Fra Surf Air til Ryanair - Student i privatfly, del 2

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 07. nov 2017.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel flere her inne som har vært i kontakt med Surf Air den siste tiden, men såvidt jeg vet, er jeg den første av oss som prøver det ut, så jeg kjører på med et lite reisebrev for å vise hva dere har i vente.

    Avreise: fredags morgen.
    [​IMG]

    Som noen av dere kanskje vet så fikk jeg et gratis medlemskap med JetSmarter i sommer (som jeg dessverre bare fikk prøvd ut en gang, shameless plug av reisebrevet fra den turen kommer her), så dette blir andre gang med privatfly ut fra Luton. JetSmarter og Surf Air bruker samme terminal, så det blir ett gledelig gjensyn.
    6948f6e4-2368-48c6-a3f4-be1d9e3ecde4_LTN_08.jpg

    Surf Air har foreløpig kun 3 destinasjoner i Europa. London Luton, Zurich og Ibiza. Siden Zurich ble besøkt i sommer, så tenkte jeg å prøve noe nytt og gikk for London - Ibiza-ruten.

    SAS hadde også grei tilgjengelighet på ungdomsbilletter til London, så det gjorde ikke valget noe vanskeligere.

    Ibiza skulle dessverre vise seg å være en vanskelig plass å komme seg vekk fra. Når jeg sjekket prisene på momondo, lå de på 2000+ for IBZ-CPH/BLL (som er mine nærmeste flyplasser) og med overnight-stopp uansett hvordan jeg vridde og vente på det.

    Gikk derfor inn på Google Flights og fant den billigste destinasjonen ut fra Ibiza, som viste seg og være Barcelona, og bestilte en liten tur med Ryanair dit, for så å reise videre til CPH med SAS, igjen på ungdomsbillett.

    Hadde noen Hilton-poeng liggende, så brente noen av de av på det eneste Hilton-hotellet på Ibiza. Når jeg sjekket prisen på Hotels.com i ettertid så var dette det dyreste hotellet i Ibiza by, så det kan også bli spennende å sjekke ut. I Barcelona ble det brukt en Hotels.com-bonusnatt.

    Ruten ble som følger:

    CPH-ARN-LHR - SAS
    LHR-LTN - National Express (buss)
    LTN-IBZ - SurfAir

    1 natt på Grand Hotel Montesol Ibiza, Curio Collection by Hilton (betalt med Hilton Honors-poeng)

    IBZ-BCN - Ryanair

    1 natt på Hotel SB Glow i Barcelona (betalt med Hotels.com-bonusnatt)

    BCN-CPH - SAS

    Ble en drøy tusenlapp i cash for hele turen. Det må sies å være greit for en tur som innebærer 5 flyvninger (inkludert 1 flyvning i privatfly) og 2 hotellovernattinger.
     
    Stuttfeiten, DanH, SAJblue and 21 others like this.
  2. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Fra privat til Ryanair må være tidenes reality check ;) gleder meg til fortsettelsen!
     
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Det er foresten ikke et bevist valg at jeg også denne gangen går fra privatfly til LCC. :p

    Det har rett og slett bare vært de billigste/beste alternativene.
     
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    @mathiasfe, helt herlig. Bra anvendt tusenlapp, selv som student.
     
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Er for tiden bosatt i Odense, som ligger ca 2 timer unna Kastrup. For å komme seg dit er tog det enkleste transportmiddelet.

    Ettersom at første fly for dagen hadde avgang kl 9, så måtte jeg da ha stått opp rundt 5-6 for å komme til flyplassen i god tid. Pris: 222 DKK.

    Eller så kunne jeg skippe noen få timer med søvn og ta toget som hadde ankomst på CPH kl 01.58. Pris: 72 DKK.

    Som den fattige/gniene personen jeg er, ble det et lett valg.

    Fant meg en behagelig stol og timene går overraskende fort.
    C8CA62A7-899E-4DE5-BB13-5A87CB525C14.jpeg
     
    Stuttfeiten, DanH, Earl and 18 others like this.
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Ofrer nattesøvnen for å spare 150DKK før man skal fly privatfly. Yes, I like it.
     
    Stuttfeiten, miura, DanH and 17 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er innstillingen sin det. Spare på fyrstikker og sløse på kanoner. :)
     
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge kanonene er gratis, så må jo det være greit. ;)
     
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Fått deg noe champers?

    C
     
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noe champers enda, men det ble tid til et halvt glass cava på ARN og en Mikkeller Plane Ale på vei til LHR.

    Akkurat kommet meg på plass i bussen fra Heathrow til Luton. ETA: 14.40 lokal tid.
     
    DanH, Chrisbgg, Eddie47 and 1 other person like this.
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Kommet meg på plass på Luton.

    Først ble det en liten dusj.
    D8A86FF9-AFE0-4F0E-B654-F55A6145244E.jpeg
    FE63CA90-2F9F-4F5D-AEF5-B22395485E85.jpeg
    Relativt lite rom, men jeg overlevde.
    8B22723F-CDE1-4DE5-8750-831BB982C496.jpeg
    Logoen til terminalen var brodert på badekåpen. Den var svært myk og god, så vurderte et halvt sekund om jeg skulle stjele den med meg.
    C5938792-0FA9-4567-B065-1369673E75E7.jpeg

    Fikk panikkangst når bartenderen sa at de ikke hadde Champagne, men fikk roet meg litt ned når han sa at de hadde prosecco.

    Det får duge.
    F242C5C9-0084-4CFD-BCD2-58C988422502.jpeg

    Tynt utvalg i mat, så det ble chips og banan.
    02B9AB53-8AE4-4D14-9701-14A847E6090F.jpeg

    Og ikke så langt unna står flyet klart.
    61DF42F2-F63A-45C9-9945-99F8ADC9C197.jpeg
     
    Stuttfeiten, DanH, Earl and 13 others like this.
  12. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Og der kom Jose fra Surf Air og fortalte meg at det er tekniske problemer med det svarte Surf Air-flyet ovenfor og det er byttet ut med et litt mindre fly.

    Dette kan bli spennende ..
     
    Eddie47 liker dette
  13. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Gikk alt i dass? Siden det ble så stille?
     
    mathiasfe liker dette
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, har akkurat kommet fram til Ibiza. Kommer plutselig tilbake med mer.
     
    Last edited: 10. nov 2017
    Kristian liker dette
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    En liten smakebit ligger på Instagram-storyen min. @mathiaseliassen er navnet.
     
    Flight Cancelled liker dette
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha slappet litt av, spist enda mer chips (begynte å bli ganske sulten på dette tidspunktet) og drukket en Estrella, var det tid for boarding.

    Flyet i dag var ganske fult, men en relativt artig gjeng å reise med. Et par fra Australia som var bosatt i England, en kar som bodde utenfor London, samt (det jeg tror var) far og datter. Tror alle (usikker på far og datter) reiste gratis, som en del av kampanjen jeg reiste på. De tre første virket veldig fly/bonus-interessert og vi hadde interessante samtaler ombord på flyet.

    Som sist jeg reiste fra Luton, ble vi kjørt til flyet i en Mercedes-van. Far og datter først i egen bil og så resten i en bil.
    IMG_3499.JPG

    Når vi ankom flyet sto kapteinen klar for å ta oss i mot, mens far og datter var i full gang med photoshoot. Jeg fikk også Jose til å ta ett par bilder av meg.
    IMG_3503.JPG

    Flyet vi fikk var større enn forventet og nogle større enn det jeg fløy i i sommer. To rader med 1+1 seter som sto mot hverandre, en tre-seters sofa samt at toalettet helt bakerst også kunne brukes som sete. Det skal vel bli 8 til sammen det om jeg ikke tar helt feil.

    Som den gentlemannen jeg er, boardet jeg sist og ble sittende i sofaen sammen med en annen. Trangt og godt var det absolutt, men det var overlevbart.
    IMG_3510.JPG

    Grei beinplass var det i alle fall i sofaen.
    IMG_3508.JPG

    Flytiden ble beregnet til ca 2 timer.

    Vel oppe i luften ble det endelig champagne. Det var dog kun en flaske Moët på flyet. Etter det fant vi en boks øl i skapene som jeg rappet til meg. I tillegg var det 4-5 halvflasker med vin, både rød og hvit. Det var også mulighet for å lage seg en GT eller to ombord.

    Lite spiselig også her, med kun noen nøtter.

    Mens han jeg satt ved siden av var på toalettet benyttet jeg muligheten til å slenge meg nedpå sofaen litt.
    IMG_3516.JPG

    Her er kabinen etter at flyvningen var gjennomført.
    IMG_3519.JPG
    IMG_3521.JPG

    Og enda et bilde av en happy dreng etter gjennomført flyvning.
    IMG_3523.JPG

    Innser i ettertid at mange av bildene ble tatt i champagne-rus og ikke er så veldig klare og at jeg glemte å ta bilder ved enkelte anledninger. Dårlig lyssetting (aka mørket) hjalp heller ikke på klarheten.

    Men veldig artig at det var flere likesinnede ombord, som hadde som hobby å fly.
     
    Stuttfeiten, DanH, mhsalv and 16 others like this.
  17. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Morro!

    God tur hjem igjen!

    C
     
    mathiasfe liker dette
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Forøvrig ingen betalende kunder på denne flyvningen.

    Men han som fløy med datteren sin hadde leid et helt fly tidligere, for å fly hele familien en eller annen plass i forbindelse med sin sønns bursdag og fikk to billetter gratis for det. Så noe penger har de i alle fall tjent, om enn ikke på denne flyvningen.
     
  19. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Sete E på Ryanair er jo nesten privatfly det @mathiasfe ;)
     
    NorskHamburger and mathiasfe like this.
  20. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Fin tur som oppladning til Ryanair dette her, kan vel bare gå 1 vei nå ;)
    Takk for en fin rapport så langt!
     
    mathiasfe liker dette

Del denne siden