Her finnes det ikke et enkelt svar. På OSL på vei til utland: 2 timer På OSL på vei til innland: 1 time Dette skyldes lounge. Uten innsjekket baggasje på andre norske flyplasser med fasttrack: 35min Uten innsjekket baggasje på andre norske flyplasser uten fasttrack: 40-50min Med innsjekket baggasje på andre norske flyplasser: 50 min I utlandet: Som regel 2-3 timer, på grunn av loungetilgang og utforskertrang
Med denne i mente er det kanskje fornuftig å satse på å sitte på flytoget 55 min før innsjekk stenger: http://flytoget.no/Reiseinformasjon/Flytogets-unike-reisegaranti
På OSL så prøver jeg med så lite tid som mulig, gjerne 30 min. Da har jeg 10 min på sikkerhetskontrollen og å komme meg til gate. Holder som regel i massevis uten stress. Med avgang fra F gate legger jeg inn 5-10 min ekstra, som regel uten grunn. Ved høytider ol prøver jeg å planlegge å reise utenfor peak, å stå sammen med 60000 som virker til å være førstereis utgår. Ved flyplasser i utlandet legger jeg inn 90 min, bortsett fra de jeg reiser regelmessig fra der det holder med 60 uten problemer. Så oppmøte på OSL tirsdag er 06:40-06:45 for avgang 07:20 til LGW.
Ut fra SVG, kun håndbagasje, 30 min før. Minst det dobbelte med baggasje, og spesielt med reisefølge. På gamle BGO i rush på ettermiddagen helst minst 50 min før pga laaaaang tid i security. På SIN ble jeg anbefalt 2 timer før, men det var ikke nødvendig denne gangen. En time hadde holdt lenge, vel og merke med kun håndbagasje.
Tre timer på det der? Holder da vel godt med 2 timer for dette og en tur i taxfree for å kjøpe noe sprit for å kyle i seg på flyet..
Jeg pleier å være 1-1.5 time før i Europa. Hvis jeg ikke er veldig tørst og dem har en bra lounge. Skal f.eks reise fra BRU om noen dager. Kan tenkes jeg må komme litt tidligere da. The Loft har godt øl.
Jeg bruker å legge inn nok tid til at jeg rekker flyet selv om jeg mister ett flytog (OSL) eller en flybuss (TRD). I praksis blir det ofte i underkant av en time på flyplassen. Akkurat nok tid til havregrøt til frokost på TRD eller suppe på OSL. #loungelife
Hva er erfaringene deres med tidsbehov på KIX før avgang? Jeg har lest litt om at logistikken visstnok er så fæl, men lurer på om det gjelder mer ved ankomst enn avgang. Vi flyr OZ Eco KIX-ICN (First videre) og skal sjekke inn bagasje. Avgangen går 1050 på en lørdag, og jeg ser på et tog 0713 fra Kyoto som er på flyplassen 0840. Regner med at det bør holde? Grunnet Eco får vi vel heller ingen glede av lounge...
Det avhenger av reisens formål, hvem jeg reiser sammen med, og selvfølgelig om det er utland eller innenlands. Jeg reiser som oftest sammen med kona, og til utlandet. Vi liker å sitte og slappe av litt i loungen før avgang, og hater å ha dårlig tid. Vi er derfor ofte på flyplassen i god tid før avgang. På OSL er det ikke så veldig spennende, men 2 timer før avgang er vel ca normalen. Litt mer om vi reiser direkte til USA. I utlandet avhenger dette veldig av tilgang til lounge, og om flyplassen er kjent eller ikke. Noen land er kjent for at ting tar tid, og da er det greit å ha god tid. Dersom flyet har avgang tidlig på morgenen, er vi ikke så tidlig ute. Jeg er mer glad i å sove enn å henge på flyplassen..
På OSL har jeg vært nede i å dra hjemmefra 45 min før flyavgang på de aller tidligste avgangene. Det har sine fordeler å bo på Jessheim
Hadde en engelskmann på besøk i Bodø før jul og han foreslo at han skulle være på flyplassen 2 timer før avgang den dagen han dro hjem. Måtte mye overbevisning til for å forklare at det ikke var nødvendig, men han sto på sitt. Klarte til slutt å få han ned i 1,5 time. Som også er myyyye på Bodø lufthavn. Nå har jeg 2 timer for å komme meg til CPH, så da planlegger jeg som regel å være på flyplassen rundt 1,5-2 timer før, men kjøper alltid de billigste tog-billettene, så da hender det at dette skjer.
Når jeg fløy mye så var det å kjøre fra Oslo en drøy time før flyet gikk. Men det var gjerne før trafikk. Gikk som regel greit det helt til den natten de hadde vårrengjøring i gatene og bilen var borte. Nå er det Torp som gjelder og da trenger man ikke mye tid!
nå reiser jeg stort sett fra OSL, og der går det jo som regel radig gjennom alt av sluser. reiser jeg rett fra jobb (les. fritidsreise) så har jeg begynt å legge inn et stopp på Fridays på innenlands. De har en råbra bacon cheese-burger som gjør det verdt å bruke litt mer tid på flyplassen da er det fort snakk om 90+ minutter, innenriks som utenriks. fortsetter nok med det når gullkortet er sikra, uten å gå for mye inn på loungemat-tråden...
Innenriks er det ofte dagsturer, og da ankommer jeg SVG 35-40 minutter før. Det har med ferjer å gjøre. Hjem fra OSL booker jeg normalt fly som går 75 minutter etter planlagt avslutning på møtet. Er ikke så langt å gå fra hovedkontoret til Oslo S. Reiser jeg utenriks med bagasje, prøver jeg å holde meg under 1 time. Igjen litt avhengig av ferjer. SVG er ikke en flyplass som er interessant som ventesal.