! :D

Vi får jo noe tid i München også - kanskje det er mulig å få sett litt fotball på stor-skjerm og stor S. Kampene foregår kanskje på... dagtid? Kveldstid? Det blir uansett bra!

Last edited: 04. juli 2024
    Baldrick, jgroneng, Lillegutt and 8 others like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,990
    Bonuspoeng:
    293
    Utrolig deilig med en gladhistorie :). God tur!

NKA_Pls liker dette
  7. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er igang!

Et forsinket Lufthansa slo ihjel målet vårt om god stemning og live fotballkamp i München i dag, men vi er ved godt mot for det.

Jeg har akkurat blitt Eurobonus gull - og hadde gledet meg til å prøve den berømte «gullstua». Men her har jeg jo vært før? :rolleyes: Jeg trodde det var en über-lounge, men ved stor pågang har jeg blitt sluset inn hit mange ganger før.

Jaja - tradisjonen tro har det blitt GT på sambo og solo og akevitt på meg (jeg studerte på Gjøvik) - og turen er i alle fall offisielt i gang!

IMG_7968.jpeg

8. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Ai, denne posten burde jeg sett før fordi jeg så dere i First Class loungen i MUC i dag! God tur!

9. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Haha! Virkelig, @cothom ?:D
    Gøy! Da burde vi hilset!

Nei. Først og fremst:

1 - Lufthansa First er virkelig en opplevelse for livet. Det er noe med et sånt produkt - det må faktisk bare oppleves for å kunne beskrives på en god måte.

2 - Det tar god tid å laste opp dette fra 11 000 meters høyde og 867km/t.

Så, dersom målet med å lese denne tråden er å komme litt nærmere en tur i F vil jeg anbefale å se på storyen min på snap - der har jeg nå defo minst 19 innblikk (som jeg ikke gidder å laste opp her).

Snap = nussekozepusen

Mer detaljerte poster fra reisebrevet følger her - håper nettet på A380en lar meg laste det opp (nettet er faktisk ikke så gærent om bord!)

IMG_8187.jpeg

10. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Ålreit: Litt mer reiseblogging, da jeg er #2turnt til å sove. Det blir flere poster - slik at jeg vet de blir lastet ordentlig opp.

Jeg hadde lovet @AirMags, og glemte, å ta med bade-ender enten til ham eller nevøene mine - og for det er jeg virkelig lei meg og jeg angrer (men for intet annet!!)

München i dag!

Jeg kan tydeligvis ikke laste opp videoer her, så jeg deler noen bilder. Været var medium minus idag, men byen var pen.
    Vi besøkte Marienplatz og ymse severdigheter - operaen, og hele byen, er nå tydeligvis gay.

IMG_8019.jpeg

Det er jo forsåvidt hyggelig, men mitt beste reisetips er å ta et sentralt hotell - og benytte T-banen. Vi bodde på «Eurostars Booking King»? Jalla lobby, men rommet var decent. Absolutt book-bart, selv om deres gimmick var spansk? Masse spanske folk og alt var tekstet på spansk. Jeg snakker nesten litt spansk, så det var nadas problemos.

Torget med tak på utsiden av flyplassen er faktisk Europas største uteareal med tak (over 10k kvadrat).
    IMG_8025.jpeg

På uteterrassen på loungen måtte jeg også sjekke hvordan @Robinowicz har det hjemme på FT!

IMG_8040.png

11. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skulle gjerne del flere bilder fra München, men forumet lar meg ikke velge mellom alle bildene i albumet «nylige» (iOS)? Kanskje fordi de ikke er backet up i iPhotos?

Uanskvett: Her er litt mer før take off:

Inflasjonen har ikke truffet Deutschland enda
    IMG_8022.jpeg

Loungen er helt rå. Merk at de har to i MUC - jeg anbefaler den på satelitten (uteterrasse, limousine, helt skjef bar, vannmunnelig restaurant (prøv biffen), badekar, egen passkontroll, supre vertinner/servitører og bartendere m.v…

IMG_8035.jpeg

Her er et bilde av laksetartaren vi hadde til forrett. Jeg vil si at biffen med bakte grønnsaker og pepperrotpotetmosen var aller best!

IMG_8045.jpeg

JEG FIKK GÅ I COCKPIT PÅ A380EN!!!
    Kisen ved siden av meg spurte - og siden vi var forsinket (USA er tydeligvis strenge på sånt) så fikk sambo og jeg gå ned i cockpiten. Vi fikk sitte i kapteinssetet, ta på sticken - og leike oss. Det var 47x mine forventninger - og HELT RÅTT!
    Det var overraskende få knapper der, og passasjerene i øko var grønne av misunnelse!
    Ikke at det er noe poeng i seg selv, men jeg så jo uttrykkene deres, der nedenfor trappen. Vi fikk ta mange bilder - men måtte love å ikke dele. Så fornøyd ser man ut da:

IMG_6076.jpeg

Robin mener F er godkjent:
    IMG_8042.png

kjeeli, magnusant, Baldrick and 22 others like this.
  12. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Før jeg hopper i pysjen deler jeg en bildekavalkade fra flyet. Trippel servering med kaviar er fortært (vi ble 2.5timer forsinket, så vertinnene har dårlig samv), treretters med dobbel dessert er innabords - og pysjen er farlig nær på å skli nedover legemet.

Det beste med First er servicen. Og god service kan egentlig ikke beskrives - det må oppleves. Sambo har lagt sin elsk på en «Lufthansa special» drink-miks som heter Ziegler Avionic. Den får man ikke tak i i Norge (m.t.p. min erfaring). Da D nevnte det her - fikk hun en flaske til å ta med hjem. Jobben til vertinnene er å gjøre oss fornøyde - og det er de ille flinke til!

Litt om kabinen: Kabinen er den mest stille jeg har opplevd. Det er ingen overskap ovenfor setene, men man får sitt eget skap med kodelås (om plassen tilgjengelig ved setet ikke er nok). Det er en helt vill kapasitet på badene her – det er to bad på åtte passasjerer, og like mange flyvertinner. Badene er store - med gode speiler, pissoar, og skuffer fulle av hygge hygieneartikler man trenger.

Kaviar: Kaviar er noe man tydeligvis får før man får forrett. Og jeg må si at kaviar ikke er oppskrytt. Det er rett og slett innmari godt. Kanskje det beste jeg vet. Etter kaviar var det forrett, og biffen til hovedrett – paret med en god show var himmelsk. Etter hovedrett fikk vi dessert, jeg hadde to desserter, kaffe med vegetabilsk melk. Og to desserter til meg – med portvin.
    Setene er 2m lange - sambo trengte ikke øreplugger for å sove :D

Noen bilder (litt tekniske problemer med å laste opp flere 11k m over havet):

IMG_8121.jpeg

Pre take-off (ble vel 6 enheter pga forsinkelser) :rolleyes:

IMG_8119.jpeg

Utvalget av lektyre om bord er ekstremt godt (VF var ikke til meg)

IMG_8155.jpeg

Ett av to bad. Pissoaret er bak det hendige hengslete dekselet.

IMG_8168.jpeg IMG_8203.jpeg

kjeeli, magnusant, Baldrick and 26 others like this.
  13. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Men ja - irriterende - jeg kan kun laste opp 1/3 av bildene mine her.

Anbefaler nussekozepusen (ikke spør - lang historie…) på Snapchat - der deler jeg mer. God natt! :)

14. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat nå er vi på et veldig koselig gjestehus i Savannah, GA. Det ble fort 9 timer med kjøring i går, vi prioriterer å oppleve litt i dag (på den fjerde).

Så her er et kort bilddedryss - mest fra D.C.:)

Bildetekst i rekkefølge (jeg skriver på mobil):
    - Det ble en ålreit bil.
    -Graven til JFK på Arlington Cemetery
    -Alltid gøy i kongressen
    -Mye bra museer i DC - mesteparten er gratis. Postmuseet er på 9300 m2!
    - Én ting vi anbefaler i byer hop on hop off busser. Det er svært undervurdert. Ta med snacks!

IMG_8375.jpeg IMG_8225.jpeg IMG_8248.jpeg IMG_8270.jpeg IMG_8330.jpeg IMG_8311.jpeg

kjeeli, Baldrick, jgroneng and 17 others like this.
  15. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Flere bilder - fra sør-statene.
    Akkurat nå er vi i Cocoa Beach, Florida.

En ting som slår meg er hvor annerledes Georgia er - enn staten vi begynte i (Virginia/ D.C.). Både ref flora og fauna. Og hvor høflige folk er! De digger turister - og det er noe med «southern hospitality». Man føler seg virkelig hjemme her.

Jeg laster opp noen bilder - før jeg går til bassenget :D

IMG_8409.jpeg IMG_8432.jpeg IMG_8472.jpeg IMG_8513.jpeg IMG_8536.jpeg IMG_8592.jpeg
    IMG_8495.jpeg IMG_8566.jpeg

Last edited: 05. juli 2024
    kjeeli, Kalsnes, Baldrick and 20 others like this.
  16. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Flere bilder:

(Savannah er byen fra filmen «Forrest Gump». Benken står på et museum i byen). Can forøvrig anbefale det lille, lokale Bed and Breakfast-et «President’s Quarter’s Inn». Historisk, sjarmerende og super plassering (ink. parkering).

IMG_8680.jpeg IMG_8485.jpeg
    IMG_8611.jpeg IMG_8631.jpeg IMG_8666.jpeg IMG_8679.jpeg IMG_8697.jpeg IMG_8722.jpeg IMG_8785.jpeg

Attached Files:

Last edited: 07. juli 2024
    kjeeli, Kalsnes, Baldrick and 19 others like this.
  17. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,868
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig!

NKA_Pls liker dette
  18. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Litt mer bildedryss.

Akkurat nå er jeg i Miami. Hvor Lamborghiniene og silikonen flyter!

Min utsikt akkurat nå - mens sambo er ved bassenget - og jeg flanerer i byen. @milehigh ordnet hotellrom på IC på sparket - helt suverent (må vel være byens beste plassering for hotell?)
    Vi er dermed ferdige med kjøringen - bilen skal leveres her. Med forbehold om at innleveringen går bra, så må jeg si at leiebilselskapet Enterprise har vært veldig bra! Gode IT-brukerløsninger, bra bil og enkel henting. Også må jeg si at det er ordentlig gøy å kjøre bil med saftig motorbrøl! Jeg har elbil, så det er veldig gøy å kjøre V6 med 350hk. Når bilen foran hogger fast lane, er det bare å revve litt - så legger de seg ut! :D:cool:

Min utsikt akkurat nå:
    (Jeg drikker cognacen til Jay-Z - men de hadde ikke kaffe her??)
    IMG_8919.jpeg

Bildedryss:

- Bilde jeg har fått fra sambo av desserten på vei over.
    - Gårsdagens solnedgang i Cocoa Beach
    - Gjennomsnittlig tættis i unaiten
    - Vi var på NAVY SEAL-museum i Fort Pierce på vei til Miami. Anbefales! Spes. om man er litt militærnørd
    - Miami er Miami
    - Vi ble kjent med noen amerikanere som var fra Michigan, men hadde gått på college i Florida. Han anbefalte New Smyrna beach over alle andre steder. Og sambo er badenymfe :D:D
    IMG_6104.jpeg IMG_8812.jpeg IMG_8848.jpeg IMG_8874.jpeg IMG_8915.jpeg
    IMG_8911.jpeg

Skjermdump fra i dag (vi så Fox News skremselspropaganda på rommet i går - også dukket denne saken opp)
    IMG_8859.png

Last edited: 06. juli 2024
    kjeeli, cuivien, Baldrick and 18 others like this.
  19. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,796
    Bonuspoeng:
    93
    Ålreit! Siste oppdstering her.
    Ble en liten pause - da jeg var på en roadtrip i Norge i ei uke nå - med sambo og ei vennine.

Siste kveld på norgestur på Busnes Alpakkaglamping (var innmari ålreit!):
    IMG_9499.jpeg

Turen hjem fra Miami!

Vi leverte leiebilen på verdens største innleveringssted på flyplassen og hadde en helt ålreit tur med Air Canada Rouge til Montreal i 2-2 biz.

Men først!:
    STAR ALLIANCE HAR LAGRET OSS SOM VEGETAR- OG GLUTENFRI MAT SOM STANDARD!!!
    Som betyr plagsomme spørsmål og bekymrede flyvertinner hver gang vi flyr. Noen som vet hvordan man endrer dette? Skjer med LH, Air Canada og Austrian Air :D

Også fikk vi prøve 767 på vei hjem - med 1-2-1 biz med Austrian Air hjem. Nyere seter (de var bra - bra ingflight entertainment også). Men Austrian var ikke noe superspesielt. Litt rart da de hadde turens nest dyreste biletter - hvis jeg hadde betalt med cash :cool:

Montreal var en kul by - Canada kan gjerne besøkes igjen! (Bildet er fra hop on hop off buss - såklart).

Lite bildedryss - og takk for følget på turen!

IMG_8992.jpeg IMG_9097.jpeg IMG_9113.jpeg IMG_9116.jpeg IMG_9125.jpeg IMG_9128.jpeg IMG_9131.jpeg

Last edited: 14. juli 2024
    kjeeli, Kalsnes, mathiasfe and 12 others like this.

Del denne siden