Global entry?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av funkybob1, 04. sept 2016.

  1. funkybob1

    funkybob1 Luksus Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,

    Er det noen her som har Global Entry? er det verdt det?
     
  2. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg antar at du er norsk statsborger, siden du skriver på norsk. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

    I så fall du først endre statsborgerskap til et av følgende:

    • Citizens of Colombia
    • Citizens of United Kingdom
    • Citizens of Germany
    • Citizens of the Netherlands
    • Citizens of Panama
    • Citizens of Singapore
    • Citizens of South Korea
    • Mexican nationals

    https://www.cbp.gov/travel/trusted-traveler-programs/global-entry/eligibility

    Aner ikke hvor komplisert det er å evt. bytte statborgerskap, men sikkert ikke verdt det ;)
     
    Last edited: 05. sept 2016
    funkybob1, Kjakan and CrotchRocket like this.
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Etter at elektronisk passkontroll har blitt innført for ESTA-brukere som har vært i USA før så er det i mine øyne ikke noe behov for Global Entry.
     
    Bjoern In America liker dette
  4. funkybob1

    funkybob1 Luksus Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8

    Haha.. Den så jeg ikke! Hadde jo vært morsomt og kunne si at jeg var fra Panama en gang i løpet av livet også :) Takk for info !
     
  5. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i den, men jeg har kun brukt det en gang i Phoenix. Alle andre ganger har samtlige blitt sluset forbi til manuell kontroll. I San Diego hadde de satt opp nye skilt der alle utenlandske statsborgere måtte til manuell skranke.
     
  6. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Har ordnet meg Global Entry i 2015 (er tysk) og er storfornøyd. Innreise går lynrask (ca 10-15 min fra ankomstgate til taxi), og TSA pre-check er inkludert. Koster ca 100 USD, må fornyes hver 5. år og krever bakgrunnssjekk både i Europa og USA pluss personlig intervju med amerikanske myndigheter.
    Man får en "Known Traveler" nummer og havner på "Trusted Traveler" listen, som kan være av økende verdi gitt de siste utviklingene i USAs utenrikspolitikk.
     
    RoadKing and Guden like this.
  7. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Bernd Jürgen ?
     
  8. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Moi? Bernd. Ikke Jürgen, Helmut, Hans, Heinz, Fritz eller Angela. Bare Bernd :)
     
    Shyneno liker dette
  9. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    På lørdag med flighten fra CPH til Dulles (IAD) var tok det 90 minutter å komme igjennom passkontrollen. Da var jeg heldig og kom meg relativt raskt ut av «bussen» fra terminalen. Mens jeg stod der fyltes området opp med andre flights til det var helt smekkfult. Det må ha vært over tusen i kø og kanskje totalt 15 CBP på jobb. De som kom sist må ha stått der i tre timer før de kom igjennom. Den eneste køen som bevegde seg raskt var Global Entry. Selv diplomatene stod i en laaang kø.

    Nå må Regjeringen få fingeren ut og legge oss til GE. Så lenge en bare utveksler data for de som faktisk selv velger å søke så ser jeg ikke problemet. Å stå å jukke i timesvis i passkontrollen (og security med TSA precheck) bare fordi jeg ikke vil at Amerikanerene skal ha tilgang til mitt plettfrie rulleblad feks gidder jeg ikke. Jeg er ikke en så interessant person at jeg tror Amerikanske myndigheter har noe å hente av det som måtte deles (annet enn det nødvendige for å vurdere sikkerhetsrisiko).
     
    Bernd liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Før ... i gamledager, 2000 eller så .. den gangen man ALTID brukte 2-3 timer gjennom grensekontrollen i USA. Verst når det samtidig kom et asiatisk og russisk fly samtidig. Da fikk jeg noe som het Port Pas (tror jeg), inn på et kontor og ble intervjuet og bla.a. spurt om behovet ... bilde og fingeravtrykk og så hadde jeg et lite plastkort med magnetstripe og bilde og data som var nødvendig ..
    Med dette kortet kom jeg i egen kø som knapt var en kø, dro kortet og puttet tommelen på glassplaten, vips var jeg for eksaminering av «matvarekontrollen» ..

    Dette var kjekt og nødvendig, men i dag med gjentatt ESTA går det nesten like fort .. de siste innreisene til USA (....ORD, LAX, SEA, MIA, EWR) har gått på 10-30 min.

    Jeg savner egentlig ikke Port Pas’et, det er nok gått ut på dato, men det forsvant i en kontorflytting i Postgirobygget omkring 2010 ..
     
    RoadKing liker dette
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Hva har skjedd med @Eddie47 ?
     
    Eddie47 liker dette
  12. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Er det Dulles som er spesielt ille? Er det ikke ESTA-automater der? Mine siste erfaringer er som eddie47 nevner - max en halv time på EWR, ATL og MIA grunnet automatene.
     
    Shyneno liker dette
  13. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Ja Dulles har ikke automater og hvis du reiser på ESTA så havner du allikevel i køen for «Alle andre enn dem med amerikansk pass». Enig i at de andre stedene går det relativt greit men har da opplevd en over en halvtime både på EWR og LAX. Det er egentlig ekstremt avhengig av hvilke fly som har landet rett før deg. Sist jeg reiste til IAD så var vi over tre timer forsinket og dermed var passkontrollen nesten helt tom, nettopp fordi alle flyene fra Europa hadde landet tidligere på dagen (som er veldig mange naturlig nok).

    Uansett ville jeg gladelig betalt ekstra for GE på alle flyplassene fordi man er da igjennom på null komma svisj både inn og ut (antar da at man kan få TSA precheck).
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Han kjeder seg mens guttungen blør dollar
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Meldingen kom i tre eksemplarer og siden vi ikke kan slette meldinger mer så ble det sånn.
    Dessuten kom nesten alle pengene tilbake igjen i går kveld, så det ble et minimalt tap.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden