Frankrike: tog eller fly

Tråd i 'Reisemål' startet av view, 21. des 2015.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal noen turer til Rennes på nyåret og den turen tenker jeg må gå via CDG på noe vis. Nå flyr Air France 3 ganger om dagen mellom byene, men er det like greit med TGV?

    Jeg har aldri tatt TGV, men hører det fungerer smertefritt for det meste. Ulempen er at direkte avgang tilsynelatende går fra Montparnasse stasjonen i byen som er litt krøkkete å komme seg til men tar da ca 2 t til Rennes, mens fra flyplassen er det tydeligvis litt flere stopp på veien og tar ca 3 t. Vinninga går opp i spinninga..

    Fordelen med toget er at jeg ankommer midt i Rennes og slipper mange timer venting på flyplassen.

    Noen erfaringer med tog vs fly i Frankrike?
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom du skal innom flyplassen, er det mye bedre å fly enn å ta deg ut i Paris for å komme deg frem. Stikk i loungen og slapp av.

    Har tatt en del tog, bl.a. mellom Amsterdam og Paris i fjor og når jeg skal samme strekningen i januar, flyr jeg heller. Det var såååå kjedelig å sitte i 3-4 timer med internet som ikke funka, plastikkmat mv. Fikk sånn "are we there yet?" følelse etter to timer.

    Tok fly andre veien, tog til CDG, halvtimen fra Gare du Nord, kom til CDG timen før, ombord i flyet, landet 50 minutter senere. Tasset ut av flyet og to en Uber til KLM sitt kontor 10 minutter unna flyplassen.
     
    view liker dette
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes tog funker veldig greit i Frankrike, TGV suser avgårde og jeg føler alltid at tiden går fort ombord. Så for min del er valget mellom å måtte tilbringe ekstra tid på CDG eller på TGV ikke noe spørsmål en gang, men så er ikke akkurat CDG min favorittflyplass da ;)...

    Men nå har jeg bare tatt direktetog og ikke måttet dra inn til Paris for å bytte først så skjønner at i ditt tilfelle er det litt vanskeligere valg. Hadde TGVen du trengte gått fra CDG ville jeg sagt ta toget, men med bytting og den tiden det tar så er kanskje litt ekstra tid på CDG verdt det.
     
    tommy777 and view like this.
  4. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Efter att ha bott nästan fyra år i Frankrike får jag "cold shivers" så fort någon nämner SNCF. Kan jag undgå tåg i Frankrike gör jag det. Rätt som det är slänger vi in en liten grève som får ett danskt fagligt möte att verka som en kaffepaus... FLYG även om det betyder att du måste besöka CDG!
     
    Pointless and anders82 like this.

Del denne siden