Jeg ser litt på billetter med Avianca til Mexico. Får ikke opp noen alternative reiseruter fra Bergen, men om jeg søker opp Oslo får jeg opp at jeg kan fly British Airways OSL - LHR og videre med Avianca til Mexico city og videre derfra til Puerto Vallarta. Avianca er jo StarAlliance, men har tydeligvis også samarbeid med British. Får jeg Eurobonuspoeng for å fly med British da, siden jeg bestiller hos Avianca?
Nei desverre. Det er hvem som er "opperating carrier" som bestemmer poeng. Ikke hvem som utsteder billetten
Nei, det gjør du nok ikke. På samme måte som at du ikke får EB poeng om du flyr med AA, selv om reisen er bestilt gjennom f.eks. SAS.
Da får jeg heller begynne å søke sas til LHR da og så eventuelt Avianca derfra. Begynner å bli litt av en rundtur om jeg da må BGO-OSL/ARN/CPH-LHR-BOG-MEX-PVR, men det er jo spennende med noe nytt. Så er bare spørsmålet hva billetter en kan få uten å kaldkvele lommeboken. og se om det til slutt er verdt det for å bo en den overprisa villaen de andre har funnet... 9200 USD for en uke, jeg er egentlig litt skeptisk. Ikke en gang er villaen en villa, men et 8 etasjers hus delt inn i 3 store leiligheter. All-inclusive-hotellene er jo billigere gjennom SASHotels
Jeg har flydd med Alaska Air for eksempel, og de har partnerskap med både Skyteam og Star Alliance hvis jeg husker rett. Jeg har fått bonuspoeng på EB med Alaska Air
Jeg fikk 250 poeng for å fly med Aer Lingus Dublin - Munchen under streiken i Vår, men det regner jeg med er kun fordi jeg egentlig skulle flydd DUB-OSL-BGO. MUC-BGO ble dermed med Widerøe og der fikk jeg ytterligere 250 poeng, men SAS og Widerøe samarbeider jo uansett. Men Widerøe er jo ikke *A, så ville for eksempel noen med medlemsskap i et av de andre *A partnerne fått poeng dersom de fløy en rute operert av Widerøe?
Jeg kommer tilbake til samme typen spørsmål, for jeg finner det såpass rart... Nå har jeg søkt opp Bergen - Curitiba (Brasil) på SWISS. De gir med KUN alternativer med KLM/AirFrance og tilfeldige passende koblinger videre fra Sao Paolo til Curitiba. Det er rart at jeg kan bestille med en *A-partner og fly utelukkende med selskaper fra konkurrerende flyselskaper og sitter igjen med å ikke opptjene et eneste poeng...