Hva gjør, økt ledighet, lav oljepris og svak krone med prisen på flyreiser.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Fredrik81, 31. des 2015.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    God nytt år, noen tanker om 2016.
    Dollaren har gått fra 5,5kr og nærmer seg 9kr, mens euroen går fra 7,3kr til snart 10kr de siste to årene.
    De fleste flyselskapene vil nok forsette legge ned de avgangen som går med tap, de er blant annet lagt ned mange ruter fra SVG i 2015, og flere selskaper vil forsette å reduserer planlagte, og etablerte ruter fra Norge i løp av 2016.
    Jeg tror antallet som feriere i gamlelandet vil forsette å øke, spesielt om været i sommer blir noen hakk bedre en i 2015. Jeg tror vi ikke så full effekt av den svake krona i sommer pga det dårlig været. Jeg tror derfor at den økte konkurransen om kundene, og redusert reiselyst grunnet at total kosten ved å ferier/shoppe uten for Norge, for de fleste er 50% høyere. Dette vil være med på å gi oss lavere priser i sommer. Kanskje derfor SAS forbedre sitt eurobonus program til sommeren, etter å ha rassert det for et år siden. Alt av importerte varer er dyrere og lønningen øker marginalt. Det vil gi oss mindre kjøpekraft og da er fritidsreiser noe av det som ryker sammen med annen luksus. Den reduserte olje prisen vil gi langt lavere drivstoff som igjen vil gjenspeiles i flybillett prisene i 2016.
     
    Last edited: 31. des 2015
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke glem at de ekstra utlendingene som kommer til Norge pga 'billig krone' vil kompensere for den lavere reiselysten til nordmenn. Tror ikke du vil se noe prisras.
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    I følge Avinor utgjør utlendinger 8% av alle flyreise ut inn av Norge samt innenlands i Norge. Så da må denne andelen økes dramatisk om det skal kunne dekke opp for Nordmenn som frem til nå flyr mest i Europa, og ca dobbelt så mye som f.eks svenskene. Ster krone har nok vært med å øke reiselysten. Tror ikke på noe dramatisk nedgang, men at det er stor sjangs for mindre fritidsreiser i høysesongen. Bare en reduksjon på 10-15% reisende vil slå inn ganske mye på prisene.
     
  4. Anders Hansen

    Anders Hansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Prisene fra SVG er allerede steget.

    Jeg opplever at prisen tur/retur mellem SVG og CPH med SAS allerede er gått opp fra 1300-1400 til 1600-1800 kr. Snart kan det vel bedre betale seg å posisjonere seg via BGO eller OSL med Norwegian...
     

Del denne siden