Gi bort Gull-kort?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Damp, 17. des 2018.

  1. Damp

    Damp Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,

    Hvordan fungerer egentlig det å gi bort gull-kort?

    Jeg ble diamant ca 1 uke før perioden min var over. Samme dag som jeg ble diamant gav jeg bort et gullkort til faren min.

    Nå er jeg ca 1 måned inn i ny periode, men jeg får beskjed på siden at jeg allerede har gitt bort gullkort for denne perioden.

    Er det ikke egentlig sånn at jeg kan gi bort et gullkort i nåværende opptjeningsperiode, og et i neste periode?

    Er det noen som kan oppklare disse reglene for meg?
     
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    God stund siden dette ble endret, nå kan du bare gi bort et gullkort for hver gang du har oppnådd diamant eller fornyet statusen.. Dvs så må du først hake inn 90000 poeng eller 90 flyvninger i din nye periode før du kan gi bort et nytt gullkort. Dessverre!
     
    Skarven and Damp like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Og du får ikke gitt bort før graceperioden er over. Dvs, hvis ditt år slutter 30 september, så får du ikke gitt bort før 31 desember som er enden på graceperioden, forutsatt selvfølgelig, at du i mellomtiden har kvalifisert for diamant :) (eller til gull for å gi bort sølv)
     
    Damp liker dette
  4. Damp

    Damp Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    BUMMER! Men mange takk for gode svar folkens! :)
     
  5. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    357
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man gir noen et gullkort, kan de vente til de er inne i ny opptjeningsperiode før de aksepterer det, slik at de får maksimalt ut av det? Er det eventuelt noen begrensninger her, altså maks periode man kan vente eller noe slikt?

    I dette tilfellet er det snakk om et gullkort som er donert bort nå, men en opptjeningsperiode som begynner 1. april.
     
  6. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Gitt er gitt. Mottaker kan ikke vente til april med å godkjenne dessverre
     
  7. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    357
    Bonuspoeng:
    63
    Det ligger jo til godkjenning på deres profil på sas.no, det er jo noen vilkår som man må huke av for at man aksepterer etc. Det jeg lurte på var om man ventet med det til ny opptjeningsperiode, om man da fikk maksimal levetid på gave-gullet?
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det går ut på tid, noe usikker på hvor lenge det blir liggende.
    Klart, man vet aldri med SAS IT, men jeg skulle gi et sølvkors til min mor for noen år siden, men hun fikk aldri somla seg til å legge seg inn for å godta det og da ble det borte. Det typiske var at jeg hadde også kommet inn i ny periode da og fikk ikke gitt nytt... Så det ble bare borte
     
  9. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mottok gull i sommer, typ starten av August tipper jeg. Ventet til 01.10 med å akseptere og det gikk fint. Gyldighet på nytt gull er 12.20.

    Edit: Dobbeltsjekket og mottok kortet 23 Juni, men ventet altså til 1 Oktober med å akseptere.
     
    Last edited: 08. jan 2019
  10. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra det funka. Da er det enten du eller jeg som har fått føle på SAS IT ;)
     
    Modegard liker dette
  11. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg gav bort et gullkort på tampen av opptjeningsperioden min i fjor (medio februar). Jeg begynte på ny opptjeningsperiode 03/18 og jeg har nå ca 91.000 grunnpoeng. Alikevel får jeg ikke gitt bort gull? Gikk over 90.000 tidlig denne uken. Går det en stund før det åpnes opp?
     
  12. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    Du får først gitt bort nytt gull kort 1/6-20. Sas har fixet buggen der man kunne gi bort både 2 og 3 kort.
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Men han har jo opptjent over 90.000 poeng i en ny periode han ikke har gitt bort kort før?
     
  14. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det mulig jeg tar feil her....
     
  15. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Riktig svar er vel 1/6-2019. Spurte SAS om nesten det samme for en stund siden. Jeg er EBG og rekvalifiserte litt før jul. Jeg lurte på når jeg kunne gi bort nytt sølvkort og fikk til svar 1/6-19 (opptjeningsperioden + 3mnd). Men hvis jeg klarer EBD innen utløpet av perioden, kan jeg gi bort gullkort med en gang. Så lenge man bare rekvalifiserer, må man vente 3 mnd etter utløp av opptjeningsperioden, men hvis man når en høyere status, kan man gi bort med en gang (så sant man ikke har gitt bort kort allerede...). Så om man er EBS og blir EBG eller er EBG og blir EBD, kan man gi bort kort med en gang.
     
    Upsaker liker dette
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    nei. opplever det selv nå.
    Du må uansett vente til "grace" er over før du får gi nytt uansett om du tjener opp EBD på dag 1 i perioden din.
     
  17. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Gi bort nytt kort følger utløpsdatoen på statusen din. Kvalifiserer man for EBD uten å være det fra før og gir bort et gullkort i den samme kvalifiseringsperioden, så får man ikke gitt bort nytt kort i neste periode. Dette fordi man har fått statusen ut kvalifiseringsperioden + neste periode + 3 mnd grace.

    Re-kvalifiserer man får man derimot gitt bort gullkort hvert år fordi EBD status fornyes med 12 måneder.
     
  18. asc

    asc Medlem

    Innlegg:
    132
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er på slutten av min opptjeningsperiode og er noen uker unna å gå fra EBG til EBD for første gang. Jeg har ikke gitt bort sølvkortet som EBG i denne perioden enda. Bør jeg gjøre det før jeg blir EBD, sånn at jeg får utnyttet både det og gullkortet som kommer neste periode, eller forsvinner ikke sølvkortet fra denne perioden selv om jeg blir EBD?
     
  19. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Sølvkortet må du gi bort før du starter ny kvalifiseringsperiode
     
    asc liker dette
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å vite, for da venter jeg med å gi mi mor gullkortet til september slik at graceperioden er over neste år så slipper hun å sitte uten EBG noen mnd neste sommer :)
     

Del denne siden