De flyr dit som de tjener penger. Det er ikke noe annet sted de kan bruke flyene sine til og tjene penger. Så lenge flyselskap i "vesten" ikke kan tjene penger på å fly Øst,så blir det bare flere og flere flygninger til US. Det ser man jo på økningen av antall flyginger. JFK-LHR er fortsatt verdens mest innbringende flyrute. Tror allt blir bedre uten "voke" personene på fly og i US.
Hovedproblemet for SAS, og USA for den del, er ikke at lettskremte turister slutter å komme på ferie i monkeyclass. Problemet er at business-folkene som betaler for kalaset ved å sitte foran heller ikke kommer. Usikkerheten gjør at planlagte møter i Trump-land nå avlyses på løpende bånd, og selv store globale konferanser får avbestillinger fra industrigigantene som glatt deltok i fjor i Kina. Tro meg, dette er mer fundamentalt enn at noen «woke-aktivister» lager oppslag i VG.
I slutten av mars sa SAS at de ikke merket noe betydelig nedgang i etterspørselen til USA, men tipper de må merke det nå. Om ikke annet kan det bety flere ledige bonusplasser i tiden fremover
Med over 20% færre reisende fra Norge og Sverige, og 35% færre fra Danmark bare de siste to mnd er det klart at SAS merker det. Og det er nok også mange som har kjøpt billetter tidligere, og velger å reise fordi de ikke får avbestilt. Det betyr bare at tallene mest sannsynlig blir verre og verre fremover. Selv har jeg vært 25-30 ganger i USA, men kommer neppe til å sette mine bein der igjen noensinne.
Jeg var der ikke i forrige periode, men dro en tur både i fjor, forfjor og året før det. Mente at alle kan gjøre feil. Nå tenker jeg at når omtrent annenhver amerikaner man treffer støttet Trump når de faktisk visste hva han står for så trenger jeg dem ikke i livet mitt. Så ja, noensinne - eller til jeg skifter mening igjen
Ingen tvil om at det bare er å holde seg langt unna USA fram til minst 2029, så får man ta en ny vurdering da.
Jeg har ikke noen spesielle kvaler med å reise dit, men de som betaler meg har. Derfor er de nærmeste to reisene i juni og august nå kansellert. Vi får se videre utover, men ikke noe spesielt lystelig utsikt i media. Synes heller ikke USA er noe attraktivt besøksmål mht pris versus kvalitet/service. Man kan finne perler, men de typiske businessbyene har vært nedadgående ganske lenge nå. Manhattan og sentrale deler av både Washington og LA er i alle fall ikke mye å trakte etter - grisedyrt og ofte direkte dårlig. Heldigvis erstattes USA jobbmessig med økende fokus på Europa, så jeg lever godt med redusert reising til Trump-land i lang tid fremover. Håper inderlig at SAS ikke får ny knekk på grunn av redusert USA-trafikk - vi trenger ikke ytterligere redusert rute- og service-tilbud her hjemme!
Vi avbestilte selv vår businesstur som ville gjort at vi var i USA nå, så får man kalle det woke eller hva man vil, men for min del er det ikke aktuelt å bygge oppunder Trump og republikanernes forestilling om at alle vil til USA uansett. Det er derimot ikke bare bare passasjerer de kommer til å tape på. Med tollsatsene som skal innføres (og dem som allerede er innført), vil jo garantert også frakt påvirkes og da vil det ikke være liv laga om det ikke snur. Flere Amerikanske flyselskap har vel også flere annonsert nedgang i kapasitet ut av USA, så om ikke SAS følger etter blir jeg veldig overrasket. Noen destinasjoner vil nok overleve uansett, men jeg er spent på om ikke f.eks Seattle blir en kortvarig glede. Noe kapasitet kan kanskje flyttes til Canada, men spørs om det er like attraktivt.
Har besøkt Usa stort sett årlig de siste 25 år og kommer definitivt ikke til å prioritere å bruke egne penger der før ting vesentlig endrer seg. En typisk uke i USA koster jo nå fort 20 til 40k og dette vil amerikanerne helt klart merke når både turister og forretningsfolk i tusentall gjør tilsvarende valg. Gleden med å oppleve og reise reduseres en del også når en må ut med fort nærmere USD 500 for et 4 stjerners hotell på Manhattan. En får bare håpe at den politiske galskapen vil endre seg positivt ved neste valg. Håper flere fly vil gå østover/asia selv om det er begrenset med frie demokratier i Asia. Det er pengene som rår i USA og kanskje kan færre turistinntekter være med å begrense og forkorte galskapen.
Først må jo Trumpistene gå på men smell med den drømmen sin om en tredje valgperiode. Men vi trenger ikke se lenger enn til mellomvalget. Hvis han mister flertallet i Kongress / Senat så blir det litt andre forhold der borte tror jeg. Ikke minst vil det gi et signal fra befolkningen om at flertallet av de som stemmer ønsker noe annet. For øvrig prata jeg litt med noen når jeg var i San Francisco nylig. "We are also suffering from this", sa flere stykker i en liten gruppe der. Ikke at jeg akkurat var på leit etter det, men ingen av de jeg prata med de tre dagene jeg var der hadde noe positivt å si om den nye hverdagen.
California har vel aldri vært Trump-land .. … og hvis det blir mulig med en 3.periode kan det jo være at han må kjempe mot (ungdommen) Obama
Eg dreg kanskje over om ein liten månad. Donald skal få minst mogleg innverknad på underskrivne sine reiseplanar. Eg kjenner heller på behovet for å prate med gamle studiekompisar etter at Donald kom attende i kvithuset. For ein type. California og New York er uansett langt frå noko Trumpland, og det er eit godt stykke mellom støttespelarane hans der.
Er jo sjølv i tenkeboksen om ein skal på NYC marathon, kom inn på tid og fly + hotell bortsett fra siste natta er booka for poeng. No er ikkje akkurat NYC Trump land, og møter fleire og fleire frustrerte Amerikanarar no. Kan hende eg må på jobb i Texas, men kjem nok ikkje til å stikke meg fram for at det blir noko det fristar litt mindre.
Jeg er akkurat nå i USA på en konferanse. Selv om jeg deler de fleste nordmenns oppfatning av det nye Trump-regime, mener jeg sterkt at det er riktig å reise hit, enten det er ferie eller jobb, som det også er viktig å reise til Kina. Når det foreligger en internasjonal boikott, som overfor Russland, blir det en annen sak. Dialog og kontakt mellom mennesker på ulike nivåer i samfunnet, fra dialog mellom toppledere til en hyggelig prat med tilfeldige i en konsertkø, bidrar mye mer til forsoning enn boikott
Jeg liker meg godt i USA, og har både familie og venner der borte som jeg godt kan besøke. Og dersom det av ulike grunner er nødvendig å reise, så kommer jeg til å gjøre det. Men familien der borte er helt inneforstått med at det kanskje ikke blir noe besøk med det første, og de vil heller komme til Norge hvis de har mulighet. Her byttet en "unødvendig" tur til DC til en tur til Toronto, og kona er i tenkeboksen hvorvidt hun skal på konferanse i USA i høst. Jeg skulle egentlig vært med, men droppet det. Har også avbestilt en tur til SEA/LAX. "Woke" eller ikke, dette er realiteten. Og jeg har gjort mitt. Kanskje får jeg abstinenser neste år, da skal jeg revurdere mitt standpunkt.
Vi har en Business bonustur til NY ifm fruens bursdag i september. En langhelg der også hotell er booket. Alt er jo mulig å kansellere, men i og med at vi aldri har vært i NYC tipper jeg den ikke blir kansellert. Fruen derimot kunne lett tenkt seg å avbestille, men jeg tar heller en barnefri langhelg til NYC i biz enn Italia som er fruens forslag. Hvis SAS dog blir tvunget til å endre tilbudet og dermed flytter reisen, må vi nok avbestille da datoene vi har er de eneste som passer oss.