Handler du tollfritt på dags-tur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av peterfox, 18. april 2015.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke helt hva jeg tenkte på.. Vil ha noe annet enn taxfree tilbyr :)
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes tonnevis av forhandlere rundt kongens ny-torv. Disse er flinke på pakking og sending til Kastrup.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig.
    Snus f.eks er billigere å kjøpe i dagligvareforretning i Sverige enn på Taxfree på Gardermoen.
    Sjokolade er billigere på Rema & Rimi enn på Gardermoen Taxfree
    Øl er billigere på systemet i Sverige (og et betydelig bedre utvalg) enn på Gardermoen Taxfree
    Vin kan være både og, men for å gjøre et godt på Gardermoen Taxfree bør du være over middels interessert. Er du den jevne mann og kvinne som skal ha til lørdagsfylla er du bedre tjent med Rema i Danmark.
    Sprit er forsåvidt en god deal.

    I hele tatt, taxfree er et bedrag.

    På Svalbard er det virkelig taxfree. Der er det ikke avgiften borte og isteden erstattet med en saftig fortjeneste.

    Før noen arresterer meg på det. Ja, jeg vet at det ikke er alkoholavgifter og andre ting på det de selger på Gardermoen og dess like, og at grunnen til at det er så liten differanse er fordi de legger på fortjeneste istedenfor. Likevel, det annonseres som rasende billig for alt hva det er verdt, det er juks og fanteri. Det tragiske er at folk flest går 5 på.

    Jeg kjøper bare sprit på taxfree, og det er ikke hver gang.

    Kan aldri minnes at jeg har blitt konfrontert med at jeg ikke kan handle taxfree på dagsturer.
     
    tommy777 liker dette
  4. Kaare

    Kaare Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Det eneste som er verdt å kjøpe er brennevin over 22%. Hvis jeg på avreiseflyplass rekker det kjøper jeg 2-3 stykker og putter i sekken. Sjeldent jeg tar meg tid til å stå i køen på Gardermoen, selv om dette har blitt gjort på kameratturer. Med det nye opplegget til OSL kan en 50-60 meter kø gå unna på ca 10-15 minutter, faktisk imponerende!

    Hvis jeg skal ha selskap er øl og vin uansett billigere i Sverige/Danmark. Tar 3-4 brett i bagasjen eller en kasse vin. Det medfører maks en bot hvis du MOT all formodning skulle bli stoppet OG ikke klare å snakke deg ut av det. På en annen side har vi her inne råd til å kjøpe en god vin på polet. I prisklassene over Amigo BIB er det uansett tilnærmet lik pris mellom pol og taxfree, for ikke å snakke om utvalget som på polet er overlegent...

    Bermen vil bedras. Legg ned hele driten og sett ned avgiftene på polet.
     
  5. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Handlet sist ved ankomst OSL på Langfredag, kom egentlig fra BGO men måtte reise via Køben pga lite avganger denne dagen. I kassa ser de jo kun på boardingkortet, det jeg kjøper stapper jeg alltid i bagasjen. Jeg går aldri igjennom tollen med taxfree skrangleposer :cool:
     
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg føler nesten det er mer mistenkelig jeg? Viss jeg rusler gjennom tollen på grønn sone og tollerne ser at jeg kanskje bare har en liten trillekoffert (med to hjul) e.l. og ingen taxfree poser som "alle" andre har så innbiller jeg meg at de kanskje bare blir ekstra mistenksom? Jeg tar sikkert feil og jeg gjøre ofte det samme selv og jeg blir heller ikke ofte stoppet, så det er sikkert bare en følelse jeg har :)
     
    BangkokBob liker dette
  7. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Hadde en rekke turer i vår hvor jeg kun gikk med sekk gjennom tollen uten å ha handlet, mens alle andre kom klirrende med posene, men ble ikke stoppet en eneste gang allikevel, så det er nok mer enn bare det de ser på.
    Det eller så ser jeg bare ekstremt uskyldig ut. :p
     
  8. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Sjeldent jeg drar til utlandet på dagstur men jeg handler som regel på vei hjem - da som regel vanlig pils, det er jo vesentlig billigere der enn i den vanlige butikken. Problemet med væskeforbudet er at det blir praktisk vanskelig å handle en del fra aktører utenfor flyplassen for så å putte dette i håndbagasjen. Skulle gjerne tatt med meg 6,5 liter god litauisk øl hjem til en latterlig sum, men væskeforbudet er noe dritt..
     
  9. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Frys ned varene.


    Om jeg vil kjøpe tre flasker whisky på OSL får jeg avslag av betjeningen.

    Tidligere kunne jeg hårdnakket hevde at jeg gikk på rødt, men det får jeg ikke lenger.

    1. Hvorfor ikke?
    2. Jeg flyr mye OSL-ARN og OSL-GOT uten retur. Burde ikke de svenske reglene legges til grunn?

    /koffert
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er grensene inn til EU ?
     
  11. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    "Svenske regelen" er at du må ha kjøpt varer med avgift. Det får du ikke på OSL.
     
  12. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Svenskene har ingen problemer med at jeg fortoller to flasker ekstra.
     
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det har helt sikkert å gjøre med at de som selger varene på flyplassen må ha lisens for å selge dette. Lisensen er at de kun kan kjøpe en kvote per person. Og dette kan du være helt sikker på at myndighetene sjekker. Ja Heinemann er vel pålagt å ha tester selv på at de ikke selger over kvote har jeg hørt. Så there you have it.

    På vei til utlandet er det vel en annen skål. En kamerat av meg kjøper alltid 3 kartonger sigaretter på vei ut av landet uten problemer. Men om dette er blitt endret i løpet av sommeren skal jeg ikke ha sagt.
     
  14. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Fordi loven sier det;
    "(5) Tollagerholderen kan ikke selge større kvanta toll- og avgiftsfrie varer til hver enkelt passasjer med reisemål i Norge, Sverige, Finland og Danmark enn det den reisende kan bringe med toll- og avgiftsfritt inn i bestemmelseslandet."
     
  15. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Ok. ..så når reisemålet i november er Paris, så kan jeg handle i vilden sky, bare jeg lover å gå på rødt?
     
  16. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Eller München i september.... Eller Amsterdam i oktober.... Bare ikke Norden?
     
  17. Heoe5

    Heoe5 Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    *ikke lest hele tråden*

    Jeg handler selv om jeg ikke er ute 24 timer, nå er det sjelden aktuelt for meg med fly da men er ofte på tur med Colorline og problemstillingen blir den sammme. Handler på vei ned og i DK. (Røyk til mamma på båten alkohol i land)
     
  18. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke hva slags instruks de ansatte hos Heinemann har, men tviler på at du må love noe som helst så lenge du forplikter deg til å betale og gjøre opp for alt du ønsker å kjøpe og du ikke bryter det som er nevnt over. Hvilken måned det er til vet jeg ikke hva har med saken å gjøre.
     
  19. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og så slipper du å holde pusten når du går forbi tollerne :p
     
    LN-FHU, Are and Larata like this.

Del denne siden