Hvilket kredittkort?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sparern, 22. juni 2023.

  1. sparern

    sparern Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Skal begi meg ut på reisen som eurobonusjeger og må dermed velge kort.

    Skal velge ett kort, enten SAS Amex Premium eller SAS MC Premium.

    Amex Elite blir for dyrt og har ikke nok inntekt til DNB Saga.

    Har under gjennomsnittlig inntekt, men har et årlig forbruk på rundt 80-100k jeg kan legge over på kredittkort, pluss forbruket til fruen. Samlet inntekt i husholdningen er rundt 1m.

    Hovedformålet med eurobonuspoengene vil være bonusturer betalt for med kun poeng, både i europa og resten av verden, pluss at jeg selvfølgelig gjerne vil ha EBG.

    Hvilket kort burde jeg gå for?
    Hvor stort forbruk må man ha for at dette skal lønne seg?
     
    pepperminte liker dette
  2. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    492
    Likes mottatt:
    1,555
    Bonuspoeng:
    93
  3. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Ut fra opplysningene tror jeg du vil bli betydelig mer fornøyd med MC enn Amex. Dette fordi du antagelig ikke vil opptjene noen CT (Amex funker ikke overalt, og du trenger 150.000,- i omsetning). Da vil du ha mye mer nytte av Fly Premium, og vil i tillegg få statuspoeng.

    Du skriver at du kun vil ha ett kort, men jeg kunne kanskje foreslå å komplettere med et gratis Trumf Visa for å utnytte kampanjer fra tid til annen. Dette kortet kan også med fordel brukes som underliggende kort i Curve i forkant av helger med doble poeng på SAS MC som dukker opp med jevne mellomrom.
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Wanderlust skriver. Om det er 1 kort som gjelder gå for den dyreste utgaven av SAS MC og vurder point earner kort til konemor.

    Blir du bitt av basillen kan du vurdere SAS Amex i perioder for å sikre CT, litt utover i forløpet.

    Er dere DNB kunder kan du jo også lese om deres kredittkort og se om det gir deg totalt bedre fordeler.

    Forutsetningen for valget av SAS MC vil være å oppnå PF4 og dermed kunne booket SAS reiser til en bedre pris. OG at du bruker denne muligheten aktivt.

    Uansett. Skal du satse på å reise litt på bonuspoeng må du også sette deg inn i andre optjeningsmuligheter, Viatrum osv. Og sette opp et system på privatøkonomien med Trumf, sånn at du faktisk genererer nok poeng til å utnytte fordelene du betaler for å ha gjennom kredittkortet.

    velkomment til forum @sparern som @LaDuden nevner. Det er mye å lese og lære. Så bruk litt tid på forum og sjekk de store hovedtrådene. Der ligger det mye god kunnskap.
     
    Finnks liker dette
  5. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Såfremt man ikke har gullkort er min påstand at man vil oppleve svært god verdi allerede på FP2, mer enn nok til å forsvare årsgebyret for kortet.
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Litt nysgjerrig, har du regnet litt på hvor mange poeng du maksimalt klarer å dra inn i løpet av et år og sjekket hvor mange poeng de reisene du kan tenke deg koster? Husk, poengene har en levetid på maks fem år. Poengene du tjener inn mot slutten av en periode har kun levetid på litt over fire år. Har en kamerat som gav opp etter to år fordi han innså han ikke ville klare å tjene inn nok poeng til å bestille den reisen han ville ha før poeng begynner å forsvinne.

    Har du verken DNB Saga eller Amex Elite, må du fly inn det meste av de 45000 grunnpoengene (må ikke forveksles med ekstra poeng) eller 45 legs for å få EBG.
     
  7. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Egentlig mindre enn du tror, jeg lever på 250k i året (student :()og opptjent rundt 100k poeng de siste 12 måneder (via SASMC og Trumf, flyr nesten kun bonus).
     
  8. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Og med de 100k poengene er du jo allerede på FP3, som jo må sies å gi svært god verdi :)
     
  9. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Bruker alle poengene fortløpende innenlands, men ruta er ofte ganske dyr så er veldig fornøyd med verdien uansett. Så for min del er MC premium veldig bra. Hadde aldri klart å samle så mange poeng med Amex.
    Men Trumf og ViaTrumf er også en liten gullgruve.
     
    Last edited: 22. juni 2023
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville skrotet gullkort som en del av strategien, det er litt oppskrytt og kun gått for poeng. Mc Premium virker best for din del. Eneste unntak ville vært om du liker India eller Mellomamerika. Men MC Premium + Trumf Visa som nevnt her.
     
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til forumet!
    Jeg tror ikke du bør sikte etter gullkort. Som @bombusfervidus nevner, må du ha et relativt høyt forbruk for å nå gullkort kun via kredittkortbruk. (45.000 poeng trengs for gullkort)
    Som eksempel er det mange som har SAS Amex Elite, det gir 20.000p i året, men koster 4800kr.

    Da gjenstår 25.000p som må flys inn eller ved hjelp av andre kredittkort.

    I tillegg bruker mange SAS MC Premium som koster 1855kr og gir statuspoeng basert på forbruk. Skal du klare 25000p med dette kortet må du ha et forbruk på ca 660.000kr i året.

    DNB har også et Mastercard som gir statuspoeng etter forbruk. Du får 10.000p etter å ha brukt 100.000kr og nye 10.000p etter 200.000kr. Da må du være SAGA-kunde eller Private banking, noe som nok kan være en utfordring med lav inntekt.

    Som du ser så trengs det endel forbruk og div kort for å nå gull.

    Eller så kan du jo gjøre det gøyeste vi vet her inne, nemlig å fly!!! Følger du med på kampanjer, så kan du dra inn 4-6000p for en tur til Gdansk til ca 3000kr (med mange mellomlandinger), eller ta mye i en jafs og fly business til USA for 18-20.000kr og dra inn 20.000 poeng
     

Del denne siden