Ikke helt relevant for tråden, men min kjære kone som har vært på vift i Skagen flyr hjem på Bonus Plus og er EBG. Jammen fikk hun byttet til tidligere fly fra Kastrup til Oslo (hadde opprinnelige 23 avgangen men fikk være med 22 avgangen).
Jeg fløy BGO-OSL i dag. Ringte kundeservice og Dennis på kundeservice kunne ikke hjelpe meg. Sendte en melding i chatten og der fikk jeg beskjed om at jeg var for nærme avgangstid, noe som er forståelig. Flyet var forsinket så jeg hadde ikke rukket det hvis det hadde gått på oppsatt tid (opprinnelig tid var 16:00, jeg var ved gate 16:15 og ny tid var 16:35). Men fikk tips fra chatten om å spørre i skranken. Jaggu, de flyttet meg over fra 17:00 flyet Sparte hele 10-15 minutter på byttet Trodde ikke gate kunne gjøre dette, men positivt overrasket!
Hva er erfaringene med å bruke dette når man skal reise med bagasje? Jeg skal fly OSL-ARN på søndag kveld, deretter videre til Frankrike mandag morgen. Gjennomgående billett, SAS Plus Pro. 2 passasjerer med bagasje (1 EBD, 1 EBG). Vi kan gjerne ta ut bagasjen i Stockholm om nødvendig. ExpertFlyer viser at det er svært lite tilgjengelighet på de svært få avgangene som er (vi har billett på siste): Er det mulig å bli satt på waitlist selvom vi har bagasje? Hvis ikke, hva tror dere er sannsynligheten for at vi klarer å komme oss med 06:40-flyet?
Vet ikke hvordan det er med waitlist, men fikk komme med fly som gikk 30 min senere i innsjekken på OSL også med innsjekket bagasje. Der var OSL-SVG
Ombooking av award er ingen diamant-fordel dog. Dette har det veldig ofte vært mulig å gjøre i lang tid, antakeligvis siden det veldig ofte er ledige awards på "normale" flyvninger. Har også i alle fall tidligere sett selv at man kan booke om award i appen samme dag som avreise. Har ikke flydd innenriks på bonus på evigheter så vet ikke om det er slik fortsatt, men skulle nesten tro det..
Grøss og gru ja... Tenkte ikke på disse nye forbedringene.. Det er i prinsippet spikern i kista for mitt brukt av eurobonus hos SAS.. Typisk en gang i året til LPA med hele familien.. Men det må jo gjerne bookes i 4 omganger da det slippes litt og litt og tilknytning osl/ARN/CPH må bookes i etterkant.. Da er det fort billigere å booke direkte med charter og hotel for 50-60 k...
Rykende fersk erfaring fra i dag: Alle fly OSL - ARN var overbooket i dag (utenom ett med én plass). Vi hadde Plus Pro-billetter på siste avgang 21:35. Gikk først til innsjekk, og etter 15 min kø i Business-skranken ble jeg sendt til service center. Der fikk vi først lov til å være standby på 06:40 og sende bagasjen, men i Check-in fikk de ikke til å sende bagasjen og det endte opp med at vi derfor ikke fikk komme med likevel. Jeg fikk beskjed om at vi skulle sendt bagasjen først med opprinnelig avgang og så fått standby. Men reglene til SAS sier jo motsatt, at man nettopp ikke får lov hvis man allerede har sendt bagasje på en annen avgang Tilbake til service center, hvor jeg fikk det siste ledige setet på neste avgang (ikke før 13:50!!) og kona fikk standby. Da fikk vi sendt begge bagene i mitt navn. Nå har vi tilbrakt en god del timer i gullstua og krysser fingre og tær for at kona kommer med på flighten. Hvis ikke blir det nok dårlig stemning når jeg stikker til ARN og hun må tilbringe nye 8 timer i gullstua…
Etter en gradvis mer stressende halvtime i gaten og etter at 90% var blitt boardet, fikk vi plutselig push fra SAS-appen med nytt boardingpass til kona – på setet ved siden av meg! Så nå sitter vi glade og fornøyde på rad 5, og rekker begge å få glede av suite-oppgraderingen på Clarion Arlanda (fra standardrom på poeng) som fremdeles står i Strawberry-appen!
Dagens erfaring fra Oslo: Skulle med siste fly til BDU på SAS plus Bonus. Gikk til business innsjekk og la frem mitt ærend om å komme med avgangen 1,5 timer seinere selv om det vistes på nett at den ikke var tilgjengelig lenger. Mange tastetrykk og en telefonsamtale seinere fikk jeg boardingkort med sete og bagasjen forsvant. Agenten sa at hvis jeg ikke skulle komme med var plassen min på siste avgang fortsatt sikker. Boarding complete, og jeg er med.
Så du fikk standby og allikevel sendt bagasjen? Høres ut som du kom til en mer erfaren enn hun som betjente oss i dag tidlig… Eller hvorfor mente hun du kanskje ikke skulle komme med?
Det vet jeg ikke. Så nå ikke ut som standby på boardingkortet når jeg fikk et sete tildelt på det fysiske boardingkortet jeg fikk. Var for øvrig en ung mann som betjente meg. Så ut som han slet litt med å fikse det hele og måtte ha hjelp på telefon. Men ble altså ordning til slutt.
Noen som har prøvd dette hvor det er ett ekstra leg? Har AMS-CPH-TRD på en award booking i sept, eneste ledige som er kl 17.40 på ettermiddagen. Lander 1930 dagen før. Ser det går ett fly i 1030 tiden og tenkte å prøve. Men usikker på om det går siden det er snakk om en mellomlanding i bildet her?
Har byttet bare første leg (av to) uten problem, fikk da også sendt bagasje helt til sluttdestinasjon. Ikke prøvd å endre andre leg enda, men ser for meg at det bør gå fint (i hvert fall uten bagasje, eventuelt med bagasjen sendt bare til mellomlandingsdestinasjonen og sjekket inn på nytt der.
Kommer fra 3 uker i Thailand så tenkte å sjekke inn bagasje ja. Må man spørre på nytt når man feks kommer til Oslo da? Blir jo helt løk isåfall.
Det står jo spesifikt i vilkårene til dette at hvis du allerede har sjekket inn bagasje så får du ikke bytte. Dette er nok for å unngå ekstraarbeidet med å tagge om bagasjen. Hvis det var sånn at du flyr ams-cph-trd og har en overnatting på CPH er det jo ikke noe problem.. Da ber du bare om å få ut bagasjen i CPH når du sjekker inn til første flight, tar den med på hotellet på CPH og går i innsjekk dagen etter og spør om du kan komme med det tidligere flyet. Får du ja så kan de også sjekke inn bagasjen på riktig fly.