Hvordan booke LH F før alle andre

Tråd i 'Bonushjelp' startet av OSLOJW, 25. jan 2024.

  1. Joachim

    Joachim Medlem

    Innlegg:
    236
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Ser jo nå at alliansebytte nærmer seg med stormskritt og at LH F-drømmen begynner å haste.

    Før noen kommenterer det: jeg har lest igjennom alle tråder, men har siden jeg begynte med bonusfeberen for årevis siden vært ute av gamet, blitt en halvgammel søvndeprivert tobarnsfar så trenger å få det inn med teskje, og håper noen forbarmer seg:rolleyes::)

    Har 2x CT, pinlig mange EB-poeng på en konto som bare øker og som jeg ikke får brukt, har betalt for awardfares i noen år som jeg ikke har brukt, og kan reise på relativt kort varsel frem mot 1. september.

    Så spørsmålet: må jeg bruke triksene i denne tråden, booke om og styre, eller finne noe via VIE, osv osv

    ELLER

    går det an å finne aktuelle flighter med tilgjengelig på feks awardfares, ringe CT-telefonen (?) og de finner tilknytningsflighter (nå skjønner dere hvor nivået ligger…)? :oops:
     
    jonss liker dette
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,422
    Likes mottatt:
    8,792
    Bonuspoeng:
    183
    Det siste ;)
    SAS har forresten implementert en idiotisk grense på 72 timer for Star Alliance bookinger, så du må bestille en dummy-booking et stykke frem i tid, for så å ringe inn for å endre denne. Da kommer du rundt regelen. For det er ingen endring i at LH F kun slippes fra 96 timer og helt frem til avgangstid.
     
    Joachim liker dette
  3. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Nok en intetviter her i samme klubb som over:oops:
    Du sier jeg ikke kan ringe inn i dag og booke en first i morgen eller torsdag feks?
    Så om jeg vil reise first må jeg booke en eco/biz på samme avgang 3 døgn før, for så å endre?
    Sorry, men nå blir det mye for en enkel sjel her:eek:

    og on the side;
    Trodde first dukket opp 96timer før.
    Har nå søkt lørdag avganger FRA, men INGEN noe sted. Avgangene til N Amerika gikk for en time siden, og awardfares viser 0
     
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    Best å starte med en reise lenger frem i tid, for å redusere sjansen for å treffe på restriksjoner ved ombooking.
    Tidligst 96 timer før første flight i søket, avhengig av belegg mm. Det er f.eks. akkurat nå ledig plass på MUC-BOS fredag. Lufthansa har også en fiffig greie hvor de alternerer litt mellom slipp i øst- og vestgående retning, så gjelder å følge med.
     
    leeds1979 liker dette
  5. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    ok, takk
    MÅ det være samme rute?
    Dvs feks FRA-IAD first er ønsket.
    Kan jeg da booke FRA-CPH-IAD med SK, og så booke om hvis det dukker opp?

    ALT ut av FRA er jo skrapt om dagen
     
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    Ombooking er som regel svært fleksibelt, trenger ikke være til/fra samme flyplasser.
     
  7. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Takker og bukker
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Når LH F tidligst slippes 96t før avgangstid, gjelder dette da ut fra avgangstid i avgangens tidssone? F.eks.:

    LH422 FRA BOS 6. august 13:30. Her slippes F-billetter tidligst 2. august 13:30?

    LH423 BOS FRA 6. august 18:05 tilsvarende 12:05 i vår tidssone. Her slippes F-billetter tidligst 2. august 12:05?

    LH713 ICN FRA 6. august 12:25 tilsvarende 19:25 i vår tidssone. Her slippes F-billetter tidligst 2. august 19:25?
     
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men BOS-FRA 6.aug 18:05 blir 7.aug 00:05 norsk tid, og slippes tidligst 3.aug 00:05. Jeg har hatt på litt varslinger for statistikk den siste tiden og har tidligst sett slipp 93,5 timer før. BOS-FRA 27.jul ble f.eks. sluppet 24.jul 04:25, litt under 92 timer før.

    Edit: LH713 ICN-FRA ser for øvrig ikke ut til å gå 6.aug.
     
    Last edited: 30. juli 2024
  10. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men du kan ofte se dem og få dem tidligere ved å ha tilslutning - noe denne tråden jo handler om. Det er snakket lite om retur, men du kan se og få det før 96 timer da også. På United ser du det godt, og jeg har selv hatt tilslutning med EVA som ga meg billettene nesten 120 timer på forhånd.
     
    Gullars, Spielhaug and trygveat like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Haha! Meg og tidssoner. Blir alltid surr. Tilsvarende har jeg vel regnet feil vei for ICN FRA da… Men prinsippet står seg vel uansett, at det er 96 timer fra lokal tid.

    6. august var bare en eksempeldato jeg brukte, så har ikke noe å si at ICN FRA ikke går denne dagen.
     
    Nordlands liker dette
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo spesielt på returen at tilslutninger kan bli viktig. Har du noen erfaringer med om det er steder i verden der det ikke fungerer å legge på tilslutningsflight? Har det noe å si om den er i biz eller eco? Og kan agenten fjerne tilslutningsflighten før billettering, eller må dette gjøres med en endring?
     
  13. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    For min del gikk det greit med EVA TPE - PVG - FRA. Ser mange muligheter på United, men hvilke som lar seg booke mer enn 96 timer i forkant er usikkert. For ICN sin del, kom HKH - ICN - FRA opp tidlig (ca 105 timer) med First. Prøvde aldri å booke denne.
    En som jeg forsøkte å booke var HND - DEL - MUC. Denne så jeg i First på United ca 115 timer i forkant. HND - DEL var med ANA. Dette gikk ikke. Prøvde mange ganger. Men ble ikke tilgjengelig før 96 timer før.
    Virker ikke som serviceklasse har noe å si. Har fjernet tilslutning på utreise mer enn 96 timer i forkant. Det var ikke noe problem.
     
    Nordlands and Gullars like this.
  14. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Fremdeles litt i feriemodus her. Såvidt jeg husker får vi normalt tilgang på disse billettene 96 timer før, men SAS godtar ikke at vi booker etter 72 før? Så man har ett døgn på seg til å få booket innenfor alminnelig regime?
     
  15. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Som det står i star-søket om du prøver å søke på billetter de nærmeste dagene er det minst 4 dager før, dvs. 96 timer minus forskjellen på bestillings-tidspunkt og avreise.

    Du må i praksis booke en star reise lengre på forhånd, eller frem i tid, for så å endre til ønsket avgang som du får gjort frem til dagen før avreise.
     
    The_Dude and JonathanI like this.
  16. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Men slippes ikke LH F 96 timer før?
     
  17. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    LH F slippes opp til 96 timer før (og ev. mer med trikset denne tråden handler om). Som nevnt noen poster opp har jeg ført litt statistikk med AF i det siste (til/fra IAD og BOS), og har da sett det bli sluppet maks 93 timer før, men oftest 60-90 timer og det har bare blitt sluppet noe når det har vært minst 5 seter ledig. Men til/fra andre destinasjoner som ICN slippes det også med færre seter ledig.

    Om du referer til at jeg skrev at du i praksis må booke en star reise lengre på forhånd som så endres til F når det slippes nærmere ønsket avreisedato, så mente jeg følgelig en reise i en lavere klasse som er tilgjengelig tidligere. Det trenger ikke å være samme rute eller destinasjon heller.
     
    The_Dude liker dette
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Ahh, da var visst ikke Boston så genialt i helgen likevel, Lufthansa har innstilt A346 fra FRA de neste fire dagene og da blir det plutselig press på plassene. Mulig jeg prøver å flytte denne til annen destinasjon.
     
  19. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor har du denne infoen fra?
     
  20. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Det selges hvertfall ikke billetter i First direkte de neste fire dagene.
     

Del denne siden