Hvordan booke LH F før alle andre

Tråd i 'Bonushjelp' startet av OSLOJW, 25. jan 2024.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    LH422 (A346) er kansellert 1.-4. august, mens LH420 (A343, uten F) går som vanlig.
     
  2. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Motsatt på FRA-IAD, der er LH416 (A343) kansellert 30.jul-2.aug mens LH418 (A346) går som vanlig.
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan går du frem når du ber agenten søke for at tilgjengeligheten skal komme opp? Ber du om å få lagt inn TPE-PVG først, eller må agenten søke TPE-PVG-FRA sammenhengende?
     
  4. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Den gangen hadde jeg TPE-PVG-FRA i Business allerede. Så oppgradering var ikke noe problem.
    Ellers har jeg gjerne dummybooket på SAS sin hjemmeside - for så å ringe inn og be de legge på First. Da har de stort sett alltid funnet den. Bortsett fra via DEL.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, interessant. Så du har ikke bedt dem søke opp strekket, men har allerede hatt en eksisterende booking med tilslutningsflighten som du ber dem endre på...
     
  6. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    1,244
    Bonuspoeng:
    93
  7. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Tror det er planlagt Allegris First class på en del A350. Mulig det kommer på noen Boeing maskiner også. Men det er vel da snakk om kun fire seter per maskin.
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,649
    Bonuspoeng:
    293
    Skyteam : 1.9?.24
     
  9. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det jo ikke snakk om å pensjonere de nevnte maskinene før i 2028, så regner med at @Jensemann har litt lengre perspektiv...
    Dessuten kan det jo være folk her som opptjener poeng andre steder enn i EB.
     
  10. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Som nevnt før, det har litt å si på agenten også.
    Ringte inn i går og skulle booke om 2 seter, og fikk beskjed at det fantes 1 i I og 4 i X.
    Hmmm, skulle gjerne hatt 2 i biz sa jeg.
    Nei, det er kun dette, samt 23 seter i O, men jeg vet ikke hva det er, sa han da.
    JEG TAR TO!!! :p

    et lite tips er dog å bare ringe. Nevnte seter lå ikke når jeg søkte på awardfares simultant, men dukket opp etter han hadde funnet de
     
    Spielhaug and Nordlands like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan fikk du reisefølget i business inn i FCT? Vi reiser tre personer sammen (to separate bookinger). Foreløpig med to i first og sistemann i business. Hadde vært hyggelig med felles lounge.
     
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,140
    Likes mottatt:
    7,453
    Bonuspoeng:
    293
    Hver person som reiser i First kan ta med en gjest (og i tillegg livspartner og egne barn) inn på alle Lufthansagruppen sine lounger, inkludert FCT.
     
  13. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Fant tilfeldigheldigvis passende billetter OSL-ICN t/r i sted. Avreise fredag med retur søndag. Awardfares viste bare 1 ledig på biz OSL-FRA (har diamond), men det kom opp to seter på sas.no. Ble booket online med CT. Ringte sporenstreks til CT-telefonen, som kunne se ledige F på FRA-ICN, men ikke ICN-FRA. Billlettering er i boks og seter valgt.

    Seteoversikten viste forøvrig alle 8 som ledige dersom noen vil ta turen på fredag. Det er også ledige C tilbake på søndag.

    Regner med at jeg kan ringe inn igjen i morgen og høre om de ser ledige F tilbake? Eller onsdag?
     
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan nok endre torsdags morgen også. 24t før start utreise er regelen, i praksis hele dagen før. For øvrig når det er tilslutning til F-leg så finner de f.eks. FRA-OSL med LH selv om det ikke er synlig noe verken på sas.no eller awardfares. Jeg sitter på FCT nå, hadde egentlig FRA-ZRH-OSL, men fikk booke FRA-OSL når IAD-FRA i F var lagt til booking ;)
     
    The_Dude liker dette
  15. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel heller et spm om når retur søndag blir synlig for agenten.

    Slapp heldigvis tilknytningsdrama, smooth sailing OSL-FRA-OSL i biz.
     
    RoadKing and Nordlands like this.
  16. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jeg tenkte hvis det blir sluppet billetter i F torsdag morgen, men ikke tidligere. Avgang er vel 05:25 norsk tid, så det tidligste de vil finne noe ledig på avgangen søndag vil være onsdags morgen (<96t før). Jeg har tilfeldigvis hatt på varsling for den avgangen et par ganger før, og det tidligste jeg har sett det bli sluppet er onsdags kveld 82 timer før.
     
    The_Dude liker dette
  17. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]

    Siden dette er ca meg når jeg prøver å forstå situasjonen her i ammetåka - funker dette "agenten ser billettene før de er sluppet"-trikset på returer også? Skal jeg ringe inn og høre i dag selv om jeg ikke ser F-plassene på AF diamond?
     
    btm liker dette
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,649
    Bonuspoeng:
    293
    Jakter selv en liten F opplevelse for to. Kan noen les igjennom og legge til eventuelle momenter eller regler jeg bør forholde meg til.

    Har per i dag utreise Fredag kveld til OSL- FRA og videre en lørdag kl 14 FRA-MEX.

    Jeg kan ikke reise tidligere fra OSL. Men kan overleve å lande søndag kveld ikke lørdag kveld i MEX om jeg skulle finne seter lørdag ikke fredag.

    Skal jeg så bruke " trikset" i startinnlegget betyr det at jeg burde kunne se ledige flights til MEX og Sør og Nord Amerika mandag morgen/formiddag. Fordi jeg har lagt inn et langt opphold på FRA.

    CT telefonen er stengt i helgen, så jeg kan forsøke men vil erfaringsmessig få nei til å booke om til LH F om det er synlige seter søndag etter kl 14.

    Vil det holde å ringe inn fredag og lage en dummybooking, dvs be SAS søke opp ledige seter og legge dem til bestillingen feks OSL-MUC-FRA fra onsdag til fredag? Eller må billettene være billeterte i bookingen før en så sjekker igjen og oppdager F setene tidligere en 96 timer før planlagt avreise, på selve F flighten?

    Muligheten for å sjekke tilgjengelighet finner jeg på 2 måter Expert flyer og mer en F5, altså 5 ledige seter?

    Og jeg kan søke opp den enkelte reisen på Lufthansa hjemmeside og forsøke en booking og se hvor mange seter de markerer som ledige.

    Det er lenge siden jeg har sett MEX booket, men det bookes en god del til Nord Amerika. Her tenker jeg å søke samtlige destinasjoner. Men må altså videre til MEX. United tilgjengelighet vises ikke på SAS sine sider. Men vi er enige i at det finnes billetter, men her må jeg altså be agenten søke opp hver enkelt billett.

    Hva mer må jeg tenkte på eller planlegge?
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg plukket tre stk i går (trikset med å starte reisen i TPE), men nå ser jeg at det er sluppet ytterligere fire seter. Sees i kabinen da! :)
     
    The_Dude liker dette
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Har du nok poeng til å booke uten CT? Gjør i så tilfelle det, så kan du gjøre endringer døgnet rundt. CT kan legges til dagen før avreise.

    Hva gjelder utreisen er min erfaring at det kan være knotete om man har tilslutningsflight fra før av. Jeg hadde booket SVG-FRA-BKK, men måtte endre denne til OSL-FRA-ICN og deretter til SVG-FRA-ICN igjen. OSL-FRA-ICN gikk an å booke 96t før avgang OSL-FRA, mens det samme ikke var mulig med SVG-FRA-ICN.

    Dummybookinger kan være nyttige. En agent vil som regel ikke akseptere å lage en dummybooking, men husk at du alltid har full refund 24t etter gjennomført booking. Du kan altså lage en helt lovlig dummybooking som sikrer at ingen andre stikker av med setet du ønsker.

    For egen del hadde jeg bedre erfaringer med Aeroplan enn United. Når du vet at det kan være mulighet for at seter er sluppet anbefaler jeg deg å søke direkte hos flyselskapene og ikke på Awardfares. Om du søker på Awardfares vil det gå ut varsel til alle som har satt opp det straks du finner tilgjengelighet, og da er rotteracet i gang...
     
    Spielhaug liker dette

Del denne siden