God nytt år, noen tanker om 2016. Dollaren har gått fra 5,5kr og nærmer seg 9kr, mens euroen går fra 7,3kr til snart 10kr de siste to årene. De fleste flyselskapene vil nok forsette legge ned de avgangen som går med tap, de er blant annet lagt ned mange ruter fra SVG i 2015, og flere selskaper vil forsette å reduserer planlagte, og etablerte ruter fra Norge i løp av 2016. Jeg tror antallet som feriere i gamlelandet vil forsette å øke, spesielt om været i sommer blir noen hakk bedre en i 2015. Jeg tror vi ikke så full effekt av den svake krona i sommer pga det dårlig været. Jeg tror derfor at den økte konkurransen om kundene, og redusert reiselyst grunnet at total kosten ved å ferier/shoppe uten for Norge, for de fleste er 50% høyere. Dette vil være med på å gi oss lavere priser i sommer. Kanskje derfor SAS forbedre sitt eurobonus program til sommeren, etter å ha rassert det for et år siden. Alt av importerte varer er dyrere og lønningen øker marginalt. Det vil gi oss mindre kjøpekraft og da er fritidsreiser noe av det som ryker sammen med annen luksus. Den reduserte olje prisen vil gi langt lavere drivstoff som igjen vil gjenspeiles i flybillett prisene i 2016.
Ikke glem at de ekstra utlendingene som kommer til Norge pga 'billig krone' vil kompensere for den lavere reiselysten til nordmenn. Tror ikke du vil se noe prisras.
I følge Avinor utgjør utlendinger 8% av alle flyreise ut inn av Norge samt innenlands i Norge. Så da må denne andelen økes dramatisk om det skal kunne dekke opp for Nordmenn som frem til nå flyr mest i Europa, og ca dobbelt så mye som f.eks svenskene. Ster krone har nok vært med å øke reiselysten. Tror ikke på noe dramatisk nedgang, men at det er stor sjangs for mindre fritidsreiser i høysesongen. Bare en reduksjon på 10-15% reisende vil slå inn ganske mye på prisene.
Prisene fra SVG er allerede steget. Jeg opplever at prisen tur/retur mellem SVG og CPH med SAS allerede er gått opp fra 1300-1400 til 1600-1800 kr. Snart kan det vel bedre betale seg å posisjonere seg via BGO eller OSL med Norwegian...