Go West - far og sønn på dannelsesreise

Tråd i 'Reisebrev' startet av Spielhaug, 26. mai 2022.

  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    I juni 2021 hadde jeg trua. Trua på at det kunne bli tur i 2022, så kl0001 var billettene booket, og noen dager senere også returen. Dansk gullmail slo sammen bilettene, og jeg tror jammen jeg var en av de siste som fikk lov til det via mail. Uansett, SVG-CPH-LAX t/r i SAS biz med 11 åring på slep, gunstig poengmessig det. Prøvde fånyttes å flytte utreise fra torsdag kl0600 til en mer levelig flight kvelden før, men av en eller annen grunn skal mange ut å fly denne langweekenden.
    Plan for turen er USS Iowa, Santa Monica beach, Griffith Observatory, California Science Center og Medieval Times, så får vi se om alt klaffer.
     
    Calling, kjeeli, Lnbre and 22 others like this.
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Mygga som kjent ut fra å bruke Testifly, så vi tok en test hos Sperio på Sola flyplass, og etterpå gikk jeg bort til innsjekken. Spurte når man skulle møte opp i håp om et annet svar enn «2 timer før», men så skjedde ikke. Men hun sjekka oss inn, sjekka alle papirer og ga oss boardingkort! «Nå trenger dere kun levere bagasjen her imorgen». 1 bekymring mindre, men sønnen som er førstereis, insisterte på å være på flyplassen kl0400 allikevel…
     
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    North Sea Lounge SVG
    Åpnet 0515 og vi fikk oss litt frokost. Stilig liten lounge med 40(?) sitteplasser, og litt og bite i. Er visst varmmat senere på dagen, og også noe vin/øl. Godt fornøyd, og grei utnyttelse av Amex Platinum!
    6AF9DB25-4CB7-4DD9-909F-EAED174163C8.jpeg 94838220-5F9C-4129-A3CE-4744B7C05CB2.jpeg E4C1E5F5-67D3-4071-A76B-23703668B4D9.jpeg
     
    MilageRune, Calling, EndreD and 22 others like this.
  4. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Dere får helt sikkert en aldeles magisk tur. Gleder meg til å følge resten av reisen deres her inne.
     
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    SVG-CPH
    CRJ900
    En 12-årig CRJ fra SAS, så Cimber, så SAS og nå Cityjet svippa oss til Køben 10 min før rutetid. Ikke allverdens å rapportere fra denne flighten, fikk en frokostboks med pålegg, mandarinjuice og yoghurt. Og varme rundstykker! Det har jeg jammen savnet. Og så sovna jeg.
     
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    CPH
    Med 2 timer å slå ihjel, så gikk først veien til Aspire lounge, bare fordi den lå på veien. Stille og rolig lounge med «det vanlige». Har var imidlertid alkoholserveringen åpen, gammeldansk og whisky ble konsumert hos bordnaboene…
    Turen gikk så til Sas Gold, der vi fant en bedre stol å slå seg ned i. Jeg hadde glemt snarveien fra Eventyrlounge til E-gates, så da turte jeg ikke gå inn. Førstereis for meg også med SAS IC ut av CPH.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    CPH-LAX
    A350
    Det var et bredt glis hos sønnen da han utforsket setet sitt, «hvis du ikke hadde hatt ører» og alt det der…
    Predeparturedrink var lynraskt på plass, og vi fulgte nøye med på utenbordskameraene når de pusha oss ut og gjorde klar til avgang.
    Men hva er dette? Pushetraktorføreren kommer tilbake til nesehjulet, putter i headsettet og snakker lenge med cockpit. Jeg aner ugler i mosen….
     
    Calling, Bolle, Sonictravel and 14 others like this.
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Takker, dette blir årets happening!
     
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Argh! Problem med motoren under oppstart, og vi blir taua til gate. Standby…
     
    RoadKing liker dette
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    (Fra nå av er det liveoppdatering)
    Etter en 1 time delay, og en restart av «systemet», så murrer maskinen som en katt og vi er på vei ut til rullebane 22R. LA her kommer vi!!!
     
    Lnbre, Sonictravel, RoadKing and 10 others like this.
  11. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Vår minstemann var 13 da vi hadde ha med samme sted. Tror fremdeles det er favorittturen hans.
     
    Spielhaug liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,762
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    Å nei! Håper det løser seg raskt.

    God tur!
     
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Gamle vitser dukker frem fra glemselen, «this airplane sick, we change airplane» osv. Heldigvis måtte bare C++ kjernen til javascriptet som styrer appleten til motorkontroll restartes, så nå er vi over Galdhøpiggen 2B71D6D4-45B1-4C56-93B5-90A3AA400FFF.jpeg
    Med champagne og sprite i glasset henholdsvis. Som Starwarsfan så passer det å introdusere poden til Dune som SAS varter opp med på IFE. Det er et herlig univers jeg har lest mye opp etter årene!
    Nå er det duket for «lunch», så får vi se hva det blir… 016755F0-94F5-4504-A961-50EFD107B1C7.jpeg
     
    MilageRune, Calling, EndreD and 20 others like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Håper dere får en fantastisk og minneverdig tur … god tur!
     
    Spielhaug liker dette
  15. P3tterBK

    P3tterBK Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    608
    Bonuspoeng:
    83
    Artig å følge turen live, fortsett oppdatere oss. Og ha en fantastisk tur :)
     
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Da blei de fæsk på far og sønn!
    F81AE6E6-4E17-4601-BBD8-0AB9BA4E7184.jpeg
    Bakt tosk i en fløtesaus, med potetstappe og litt grønn spinat. (Finnes det noe annet enn grønn?)
    Dette var skikkelig godt! Fisken flaket og var saftig og god. Smakfull saus og smooth potetstappe. Til all ære for alle IF’er med OCD, så åt vi jammen meg opp hovedretten før forretten! Far fikk prøve både italiensk hvitvin og australsk hvitvin, poden gikk for eplemost. Forretten var ikke så verst den heller, passelig salt og litt søtt innimellom varmrøkt laks. Så var det tid for ost, og da kom det uungååelige spørsmålet om en måtte spise opp alt. «Smak på alt, spis opp det du liker», er mottoet her i huset, -eh flyet. Blei tomt for ost gitt. Far fikk en aldeles nydelig dessertvin fra Chateu la Rame, den må jammen meg handles inn!
     
    MilageRune, Calling, EndreD and 22 others like this.
  17. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Vi nærmer oss Danmarksstredet, der det for 81 år siden utspilte seg en av de få slagskipsdueller i historien. KMS Bismarck gikk seirende ut av duellen, mens HMS Hood ble sendt til havets bunn. Lykken varte dog ikke lenge før Bismarck fulgte etter. Meget spennende historie som det burde ha blitt laga film av!!!
     
    Calling, kjeeli, Sonictravel and 8 others like this.
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Vi passerer straks Kronprins Haakon og hans menagerie. Heizann på hytta, sier jeg og hever GT’en mot kabintaket
    Setet er lagt ned, Hästensdyna er fremme, nå kan joiken komme
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,762
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    :D
     
    Calling, RoadKing, Earl and 1 other person like this.
  20. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,689
    Bonuspoeng:
    183
    Dupp completed.
    Et sted over nordlige Canada (det er jo ikke så stort) tester jeg Mikkeller «Burst» IPA. God på smak, men alfor kort ettersmak.
    Noen små observasjoner: Vel er A350 SAS sitt «nyeste» fly, men jeg synes ikke de tar så godt vare på det innvendig. Små ting som gaffateip ved bulkhead på 1F. Løst panel i midtkonsoll mellom 1D og E. Skittent på gulv, og i hjørner og kanter på do. Og forsåvidt tendenser til det i setet også.
    Når det er sagt så er det et meget behagelig fly, svært stille og luftig. Overhørte kabinpersonalet at de flyr hver 4.dag langdistanse. Det må da være bedre enn en liten 320 hver dag?
     

Del denne siden