Fra kaffeplantasjer til karibiske strender i Colombia

Tråd i 'Reisebrev' startet av thool, 08. juni 2024.

  1. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har etter vellykkede turer til Mellom-Amerika og Peru/Ecuador/Galapagos lenge snust på Colombia som neste feriedestinasjon i Sør-Amerika. Grunnet pandemi og uroligheter ellers i Colombia har det derimot blitt med snusingen en stund før vi fikk fingeren ut og booket årets CT-reise til landet som tross alt er en utømmelig kilde til vårt foretrukne sentralstimulerende middel som er oppkvikkende men avhengighetsskapende. Jeg snakker selvfølgelig om koffein.

    Reisen ble booket over CT-telefon i fjor, er ganske rett frem, og nokså lik vår forrige reise til Sør-Amerika. Vi flyr via London til Bogota, og på vei hjem tar vi en ukes mellomlanding i Barcelona for å sikre oss litt sol, jeg tror ikke jeg kommer til å omtale den delen av turen i dette reisebrevet men hvem vet. Grunnen til at vi stikker innom Barcelona er fordi det nemlig ikke noe særlig til vær i store deler av Colombia på denne tiden selv om vi selvsagt håper og tror på glimt av sol. Værmeldingene ser derimot begredelige ut. Hovedflyturene er plottet under. I tillegg er det flere legs på gruppeturen vi skal være med på som er arrangert av G Adventures, se eget kart.

    Dette blir vår tredje tur med G Adventures, og jeg har troen på at kommer til å bli bra. Det koster litt ekstra, men er fint at noen tar seg av all organisering, spesielt når undertegnede har en tendens til å scrolle rett til «Stay safe»-delen på Wikivoyage når han gjør research på eksotiske feriedestinasjoner. Ikke alltid det er like hyggelig lesing, men det skal sies at vi har 5-6 dager på slutten av turen der vi skal freestyle litt selv og ikke har lagt noen planer enda. Den guidede delen av reisen avsluttes i Santa Marta, og vi vurderer å ta turen til Palomino eller lenger nord i La Guajira. Tips mottas med takk, men vi har bestemt oss for å droppe Lost City.

    Det blir en lett blanding av aktiviteter inkludert en del storby, noen kaffeplantasjer, noen få småturer i jungelen, og forhåpentligvis litt strand. Det er en god del fritid på alle destinasjoner, så om noen har vært disse stedene og har tips til restauranter, kaffe og eventuelle skjulte perler så er det bare å klinke inn forslag!

    Tørre fakta for hele turen

    Destinasjoner: Bogota, Armenia, Salento Medellin, Cartagena, Minca, Tayrona, Taganga, Santa Marta, Barcelona

    Avreise: 13. Juni
    Retur (til Barcelona): 6. Juli

    Legs:
    OSL - LHR (SK Plus)
    LHR - BOG (AV Biz)
    BOG - AXM (AV eco) - Gjennom G Adventures
    MED - CTG (AV eco) - Gjennom G Adventures
    STM - BOG (AV eco) - Utenfor booking
    BOG - BCN (AV Biz) - Siste leg på CT
    BCN - OSL (SK Go) - Utenfor CT-booking

    Sist ble jeg oppgradert på flere AV-turer innad pga *A gull, så dette kan jo kanskje endre seg, uten at innenlands AV biz er noe særlig å skryte av.


    Barcelona.png Santa Marta.png
     
    Last edited: 08. juni 2024
    Liza, cooolcatz, funkenstein and 30 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,805
    Likes mottatt:
    35,212
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som en super tur.

    Har bare gode erfaringer med G Adventures selv. Er man litt tidlig ute og venter på et nettside salg er ikke prisen ille, når en ser hva det koster i tid og energi å reise alene.

    Og med behagelig reise ned og litt tid på egenhånd kan en få en fin opplevelse.

    God tur ;)
     
    eventyrer and thool like this.
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,034
    Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Var på den turen med G Adventures ved nyttår 2017-2018. Bare å glede seg!
     
    thool liker dette
  4. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Gøy, hva likte du best med turen?
     
  5. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,034
    Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Vil helst ikke skape forventninger i forkant, det var et veldig bra opplegg, men Comuna 13 og Tayrona er vel det jeg husker best.
     
    thool liker dette
  6. benjaminbr13

    benjaminbr13 Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    God tur. Var selv i Colombia i mars. et fint land å feriere i. Vi var i salento, BOG, armenia og calarca utenfor armenia.
     
    thool liker dette
  7. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Det nærmer seg tur, men jeg har et spørsmål til de av dere som har besøkt Colombia nylig. I innreiseskjemaet (Check-mig) bes man om å oppgi travel date. Vi reiser fra London den 13/6 og lander i Bogota 14/6. Jeg har satt inn 13/6 i det innsendte skjemaet men ble brått litt i tvil og ser at folk har gjort litt forskjellig online. Noen med erfaringer å dele? @benjaminbr13 kanskje?
     
  8. benjaminbr13

    benjaminbr13 Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    @thool Vi skrev inn datoen vi landet i BOG. Det funket fint for oss.
     
    thool liker dette
  9. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Da får vi håpe at de aksepterer at vi har tolket det litt annerledes o_O Jeg leser jo rundtom at de omtrent ikke enser dette skjemaet. Ble dere bedt om å vise det ved boarding?

    EDIT: Vi søkte bare på nytt :)
     
    Last edited: 12. juni 2024 kl 20:30
  10. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Startskuddet for reisen er gått etter sømløs innsjekk. Nå: avbildet lunsj

    IMG_6842.jpeg
     
    ordnetseg, Liza, EndreD and 9 others like this.
  11. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    På plass på 3C til LHR og second lunch er inntatt. Kremet pasta med kyllingfilét, kålkrem og syltet rødløk på menyen. Presentasjonen som vanlig drit, men godt!

    IMG_6844.jpeg
     
    ordnetseg, Liza, EndreD and 8 others like this.
  12. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    En så langt smooth reisedag fortsetter og vi sitter nå med noe godt i glasset på mitt første og sammsynligvis siste (på en stund) besøk på United-loungen på LHR. Reisen over med SAS var veldig fin og med god service. Da jeg ba om å få bytte Carlsberg mot Mikeller fikk jeg «du kan få begge» til svar. Sånn skal det være!

    Beklageligvis er apetitten foreløpig ødelagt av at det sitter en kar og harker opp og spytter slimballer i en kopp. Så det blir en stund til middag!

    IMG_6846.jpeg
     
    Last edited: 13. juni 2024 kl 20:17
    ordnetseg, paron, EndreD and 8 others like this.
  13. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    LHR-BOG

    Turen med AV121 var vel litt som forventet men bedre enn fryktet. Mange har kanskje hørt om konkursprosessen og det skrale businessproduktet Avianca leverte i store deler av 2023. Dette inkluderte bl.a. små påsmurte sandwhicher innpakket i plast, og minidesserter i pappkartonger som minner om det man kan få kjøpt på amerikansk 7-11. Heldigvis fikk vi sedvanlige menyer i dag, og selv om det var en følelse av sparebluss holdt servicen i hvertfall minimumsforventningene.


    Avianca sitt businessprodukt er vel helt på det jevne og i det nedre sjiktet i *A. Kabinen er tydelig underbemannet som gjør at man vegrer seg litt for å be om service. Men kanskje er det planalgt ettersom dette jo er en red-eye flygning som går sent fra LHR og lander midt på svarte natten i BOG. Utover et standard (og i og for seg fint) amenity kit laget av resirkulert plast får man ikke så mye ekstra. Ingen tøfler, og ingen pysj.


    Men dette spiller for min del en relativt liten rolle. Setene er komfortable, man får plass til å strekke ut en 184 cm lang kropp og crew er oppmerksomme og hyggelige. Jeg skulle gjerne ønske meg muligheten til å gjøre setet litt mer privat ved å kunne trekke opp en skillevegg ut mot aisle eller mot sidemann i tilfelle dette var en ukjent. Men ellers er dette helt kurant. Man må bare ikke gå i fellen der man sammenligner med foretrukne selskaper. Jeg dro med EVA sist. En fabelaktig tur som Avianca ikke er i nærheten av å matche. Men vi klarer vel å kose oss med dette også?


    Ja, stort sett. Men det sagt, så skulle jeg veldig gjerne sett at maten holdt litt høyere standard og eksklusivitet. De skryter veldig av kokkesamarbeidet sitt på nettsidene sine, men pollo a la plancha? Pollo a la tørro tenker jeg vi sier. Og hva i all verden er poenget med kokosflak på rekene? Det er som å tygge papir med smak. Det tilfører ingenting annet enn smakssatt irritasjon og får meg til å mentalt hytte med neven. Få noen dråper saus/dressing med kokossmak i stedet da! Til sammenligning holdt måltidet vi fikk av SAS over til LHR _langt_ høyere standard enn dette. Jeg tar heller god mat servert i pappeske enn mat som smaker papp, og dette var ikke bra. Men caben jeg fikk til maten var god da i det minste, og Club Colombia var en forfriskende øl! Sjokolademoussen med karamell som jeg fikk til dessert var også veldig god og ble skylt ned med Bailey’s. Så alt var ikke bare sorgen middagsmessig.


    Når det gjelder underholdning klarer jeg meg fint med kindle, flight map på skjerm og metal på øret, men i følge samboer var utvalget i IFE ganske dårlig, og fungerte ikke hos henne. Jeg så de hadde Ringenes Herre 2 og 3. Hadde de hatt 1ern også hadde jeg kanskje begitt meg ut på et aldri så lite maraton, spesielt ettersom jeg fullførte re-lesingen av bøkene på SAS-flyvningen tidligere samme dag, men utvalget begrenset jo fort dette infallet. På kindle leste jeg ferdig «Colombia at a Crossroads» som mer eller mindre består av en rekke korte og mellomlange kapitler om alt fra historie til mote i Colombia opp gjennom årene. Lærerikt og en fin primer. På øret hadde jeg nytt og gammelt av Thyrfing, Agalloch, Aquilus, Draugnim, Caladan Brood, Sgàile og selvfølgelig Colombianske Inquisition.


    Det ble en del timer søvn på begge to og vi ble vekket til frokost ca halvannen time før landing. Frokosten var dessverre heller ikke noe å rope hurra over og hadde litt billig preg. Vi landet i Bogota 30 min før tiden, og var ute av terminalen på 20 min. Det er noen fordeler med å lande midt på natten!


    Summa summarum kan vi si følgende om Avianca 121 til BOG:


    + God plass
    + Gode seter
    + Blid og hyggelig betjening
    + Sjokolademoussen
    + Punktlighet

    - Bare det nødvendige av amenity osv.
    - Kjip mat stort sett
    - Elendig IFE
    - Reklamerte for WIFI men dette ble ikke tilbudt

    Nå har vi nettopp våknet på vårt helt OK 3-stjerners hotell nær La Candelaria etter noen påtvungne timer på øyet for å gjøre oss klar for dagen. Snart er det frokost og ut å utforske litt!

    IMG_6855.jpeg IMG_6856.jpeg IMG_6857.jpeg IMG_6858.jpeg IMG_6859.jpeg IMG_6860.jpeg
     
    ordnetseg, paron, RoadKing and 12 others like this.
  14. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Bogota dag 1

    Etter en lang reisedag og noen timer på øyet etter ankomst ble vi vekket av en krakilsk biologisk klokke i 7-draget lokal tid. Pulsklokken min var rasende: ELENDIG SØVNKVALITET, og oksygenmetning og body battery var lavt. Men pyttsann.

    Vi fikk i oss en helt OK men altfor liten frokost og noe pulverkaffe på hotellet, før vi snek oss videre til Café Matuca for filterkaffe av svært høy kvalitet og gulrotkake av svært lav kvalitet. Etter litt knot med eSim og data ruslet vi til Fløibanen avd. Bogota. Her går det både taubane og fjellkabel opp til Cerro Monserrate som ligger på ca 3200 moh. Etter 30 min i kø fikk vi være med opp, og fikk tatt noen ordentlig fine utsiktsbilder av Bogota under lavt og mørkt skylag. Det er flott i Andesfjellene, dere! På toppen kan man ellers besøke flere gode restauranter eller teste lokale retter om man trekker videre innover fjellet når man har passert kirken og jesusskulpturene (selvfølgelig). Vi testet både arepa og ajiaco con pollo og min konklusjon er at de er glad i tørr kylling her.

    Senere gikk turen ned og vi ruslet til Plaza Bolivar og videre opp La Candelaria i regnværet. På veien fikk vi se mye flott gatekunst som inspirerte meg til å kjøpe en bildebok med nettopp dette i en av Bogotas mange bokhandlere. Plaza Bolivar var flott men jeg må si at La Candelaria-nabolaget ellers skuffet. Jeg visste at området er nokså shady men livlig og med litt å by på på dagtid, men jo lenger opp vi kom jo mindre hyggelig stemning var det. Ja, noen flotte gamle bygg, men også skittent og generelt mye elendighet som er trist å se.

    Før middag fant jeg meg en platebutikk med mørk musikk, men utvalget var ikke noe særlig og prisene høyere enn i Norge. Nei takk. Middag spiste vi på Andre Carne de Res. En showbar/restaurant med god biff og gode drinker i Zona T. Beklageligvis ble vi plassert lengst unna scenen og fikk bare se glimt av showet, og ble nok litt glemt av personal, all den tid vi måtte vente ganske lenge på servering og oppfølging. Men det var hyggelig å se en annen del av byen, og maten var som sagt veldig bra! I Lonely Planet boken står det «just go!».

    Nå er vi tilbake på hotellet og kjemper en intens kamp mot tunge øyelokk for å unngå at vi sovner for tidlig!

    IMG_6875.jpeg IMG_6879.jpeg IMG_6882.jpeg IMG_6884.jpeg IMG_6906.jpeg IMG_6908.jpeg
     
    Last edited: 15. juni 2024 kl 13:46
    Spielhaug, Kalsnes, paron and 12 others like this.
  15. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Bogota dag 2

    På dagen da gruppeturen skal starte ut pp kvelden benyttet vi anledningen til å ta slenge oss på byens populære guidede sykkeltur. Den består av ca 12-13 km sykling over fire timer og dekker La Candelaria, deler av Santa Fe, Las Nieves, Magdalena, Teusaquillo, Centro Internacional og Los Matires. Den inkluderer stopp for fruktsmaking og en tur innom en liten kaffefabrikk. Vi plukket med oss 1 kg kvalitetsbønner fra sistnevnte.

    Dette var en veldig fin måte å få sett deler av denne gigantiske byen. Den inneholdt alle klassiske severdighetene, mye flott gatekunst og god historiefortelling fra vår artige guide. Men vi syklet også gjennom noen svært falleferdige nabolag med mange skjebner. Personlig synes jeg det er bra at dette også blir vist frem, og det gir en del perspektiv på hvor store forskjellene er innad i byen men selvsagt også globalt. Etter noen runder Tejo på slutten av turen ruslet vi lenger opp i La Candelaria til en samlingsplass med mange lokale. Vi lot oss kaste inn på en av mange spisesteder og fikk god Pollo Santaferaño til lunsj på Katarssis. Her fikk vi også med oss Italia - Albania og opptakten til Colombia - Bolivia, en vennskapskamp før Copa America sparkes i gang neste uke.

    Det ble kamp på rommet og en hvil før vi møtte gruppa vår for middag. I morgen går turen fra Bogota til Armenia med fly for noen dager i kafferegionen.
     
    Spielhaug, paron, sheim and 6 others like this.
  16. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Bogota til Armenia

    Reisedag. Opp tidlig for en kjapp frokost før turen gikk til BOG for en kort 30-minutters flytur til Armenia. På veien til flyplassen fikk vi se hva Bogotanos tar seg til på søndager: Trening. Da stenges nemlig flere hovedveier av slik at befolkningen kan bruke dem til rekreasjon. Madammen som jobber i folkehelsepolitikken ga tommel opp!

    Etter innsjekk fant vi veien til Aviancas innenlandslounge på BOG. En stor og øuftig lounge med mye plass til både spising, avslapping, hygge og jobb. Vi tok en runde i fruktbaren - Colombia har mye god frukt å by på - og jeg fikk meg en second breakfast i form av ris, kylling, omelett og en liten blings med avocado. I tillegg ble det et par kaffekopper ettersom jetlag fortsatt sitter i. Loungen er svær, moderne og har en god seleksjon av mat og drikke. Maten serveres av personal fra buffét og det er også satt frem en meny som viser hva som blir servert utover dagen. Det liker vi.

    IMG_6933.jpeg IMG_6934.jpeg

    Fra flyturen var det lite å melde. Avianca opererer med tre klasser innenlands. Premium, med blokkert midtsete, plus og basic som jeg ikke så umiddelbar forskjell på. Fint, nytt fly var det dog!

    I Armenia tok vi lunsj på et lokalt sted med flott utsikt over kaffeplantasjene. Porsjonene i Colombia er virkelig gigantiske (yay) og jeg fikk svin servert med ris, banan, avocado, en grønnsakssuppe med potet og div + maisbrød og ris. Utrolig smakfult og godt!

    IMG_6935.jpeg DSC06076.jpeg DSC06081.jpeg DSC06082.jpeg

    Senere sjekket vi inn på Hostal mi Monaco, en gammel kaffeplantasje og hacienda med basseng, i koselige og frodige omgivelser. Etter en god løpetur på 13k sammen med guiden var det dags for en uspektakulær middag sammen med gruppen før nok en tidlig kveld. I morgen blir det markedsbesøk, kaffeplantasje og så freestyler vi litt resten av dagen.

    DSC06087.jpeg DSC06091.jpeg
     

    Attached Files:

    Kristian, Lnbre, ordnetseg and 8 others like this.

Del denne siden