Hvordan booke LH F før alle andre

Tråd i 'Bonushjelp' startet av OSLOJW, 25. jan 2024.

  1. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk nå godkjent 6 legs.
    Agenten måtte sjekke, men fikk ikke tak i noen. Når han kom tilbake så sendte han bestillingen videre til ombooking allikevel og ønsket meg "lykke til". Usikker hva han mente med det :D Ligger oppdatert i SAS appen + nett så regner med det gikk fint!

    Vi skal nå prøve dette trikset!
    Har booket biz på samme flight som vi nå skal oppgradere til F.
    Telles det positiv/negativ at vi allerede har Biz på samme flight som vi nå skal prøve å få booket/oppgradert til F ved 96 timer? eller vil det ikke ha noen betydning?
     
    Last edited: 22. febr 2024
    OSLOJW liker dette
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Det som teller her er vel hvor tidlig du har ditt første leg med Lufthansa-gruppen, så uten å vite noe om ruten din så blir det vanskelig å gi et godt svar.
     
  3. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle gitt mer info først selvfølgelig. Tenkte bare at jeg hadde gjort det riktig, men var usikker på leg`et i FRA-MEX. Kan jo være at jeg har bommet på andre ting også, så lurt med mest mulig info. Her er hele ruten :) Ser det riktig ut?

    Har prøvd å lage en liten Excel oversikt over dette også, håper det er forståelig :)

    Dag - Dato - Flightnr - Tid - Destinasjon
    Mandag - 26 - LH2060 - 09.50 - MUC-HAM
    Tirsdag - 27 - OS176 - 09.40 - HAM-VIE
    Tirsdag - 27 - OS353 - 15.15 - VIE-BRU
    Onsdag - 28 - SN2283 - 15.10 - BRU-OSL
    Onsdag - 28 - LH867 - 18.30 - OSL-FRA
    Torsdag - 29 - LH498 - 13.40 - FRA-MEX (Business)

    Prøvde å ringe inn i går, torsdag 09.50 da fant de ingen F ledig.
    Ringte inn i dag fredag og agenten fant ingen F ledig.
    Ser på Expertflyer at F3 -> F0 har blitt endret fra i går til i dag. A0 er vært lik hele tiden.
    Setekartet har vært likt hele tiden med 5 stk ledige plasser.

    Virker også som at LH slipper færre seter i F fra FRA enn for noen uker siden? Sikker på at jeg så det var mer tilgjengelighet da når jeg har sjekket tidligere uker.
     

    Attached Files:

  4. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    641
    Likes mottatt:
    2,253
    Bonuspoeng:
    93
    Bare noen personlige betraktning rundt dette....
    På Expertflyer per nå er det F3. Med så få ledige seter i F, er det for tiden sjelden at det slippes seter fire dager i forkant. Om det i det hele tatt slippes, så blir det nok nærmere avreise. Og da har det ikke noe å si når første flight er.
    Setekartet er ikke relevant for å sjekke tilgjengelighet. Det viser bare hvor mange som har valgt sete.
    Så er det vel litt vinterferie i Tyskland også for tiden. Det kan påvirke tilgjengeligheten i First.
     
  5. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville sjekket hvor mange seter LH selger på avgangen ved å søke den opp på nettsiden deres. De viser alltid hvor mange billetter som er til salgs, så det er tallet du kan ta utgangspunkt i, i stedet for å sjekke setekart på Awardfares. Og jeg er enig, det virker som om First-tilgjeneglighet ut fra FRA er dårligere enn ut fra MUC i hvert fall, men jeg har ikke allverdens datapunkter for å støtte påstanden.
     
    Vaskehanske liker dette
  6. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, nå er det plutselig F3 igjen.
    Ville jo gjerne prøve dette trikset, men det hadde kanskje vært større sannsynlighet om det ikke hadde vært vinterferie?
    Det vi tenker også, så kommer til å fjerne/slette legs hver dag til vi nærmer oss avreise ref. bilde med Excel-skjema/strategien som beskrevet.

    Smart, mye å tenke på.
    På nettsiden til LH så er det 3 seter til salgs, så det stemmer med Expertflyers F3.
    Setekartet viser vel bare hvilke seter som er valgt kanskje, og da er det 5 tilgjengelig så 3 er nok mest realistisk her :)

    Hvor reelle er de sete tallene som er til salgs?
    Kanskje mer troverdig hos flyselskapene enn feks. hoteller/andre sider som sier at de " vi har kun X igjen" av dette tilbudet.

    upload_2024-2-23_12-14-42.png
     
  7. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Dønn reelle. Det er jo bare 8 seter i kabinen og LH vil ytterst sjelden risikere å overbooke First. Står det 3 og du prøver å booke 4 vil du få beskjed om at det er utsolgt på avgangen.
     
    Vaskehanske liker dette
  8. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig godt poeng ;-)
     
    Sykkelthor liker dette
  9. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Oppdatering: Jeg har ringt inn ca. 2 x daglig (tors, fre og man) for å sjekke først ved kl. 09.00 og 13.40.
    Ingen fant noe ledige bonusseter i F de gangene jeg har ringt inn.
    Tidlig mandag viste LH 2 billetter i salg og EF F2. Senere på kvelden ble dette endret til 3 på begge sider. I våre øyne er dette økt sannsynlighet :)

    I dag tirsdag kl. 09.00 så ringte kompisen min inn istedenfor meg da jeg hadde et møte og ikke kunne ringe.
    Det var ingen synlige F på Awardfares. Agenten fant ingenting på første forsøk.
    Det han sa var at det er 3 ledige seter tilgjengelig på flighten og lurte på om agenten kunne dobbeltsjekke for å være helt sikker. Han ble bedt om å vente da agenten snakke med en kollega. Når hun hadde kommet tilbake så hadde de plutselig funnet to ledige F som vi fikk booket. Hurra!

    Noen idé om hvordan de først ikke finner denne også plutselig dukker de opp? Mulig jeg burde spurt om å dobbeltsjekke de tidligere gangene jeg har ringt inn.

    Uansett, torsdag skal to stk. glade gutter på vei med LH498 godt plassert på 1A og 1K :)
     
    Gullars, Baldrick, graphite and 14 others like this.
  10. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,417
    Likes mottatt:
    3,357
    Bonuspoeng:
    113
    Mtp å finne LH F seter - er det kun awardfares som klarer å spå seter til Eurobonus eller er det andre tjenester som også gjør det?

    For øvrig rimelig hassel å bruke lufthansa.com for å regne seg frem til mulig tilgjengelighet. Søke en og en rute med input av samme info hver gang - grøss.
     
  11. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,266
    Likes mottatt:
    5,513
    Bonuspoeng:
    183
    Availability fra awardfares eller EF er vel enklere enn lh.com?

    K
     
    ak41, Darkcho and holmen like this.
  12. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt tips er enkelt og greit å bruke United sin søkemotor; https://www.united.com/en/us

    Den er oversiktlig og enkel å bruke, finner du billetter her er det i mange tilfeller ledig hos EB også. Hos LH må det gjerne være mer enn 1 ledig billett for at man skal ha tilgang.

    upload_2024-2-29_10-2-49.png
     
  13. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    Tenkte å prøve å få en siste tur i LH F før bommen går ned for godt. Må bare sjekke at jeg tenker rett her:
    Vi legger til grunn at LH åpner O-klasse max 96 timer før avgang på fly som skal "hjem" til FRA/MUC. La oss si at [avgang-96t] inntreffer kl 20 tirsdag kveld. La oss også si at håpet er å få til utreise med F onsdag kveld. Dersom man håper å få F begge veier, innebærer det i praksis at man ikke kan bestille noen del av reisen før onsdag morgen. Blir det ikke slik? Snakk om zen-øvelse i selvbeherskelse å _ikke_ booke ledige F-seter dersom de blir sluppet for utreise dagesvis i forkant da.
    Kanskje man kan bruke OSLOJWs metode for en prøvebooking la oss si 120 timer før utreise (og avbestille innen 24t) for å sjekke om setene løsner. Vet ikke om man kan regne med at de i så fall kommer tilbake.
     
    Last edited: 07. mars 2024
  14. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    156
    Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    43
    Det er mulig jeg er litt treig, men for å være sikker på at jeg gjør dette på riktig måte. Når jeg ringer inn for å bruke dette trikset så holder det å be agenten starte med å søke opp noen andre flighter i LH-gruppen?

    Eller må de være via VIE eller kun LH-flighter?
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er ikke noen ny endring fra Lufthansa. Skjermbildet fra seats.aero er tatt i forrige uke mens det meste av avganger var innstilt pga. streik, og notisen det refereres til har stått der i månedsvis. I praksis er det fire døgn / 96 timer før avgang som gjelder.
     
    Krjemb, Teknolai and ak41 like this.
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gjorde litt stikkprøver på aircanada.com i helgen og fant at dette ser ut til å gjelde uavhengig av origin og selskap. F.eks. vil OSL-MUC-BOS med SK på første flight kunne "låse opp" F på MUC-BOS i det man passerer 96 timer før avgang fra OSL, også ved avreise kvelden før. Skal man bruke dette i praksis må man antagelig be agenten starte med å reservere tilslutningsfly før F-segmentet søkes opp.
     
    AirMags, magnusant and Teknolai like this.
  18. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Hei! Vi har poengene og CT. Vi har også satt av 4 dager. det som mangler er destinasjon og reiseklassr
    Øverst på lista står LH first.

    noen tips og triks for booking? Bare vente til avreise nærmer seg og ringe inn så fort det åpner seg noe på awardfares?
     
  19. OSLOJW

    OSLOJW Flyr litt...

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Du lager en rute selv først, dvs du må finne flighter med ledige seter, og under 24t transfer mellom etc, så ringer du inn og ber dem booke denne ruten i rekkefølge. Så du finner plasser på OSL-VIE-MUC-FRA for eksempel, så ringer du inn og får dem til å booke. Begynner med første leg, så neste..

    Usikker på om må være LH-gruppe, jeg har bare prøvd med det. Hadde selv via VIE og MUC.
     
    Teknolai liker dette
  20. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,614
    Likes mottatt:
    3,860
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan jeg bekrefte at dette life hacket fortsatt fungerer brillefint. Vi fikk bestilt to billetter i F med LH til førstkommende tirsdag for noen timer siden. 95 timer før første leg, og 117 timer før F-avgangen. De siste dagene har LH bare dukket opp i søk +/- 48 timer før avgang, så dette tipset var gull! Første leg er forøvrig med SAS.
     
    Last edited: 14. mars 2024

Del denne siden