Hva slags mat vil du helst ha ombord på fly?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 29. febr 2016.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Mange her har vel fulgt med på Fnate sin direkteoppdatering fra sin pågående USA reise, og har sikkert også lagt merke til hans synspunkter på matserveringen ombord.

    For å ikke ødelegge hans tråd, kunne vi jo her diskutere hva slags mat vi selv vil foretrekke ombord på fly.

    Er du av typen som synes Michelin-stjernemat som det Singapore Airlines nå presenterer på sin rute fra København er panser, eller er du av typen som heller vil ha kjøttkaker eller fiskepinner i stedet?
    https://insideflyer.no/michelin-mat-for-alle-hos-singapore-airlines/

    Har du lyst til å dele ditt beste måltid ombord på et fly så gjør gjerne det også, og legg for all del til bilde av det om du har.

    Da kjøyrar me!
     
    geddi and Insomnia4u like this.
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    For å være helt ærlig så er jeg ikke så veldig begeistret når maten blir for fancy. Jeg vil ha god, saftig mat og til å bli mett av. Så et lite kjøttstykke med noen grønnsaksbiter, servert på en gigantisk hvit tallerken... det kan jeg stå over.

    For all del, setter god pris på god mat. Noen ganger vil jeg være litt fancy, mens andre ganger så vil jeg heller ha en feit burger. Bildene fra Singapore Airlines virker til å være litt i overkant for min del. Men det viktigste er valgfrihet.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,578
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg syns det er stas med litt spesiell mat, som f.eks russisk kaviar :), men jeg må innrømme at det vi fikk på turen til Tokyo var i overkant spesielt. Jeg tenkte da at det var fordi destinasjonen var Japan, men jeg forstår etterhvert nå at det er mye rart på andre destinasjoner og.
    Man kunne gjerne hatt et av alternativene som litt tradisjonell mat.
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    I de fleste Business Class'er så serveres jo gjerne maten i en liten porselensskål. For meg får det maten til å virke kjedelig. Men det er vel lettere for flyselskapene å varme opp da.

    Sånn rent teknisk skal vel de forskjellige delene i en rett gjerne varmes ulike tider. Så hadde det ikke vært bedre om de fikk alle komponentene i forskjellige beholdere som kunne varmes opp slik det ble best resultat? Det er jo ikke så mange rettene å velge mellom.

    Eller hvorfor har ikke flere flyselskaper en mulighet for å reservere måltid på forhånd. Slik at Fnate kan få ei kompe om han har lyst. Og så kunne det jo være alt fra det mest fancy og ned til det mest rustikke.

    Selv synes jeg det er rart at ikke flere flyselskaper har en fast biffrett på menyen. Det er jo noe stort sett alle setter pris på.

    På min siste tur hjem fra Bangkok med Thai i First var det kun 1 av 5 hovedretter som i det hele tatt fristet. Og jeg pleier vanligvis ikke å være kresen. Og den fisken jeg spiste på Lufthansa til Asia på samme reise, hadde hatt en bedre fremtid som viskelær.... Så det er sannelig ikke alle som får det til.

    Når jeg sitter og tenker meg litt rundt, har jeg faktisk vanskelig for å huske et spesielt måltid som har vært helt fantastisk på et fly. Mulig jeg må tenke meg om litt til.
     
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Eplesuppe med bacon på LX F. Den var helt hinsides god. Den kan faktisk måle seg med det jeg har fått på fine restauranter. Utover det skal jeg helst bli mett og at det skal være kvalitet på maten. Trenger ikke være noe fancy. Har fløyet litt F og C, men utover den suppen er det liksom ikke noe jeg husker som spesielt. Kult med kaviar og champis, men det var jo ikke noen gourmetopplevelse.
    PS. Ostekaken åp Swiss var også MAGISK :)
     
  6. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Starter med frokost.
    Frokost ombord er normalt ingen høydare for min del.
    Scrambled egg og pølser sammen med stekte tomater gjør liksom ikke susen på en mage som ble stappet proppfull ved starten av flyturen....

    Velger oftest noe helt enkelt, som her fra Asiana F, Cornflakes, youghurt og ja, MELK.


    OZ Youghurt flakes.jpg



    På morgen flighter er nok dette en av mine favoritter Arabic breakfast plate. Masse smak og ypperlig å kose seg med.
    Har spist dette både hos Emirates og Qatar. Bilde er fra Qatar.

    Arabic breakfast cereals.jpg
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Også druesmoothie til frokost da gitt...... Var de tomme for appelsinjuice? :oops:
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    En pølsekoker i galley hadde vært giga ... Pølse med lompe er god flymat.

    Er heller ikke noen tilhenger av 'gugge' og fancy greier, Mat smaker og virker litt annereledes i cruisehøyde, så derfor mener jeg at enkel og smaksrik føde funker best. RSP er nevnt - RSP og potetstappe er en delikatesse med kraftig smak, og er sikkert rimelig å anskaffe også.

    Til dette passer det best med en kald øl. God tur!
     
    mhsalv and RoadKing like this.
  9. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Appelsinjuice kan jeg drikke hjemme og kjenner jeg deg rett hadde du vert dypt nede i en hvit vin. Når det er ferie og all-inclusive, da kjører en på.

    Av det mer eksotiske slaget har vi caviar-service som er forsøkt både i Asiana F og Thai F.

    TG F Caviar.jpg

    En skive med Kavli kaviar er egentlig bedre da, men dette ser jo litt mer dannet ut.


    Beste forrett for min del, det tror jeg må bli EVA AIR og strirøkt andebryst.

    EVA røkt andebryst.jpg
     
  10. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Gi meg en burgertallerken. Ala skikkelig gatekjøkken.
    Og en øl...

    Da blir jeg fornøyd.
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har null tro på de greiene i Singapore reportasjen. De har så langt vært klart best i klassen på flyet. Spesielt ut fra Singapore. Å ta en high end kokk til å lage julemat på fly er garantert katastrofe.

    Gi meg lobster termidor any day før dette.

    Jeg husker Heston Blumenthal lagde F meny for BA i 2012. Fullstendig uspiselig og vi måtte be om mat fra bak i balja.
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde jo tippet på at dette ble litt for fjongt for deg.;)
    Sånn umiddelbart ser jo SQ sin nye meny fjong ut, og det er mulig bildene lyver litt, men det ser ut som veldig små porsjoner. Og så er jo spørsmålet da om resultatet ut fra kjøkkenet til en Michelin-kokk er det samme resultatet som når det kommer ut av varmeovnen på et fly. Men det har de sikkert tenkt på og testet allerede håper jeg.

    Men når du nevner lobster termidor bestilte jeg det en gang på Thai F ut av London. Det er det fæleste jeg noensinne har blitt servert, og jeg sendte den ut igjen og ba om noe annet. Mulig jeg som Sørlending, oppvokst med fersk hummer er for kresen når det kommer til gammel hummer på et fly?
     
    Fnate liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Feilen var at du bestilte den på Thai...

    Thai og Singapore er som å sammenligne... hmmmmm... hvordan skal vi si det så dere bedrestilte skal forstå det.... hmmmmmm... som å sammenligne Rolex med Jaeger LeCoultre.
    ;)

    Neida, jeg vet jeg setter ting på spissen i disse mat og drikke trådene altså. Jeg synes jo det er fint med god mat og drikke. Og faktisk, så skal flyselskapene ha skryt for at de faktisk investerer litt tilbake i service og servering nå som oljen er billig og prisene høye igjen. Det blir aldri negativ det.
     
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    God mat kan være fantastisk godt og er skikkelig gøy, men akkurat på fly synker kravene mine betraktelig.

    Nå flyr jeg nesten alltid bak i bussen, men der er jeg rimelig fornøyd hvis jeg kan få en curry. Kjøttretter eller pasta blir ofte helt ihjelkokt og som gummi og aldri noen høydare, men en porsjon ris og en god sleiv med curry (f.eks. med kikerter! Helt prima) fungerer som fjell. Presentasjonsmessig sikkert vanskelig å komme unna med foran gardinene, men hadde det vært på menyen der hadde jeg valgt det 9/10 ganger.
     
    ArrogantBastard liker dette
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    For de av oss med dårlige gener(les:matallergi) er det Qatar og Thai som utmerker seg. QR sin glutenfri mat er vegetarbasert, men smaker godt. Det meste av thaimat er naturlig glutenfri, men forhåndsbestiller GFML for å safe, som regel tørre laksegreier eller kylling uten saus. Pleier å gå greit å bytte til en curry-rett.
    First Class med matallergi har foreløpig ikke vært det helt store vedr måltider, mer setet og drikke/service som har fokus. Skal imidlertid fly CX F om en mnd, så får vi se hva de kommer opp med.
    Helt latterlig at Gategourmet og andre cateringbyrå ikke kan lage god special meals. Er jo bare å kjøre noen curryvarianter. Og ellers veldig enkelt å lage sauser uten hvetemel.
     
  17. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Som de to over, curry er kanon, spesielt om de har vært litt generøse med krydderet og det faktisk har smak. Fått dette hos både QR og EK og er vel omtrent eneste gang jeg har tenkt "jøss, dette var godt". Gjelder i hovedsak bak i flyet for min del :p
    Ellers var Key Lime Tart jeg fikk til dessert i LH C MIA-FRA også fantastisk
     
  18. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Lobster Termidor ombord hos SIA er helt greit, jeg var dessverre ikke helt opplagt på denne flighten men jeg husker at det smakte godt og grønsaker helt perfekt dampet. Men nå er ikke jeg noen hummerekspert da.


    SIA C lobster.jpg


    Den beste hovedretten jeg har spist ombord er, ikke overaskende, hos SIA. En skikkelig biff som ble bestilt på nett før avreise. Den skulle være medium stekt, og det var den gitt. Og det helt PERFEKT.
    Har også gått på kvist og fått seig biff hos SIA, den var ikke forhåndsbestilt.
    Jeg er også enig med en taler lengre oppe i tråden om at flyselskapene burde hatt en biffrett i beholdningen i C/F.
    Også jeg har hatt problemer med å finne noe fristende hovedrett i Thai F.

    Under: SIA Tenderloin fra internet meny

    SIA C Biff.jpg
     
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde aldri trodd du var klokkeinteressert @Fnate? Eller kanskje du ikke er det, men har plukka opp no på veien? Men å snakke ned Rolex til Thai..... :confused::p
     
    Fnate and Bizflyer like this.
  20. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Slenger meg bak Henriks currypreferense, helst i vegetarutgave. Et godt kjøttstykke nyter jeg helst nede på bakken hvor jeg får med meg hele smaken. Oppe i luften ser jeg helst at kokkene legger litt ekstra vekt på umamismaken, den blir ikke havarert i lufta.
     

Del denne siden