http://peterfox.no/airlines/langdistanse-destinasjoner-for-sas/ Som allerede er kjent så har SAS en bestillig på åtte A350-maskinener som skal leveres i slutten av neste år, og i det spekuleres i flere langdistanse destinasjoner som mulige reisemål, og som Peter Fox peker på så er allerede Cancun og Johannesburg nevnt som reisemål, for meg kunne Bali via Kuala Lumpur eller Singapore være en god ting. Det vil i såfall bety en fith freedom rute i Sør Øst Asia for SAS sin del, men hva tenker dere? Hvilke langdistanse destinasjoner ønsker dere at SAS skal fly til?
Jeg blir i alle fall veldig fornøyd om de kommer med en rute til Sør-Afrika. Men da blir jeg i alle fall overrasket, siden det ikke er lenge siden de utelukket akkurat dette. Bangkok/Singapore/Bali er også svært gode alternativer. Og gjerne Mexico og/eller noe moro i Karibien.
Bangkok har for mye *A allerede, så tviler på det. Singapore eller Mexico derimot. Det hadde vært konge
Bogotá, Johannesburg, Buenos Aires, Vancouver, Delhi, Moskva, Ibiza, Bangkok. Oversikt over historiske destinasjoner (farget grått). wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_destinations
Jeg tipper at eventuelle nye destinasjoner blir Nord-Amerika og Asia. Kanskje SEA kommer tilbake? BKK? Jeg tør ikke håpe på at det kommer noe til Syd-Amerika eller Afrika. Mye vanskeligere å hente passasjergrunnlag utenfor skandinavia. SAS prøvde seg vel med ARN-IBZ i fjor sommer? Vet ikke om det streng tatt er en longhaul-destinasjon, men hadde vært morsomt om denne kom tilbake igjen. Gjerne med litt høyere frekvens, usikker på om jeg vil orke å være en hel uka på Ibiza.
SAS har jo så mange destinasjoner i USA no. Så de kunne jo prøvd ut Canada med f.eks Vancouver eller Ottawa.
Listen er ikke komplett. Jeg har selv fløyet med SAS på ruten CPH-ATH-JED-DAR-JED-ATH-CPH med DC-8 Så Dar es Salaam i Tanzania mangler i alle fall. Dette sier jo også Peter Fox. Nå mener jeg nok ikke at de skal starte opp igjen til DAR, men en rute til Sør-Africa hadde vært bra.
Jeg tror SAS må hedre alliansen og ikke konkurrere på de mest opplagte codeshare-rutene til sine partnere. Dvs jeg tror ikke de kommer til å dra til Singapore, Johannesburg eller Bangkok. Jeg går ut fra at A340-rutene skiftes til A350 - altså Tokyo, Los Angeles og San Francisco. Om man ser på den vanvittige rekkevidden til A350 (opptil 8000 NM) så er det en del tøffe destinasjoner. Jeg tror SAS vil gå for verdiene til en gjennomsnittlig skandinav: 1. Rå naturopplevelser (og sol/strand/ski) 2. Trygghet 3. Enkel visumbehandling Her er min ønske/drømmeliste: Bali, Indonesia Buenos Aires, Argentina Cape Town, Sør-Afrika (Table Mountain) Hanoi, Vietnam (Ha Long Bay) Havana, Cuba Honolulu, Hawaii Lima, Peru (Machu Picchu) Rio, Brasil Sapporo, Japan (skiferie) Seoul, Sør-Korea Vancouver, Canada (skiferie) X'ian, Kina (pandas, terracottas, Zhangjiajie) Zanzibar
Mange steder som mangler hos Wiki; Anchorage, Uruguay, Liberia, Barbados, Port-of-Spain, Lagos etc. Fin historisk oversikt om SAS på side 10-18 her: flysas.com/upload/NSV_282_Mediakit_.pdf
jeg kunne tenkt meg at de får flere fly til Miami. De kuttet jo kraftig i antall avganger da både Oslo, København og Stockholm skulle ha direkterute. Nå er det kun 2 ukentlige avganger til Miami, mot 4 som det først ble forespeilet (og som først ble redusert til 3 pga flytting av fly til københavn-miami og forsinkede flyleveranser ifølge SAS) Ikke alltid så lett å få kabalen til å gå opp når man skal på cruise og vil fly direkte osl-mia. Avhengig av cruiserute så blir det fort både et par netter før og etter cruiset som må tilpasses til SAS sin rutetabell, istedenfor at man har litt flere valg. Med fly minst hver annen dag var det mye enklere
Over nordpolen og til HNL. Ellers vil jeg gjerne hatt SEZ, NBO, BKK, MCO og HAV (alle fra OSL hadde vært drømmen)
Enig med @Upsaker i at det holder med USA-ruter nå, hadde vært moro om de utforsket resten av verden. Jeg skulle gjerne sett ruter til følgende: Buenos Aires Bogotá Lima Bali (Et ganske populært reisemål blant nordmenn. Må ha et visst potensiale) Vancouver Toronto Rio de Janeiro Mexico City Santiago Havana
Stor sjanse for at det blir til destinasjoner med godt *A-rutenettverk for connections videre. Mange av destinasjonene som nevnes her, har ikke det. Enten Houston, Toronto eller Minneapolis ville ikke ha overrasket meg. Sistnevnte er vel primært Delta-hub som er feil allianse, men Minnesota har mange med norsk familie/historie. Tror også at det er litt naturlig at SAS er sterkere vestover enn østover, med tanke på at det ligger litt mer på veien med tanke på connecting fra Europa og USA.
Hadde vært rått med direkte rute til Ho chi minh og Hawaii. Vietnam er et fantastisk land å reise og feriere i og vil nok ta markedsandeler for folk som normalt velger Thailand. Uansett det blir spennende og se hva SAS får til av nye fremtidige lanseringer.