Hvilken internasjonal hotellkjede bør jeg satse på?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av oslo.to.unknown, 16. juni 2023.

1. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Bakgrunn: Jeg reiser en del med jobb, kan tidvis velge hvor jeg skal bo. Bor en del på hyatt og ihg tvunget. Skal på et par fritidsreiser det neste året og tenker at det er på tide å velge en kjede. Har et par turer på four season jeg vurderer å avbestille og heller flytte over til et sted kan tjene poeng. Jeg kan også flytte 150k nok i spend over på et kredittkort med hotellpoeng hvis det gir mening. Jeg har eurobonus gold, men vet ikke om det gir noen statusmatch.

Område: Reiser mest i Europa, Asia 2-4 ganger i året, USA 1 gang i året

Mål: Kunne booke hotell med poeng, gjerne luksushotell i Asia og USA, gjerne et sted hvor jeg kan gjøre om kredittkort spend til opphold (er amex plat fortsatt en ting, evt. andre kort?)

2. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    IHG. Kjøp Intercontinental Ambassador for 2000 kr, så får du toppstatus hos IHG. Bo 20 netter på Intercontinental iløpet av et år så er du plutselig Royal Ambassador. Er vel kanskje eneste hotellkjeden du bare kan kjøpe deg status?

Wiolenze and Maggie like this.
  3. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93
    Enklere å spørre enn å sjekke selv:

Finnes det budsjettvennlige hoteller her, eller er dette en «high end»-kjede?

4. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Mange budsjettvennlige hotel, i tillegg til litt dyrere. Feks Holiday Inn Express som er veldig billig, og stort sett inkludert (meget enkel) frokost. De er stort sett 3 stjerner. Holiday Inn som ikke er Express er stort sett 4 stjerner og heller ikke veldig dyrt. Så har du Crowne Plaza ett hakk opp(men fortsatt 4 stjerners) , og stort sett med club lounge. Indigo ligger vel på samme nivå, men uten club lounge. Deretter er det Intercontinental, Iberostar og Six Senses som er "high end". Men utenom Six Senses er nok alle fortsatt en god del billigere enn Four Seasons.

5. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,047
    Bonuspoeng:
    183
    Sikker på denne? Jeg hadde langt over 20 netter men under $10k uten å bli oppgradert til Royal.

For øvrig enig i IHG som pri en

Last edited: 16. juni 2023
  6. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Kan ikke si helt definitivt at det er akkurat 20 overnattinger pr år, men det jeg fikk høre av en som var RA. Jeg fikk RA i "samme lendet", men om det var spend eller netter er jo vanskelig å si nøyaktig.

Så nei, jeg er ikke helt sikker, og burde vel derfor ikke tipse om det. Så se bort ifra den kommentaren, men mener uansett IHG er det riktige valget for trådstarter.

7. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,047
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i valget av kjede, men som nevnt så tror jeg RA er på spend

EC7 liker dette
  8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Må gå for toppstatus. Det som er lettest av 10k usd spend ex tax på IC eller 60 netter med Hyatt. Hyatt er best om du klarer det. Om du ikke klarer noen av de er nok IC AMB best. Veldig avhengig av budsjett. Hyatt går og med 20k usd spend.

Spend er ex tax men inkl f&b.

haakonks and jonss like this.
  9. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for tips!

Ser nå at jeg både har crown Plaza og Hyatt bookinger i kalenderen på jobb. Så ender ironisk nok opp med en splitt.

Så skal jeg se om jeg finner gode ihg hoteller i Kina og vestkysten av usa som er årets større personlige reiser

Edit: ser jeg selv har booket noe via hotels.com - kan jeg få det langt inn hos ihg?

Last edited: 17. juni 2023
  10. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan kjøpe deg til GHA Platinum for 17 pund via abonnement hos business insider hvis jeg husker riktig. Er selv GHA Titanium. Begge nivåer gir deg oppgradering, sen/tidlig inn/utsjekk hos kjeder som feks Kempinski og NH hotels. Du kan lese hvilke kjeder som er med:

https://www.ghadiscovery.com/our-brands

11. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Oppfølgingsspørsmål: hvilken kjede er best på å gi bonus når man booker for andre? ofte jeg booker for flere enn meg selv

12. Jansoste

Jansoste Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.

Interessant tema.
    Har et videre spørsmål her ift. de internasjonale kjedene. Når man reiser en del (jobb) i Norge, typisk til Bergen og Oslo, hvilken internasjonal god kjede vil det da være mulig å få høy status med? Jeg har (og opprettholder) Strawberry platinum, men synes det er skralt med strawberry hoteller utenfor norden å bruke poeng og status på... Kunne tenkt meg å tjent opp status/poeng ved reiser i norge (og innimellom europa), for å bruke disse internasjonalt på reise med familie. Har sjekket Radisson medlemsskap status og fordeler, men syntes ikke dette var noe imponerende.

Håper på noen gode tips her.

13. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,098
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke mange internasjonale å velge mellom, dessverre. Strawberry, Thon og Scandic har tilnærmet monopol.
    Noen få unntak:
    Marriott: Moxy Lillestrøm, Bergen og Tromsø
    Hyatt: Eilert Smith Stavanger, Opus XVI Bergen

Last edited: 29. des 2023
  14. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Hotellets nettside sier "We will no longer be accepting future Mr & Mrs Smith bookings. If you already have an upcoming reservation confirmed, there will be no impact to your stay."

Jansoste liker dette
  15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,098
    Bonuspoeng:
    183
    All right, fjerner den!

16. Jansoste

Jansoste Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for utfyllende svar.

Litt skralt med tilbud her ja, særlig i oslo (lillestrøm blir litt irrelevant ift. arbeidssteder). Bergen er det jo faktisk muligheter i.

Leste litt på Marriott, Hyatt og igjen på radisson.

Et par til spørsmål til dere som kan dette ut og inn:

Har jeg forstått riktig at kun Hyatt har mulighet for "lifetime" opptjening av disse (permanent status) tilsvarende Strawberry?

For Marriott og radisson er det kun antall netter som gjelder per år for status?

Radisson poeng kan ikke benyttes på aktuelle hoteller i USA?

For Hyatt - forstår jeg riktig at kun 0.5 per dollar for opphold og kjøp av mat mer eller mindre teller for status med poeng, og ikke bonus som følge av statusnivå? Er det andre måter å få raske poeng her som teller mot status?

For oss som bor i norge, er det mulig å få kredittkort som hjelper med opptjening mot statusnivå hos noen av disse kjedene? (Tilsvarende Eurobonus MC eller Strawberry MC)?

På forhånd takk for alle svar!

17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Både Hyatt og Marriott har lifetime (og Hilton, men ikke IHG).

Ift kredittkort er det ganske irrelevant hvor du bor, men du må ha en tilknytning til markeder der de tilbyr kort (i hovedsak USA, så enten SSN eller firmatilknytning). Se evt egne tråder om kort for nordmenn.

For å veilede videre må man vite noe om mulig antall netter i hhv Norge og utlandet, og ikke minst budsjett business/leisure. Om du kan arrangere events/meetings, større f&b spend i jobb etc.

Jansoste liker dette
  18. Jansoste

Jansoste Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for super raskt svar og villigheten til å veilede i denne jungelen.

Ser nå Marriott sin lifetime mulighet, takk for tipset. Må årene med status være sammenhengende for å oppnå lifetime?

Reisemønster varierer en del, men for tiden snakker vi vel 55-65 netter per kalenderår, spredt mellom oslo, bergen og europa (av og til andre norske byer også - men ikke særlig relevant med stavanger eller tromsø, som nevnt over.) Vil nok klare 30+ dager i Bergen + europa (veldig variert hvor reisene går på kontinentet) årlig. Når jeg reiser med jobb så går det meste fint når det gjelder 4-5 stjerner hotell.. (priser avhenger av lokasjon). I norge pleier vel pris ligge på mellom 1700-2400 (antar de nevnte hotellene i Bergen skal være greit innenfor her..).

Større f&b/arrangement er nok ikke relevant, kun mindre middager.

Når det gjelder privaten så er det veldig ymse hva vi reiser på. Pleier vel ofte være en større reise i året, hvor vi bor på familievennlig hotell i øvre skala (typisk syden).

Vedr. kredittkort så har jeg nok ikke de knytningene du sikter til.

Har en erfaring med moxy fra tidligere i europa, å syntes forsåvidt ikke da at det var det helt store.

19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok dessverre du er i den klassiske skvisen. Reiser ganske mye og har behov for benefits. Men såpass for langt unna å kvalifisere på netter at du bare blir frustrert hvert og at det ikke er verdt det lenger, samt for langt unna på spend.

Om du klarer 60 netter i år 1 er Hyatt best option. Da kan du også på på Opus i Bergen en del. Fra år 2 kan du selv uten Hyatt kredittkort får 5 nightcredits gratis med de nye reglene for guest of honor fra 2024. I tillegg kan du vært år kvalifisere på 20 000 usd net spend, inkl f&b uten opphold. Også "lettest" for lifetime. Trenger ingen netter men 200 000 usd net spend.

IHG krever uoffisielt 10 000 usd net spend bare på IC hotels for topp status. Det kan være innen rekkevidde om du både privat og i jobb kan bruke de utenfor Norge.

Hilton og Marriott er lettere ift hhv diamond og platinum. Med Marriott kan du få en del credits på Moxy i Norge, selvom det er bortkastede penger og sub-par hotels.

Øvrige kjeder er knapt hvert det. Muligens GHA hvor det er lett å få Titanium. Synd de mistet Thon. Så har hotels/expedia/trumf og generelt frihet med å velge rundt. Og ikke minst bo på min status https://insideflyer.no/forums/threa...toppstatus-på-hotell.2961/page-17#post-510112

livinspeed, Jansoste, Emma and 3 others like this.
  20. Reisegal

Reisegal Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Jansoste liker dette

Del denne siden