Hvis Rygge stenger

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 03. febr 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    293
    Ryanair annonserer at de trekker seg fra Rygge og Rygge (Thon) varsler at det da stenges.

    Nå er det jo enda ikke vedtatt at det stenges, og Ryanair har jo raslet med sablene før, og ikke minst så hender det jo faktisk at det politiske miljø snur.

    Men

    Hva skjer om Rygge stopper?

    Er det som var passasjerer på Rygge utelukkende folk som har reist fordi det har vært så billig, eller blir det nå tilflyt av passasjerer til hhv OSL og/eller TRF?

    Eller kanskje trekker de sørover til Gøteborg?
     
    tommy777 liker dette
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir bare spekulasjon fra min side, men jeg vil tro at Rygge i særlig grad har livnært seg av reisende fra Østfold, det sydlige Akershus, Horten/Holmestrand/Åsgårdstrand og kanskje Båhuslen. At så Ryanair har gitt billige reiser har neppe vært et minus i så måte heller, og slik sett tror jeg også en god del reisende fra Oslo har flydd fra Rygge (som jo er vesentlig nærmere enn Torp). Men jeg tror altså kombinasjonen beliggenhet og pris har skapt et passasjergrunnlag der, selv etter at Norwegian sa takk for seg. Jeg kommer imidlertid ikke til å gråte over at Ryanair nå potensielt kan få en vesentlig mindre tilstedeværelse i Norge - det er nesten verdt en flyseteavgift.
     
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror nok det er litt som du sier, at folk har reist bare fordi det er billigere og fordi reisetiden til Rygge ikke så lang for de som bor der nede.

    "Vi tar en weekend i London vi, til 199 t/r".

    Dette kommer nok ikke til å skje i like stor grad som tidligere, tror jeg da.

    OT: Det blir litt som noen venner av meg her i Tyskland, som reiser med Megabus over hele landet, fordi billetten koster 1 Euro hver vei. Snakket med en tidligere som hadde kjøpt billett for en helgetur til Berlin, men viste ikke når han ville dra tilbake, så han kjøpte retur-billett for søndag, mandag og tirsdag. Hadde ikke billettene vært så billige, ville heller ikke mulighetene til å reise så mye vært der.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    293
    Er det mulig??? Hvordan kan de tjene penger på slikt?
     
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Burde nok sakt priser fra 1 Euro. Er vel på samme måte som Ryanair klarer å få flybilletter til 99 kr: Kutte kostnader, der kostnader kan kuttes.

    Sjekket forøvrig München-Berlin nå til helgen, og det ble 9 Euro T/R (Eller 16 Euro om du vil ha litt bedre reisetidspunkter).
     
    RoadKing liker dette
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Konsekvensen blir

    1. De som bor lokalt og kun reiser med ultrabillige billetter går tilbake i dvale.
    2. De som likevel 'må reise', vil lekke til Torp og Gardermoen. Og i noen grad Gøteborg.
    3. 1000 jobber forsvinner.
     
    wilhelm, mariusbb, tommy777 and 3 others like this.
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Jobber det virkelig så mange som 1000 på Rygge?
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    I min nære familie er det en barnefamile på 5. De liker å fly på helgeturer til Madrid for å besøke annen familie. Ryanair er gull. Direkte til den sentral hovedflyplassen i et av Europas største land. Ikke mange konkurrenter til det. Men når ekstravgiften blir en tusenlapp per tur, forsvinner denne familiegleden flere ganger i året. Regjeringen har fått det som de vil. Så kan familien heller bruke pengene fornufitg på en annen måte som tilkommer statskassen og dekke opp noe av de sosiale utgiftene til arbeidsplassene som forsvinner.

    Det er sikkert lurt. De har nok regnet på det. Og som folkevalgte i et demokrati er de også helt sikkert de mest kompetente til det.

    Personlig ville ikke avgiften hatt mye å si. Men når Ryanair trekker seg ut for jeg vesentlig høyere utgifter til å fly høyprisselskaper som SAS.
     
    RoadKing liker dette
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Amen!
     
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,163
    Bonuspoeng:
    183
    Avgiften blir 400 kroner for hele familien på fem. Du betaler bare ut av Norge.
     
  11. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror andre vil ta over for ryanair. Norwegian forsvant i sinne fordi RYG ga særfordeler til Ryanair. Kanskje de ser sin mulighet til å komme tilbake.
    Utrolig tafatt av Thon og Ryg å bare true med å legge ned iallefall. Mulig de har stått på knær foran O'Leary for lenge til å tenke klart.
     
  12. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel slik at flyselskapene må betale 88kr/sete helt uavhengig av om det sitter en person i setet eller ikke?

    I så fall er det kun i fulle fly at prisen blir så lav som 88kr/pers.

    Sagt på en annen måte; flyselskaper som ikke evner å fylle flyene sine må betale 88kr pr tomme sete.

    /koffert
     
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg har forstått denne avgiften, så betaler man den kun for de seter man har solgt.

    Mener det en periode var snakk om at man kanskje skulle ha den for alle seter i flyet, men at man gikk bort i fra dette.
     
  14. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Da er iallfall miljøalibiet bare fjas..... Men det er det vel uansett.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig, det er vel knappast så de tror på det selv.
    Hvis mediene hadde kjent sin besøkelsestid og latterliggjort dem som faktisk er ansvarlige for slikt, så hadde det kanskje blitt mindre av det.
     
  16. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Seteavgiften er vel som blant annet poseavgiften kun å regne som en fiskal avgift. Mao. innføres kun for å skaffe inntekter til staten slik at budsjettet kommer i balanse...

    Så gjenstår det å se om de ikke backer ut på denne også, på lik linje med poseavgiften...
     
  17. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Og det skjer vel bare dersom noen er flinke å finner på et kallenavn av typen "Tante Pose" som politiker-damene ikke vil la seg assosiere med. :D
     
  18. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Verken Thon eller Rygge truer med å legge ned. Er vel det at så fort Ryanair er borte, så kan de ikke drive lenger.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje "fiseavgift"? :)
     
  20. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    ok, mitt hovedpoeng var at det var idiotisk å sette alle pengene på et slikt selskap som egentlig ikke bryr seg om andre enn seg selv.
     

Del denne siden