Hvordan booke LH F før alle andre

Tråd i 'Bonushjelp' startet av OSLOJW, 25. jan 2024.

1. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Aldri forsøkt å booke bonus F før, da jeg har hatt tre unger og kone på slep og har booket i god tid (i C). Men, nå dukker det opp en mulighet for en liten tur om et par uker for meg og fruen og jeg ser på muligheten for en liten reise.

Men la oss si jeg skulle reise neste mandag til Seoul og hjem neste lørdag. Da ser jeg (på AF) at det er F billetter fra fra til icn, og så er det C fra icn til osl (via fra) hjem på lørdagen. Ser ut til å være masse tilgjengelighet fra osl til fra med c på mandag også. Kan jeg da booke hele greia på én bestilling? (Altså osl-fra-icn med c til fra og f til icn, og hjem på c) eller må jeg dele det opp i to bestillinger, siden det er ulike reiseklasser? Hvordan blir poengprisutregningen?

Sier dere bare «osl til icn på mandag» til EB telefonen, eller må dere få de til å rute leg by leg? Er det noen triks? Og, siste spørsmål, må jeg bruke en egen telefon for CT bookinger fortsatt, og må jeg vente til dennes åpningstid?

2. OSLOJW

OSLOJW Flyr litt...

Likes mottatt:
    146
    Bonuspoeng:
    33
    I min erfaring kunne F-flighten ikke kombineres med en direkte OSL-FRA rett etter billettering av osl-vie-muc-fra, men man kunne bytte til OSL-CPH-FRA og et par andre

Last edited: 09. juni 2024
    alfa liker dette
  3. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    785
    Bonuspoeng:
    93
    • Du kan booke alt på en bestilling, det funker som regel å mikse klasser om hverandre
    • De fleste agenter vil ha det lange legget først, og så legger du til de korte etter. Jeg pleier å si at jeg vil fra Oslo til XX, men så spør jeg hvilket av leggene de vil søke på først.
    • Hvis du skal bruke CT på bookingen er det CT-nummeret som gjelder fremdeles, samt åpningstiden fra 09:00 - 17:00. Jeg ringte dem forrige uke og brukte ca. 30 minutter på hele seansen for å booke OSL-MUC-VIE-FRA-HND//KIX-MUC-VIE-MUC-OSL (jadda.. ut på tur... )
    Så lenge du finner direktefly fra FRA ut i verden er min erfaring at du kan hekte på leg som du vil, men hvis du finner reiser som spesifikt kun kommer opp hvis du søker fra gitte byer, eksempelvis VIE, så må du ha med VIE og kan ikke bytte til OSL.

anders8 liker dette
  4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    36,988
    Bonuspoeng:
    293
    1. Bestem om dere skal på tur kun, hvis dere får F. Eller uansett. Skal dere på tur uansett, fin en reise i C som du liker nå og book den. Men sørg for at dere er posisjonert greit med utreise feks mot tyskland på morgenen for å kunne bytte til F. Da blir F en fin oppgradering, hvis ikke har dere en fin tur uansett.

2. ikk bind deg til 1 reise mål. Hvis målet er F er det bedre å være åpen for å hoppe på det som er ledig og få en fin ferie der dere ender. Hvorfor ikke fly til EZE eller MEX i stedet for Asia, hvis du finner en fin tur dit i F?

3. Hvis F er målet, vurder å reise en kort reise for å forsøke å få F på begge veier.

4. Hvis F er målet, ikke ha utreise mandag morgen. SAS er blir strengere på å legge til Legg på CT, det betyr at på en CT reise må du booke F før fredag kl 17 på CT telefon, eller mandag morgen. Det er godt mulig du få booket F i helgen per telefon, med HUACA. Men folk rapporterer også om at de får beskjed om å ringe CT telefon i større grad nå en før.

5. Du kan fint booke en reise med turist, biz og F på en gang. Hvis reisen bookes i flere steg betaler du 150kr per pers, i gebyr per forandring/ ( ikke per legg) Så å legge på og forandre til F vil koste deg 300kr., så det går fint.

6. Poengmessig vil du med en F utreise og en C retur betale 50% av C prisen og 50% av F prisen du finner i poeng tabellene på SAS hjemmeside. Også legger du på en CT så reiser der 2 for prisen av en, en poengpris som da ligge midt mellom en C og en F reise.

5. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Det var meget gode og utfyllende svar. Takk!

Vi kan nok dra hvorsomhelst, men ikke sørlige halvkule i juli, EZE blir for kaldt. Men både MEX, IAD, ICN, HND/NRT eller SIN funker. Skulle gjerne tatt med India også, men de har håpløse visumregler.

Eneste er at vi må ha utreise fra mandag pga tilgjengelighet på barnevakten.

6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Helt uproblematisk å søke e-visum til India. Du får til og med to innreiser på det og har det i mailboksen ca 24-48t etter søknaden er sendt. Koster ca 600kr. Er en annen tråd på forumet som gir erfaringer og tips også.

7. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Siden jeg går rundt i småbarnsrus og ikke er topp-kognitiv for tiden...

Jeg kan booke en full biz-reise i Juli i dag, og så ringe inn 96 timer før første avgang (f.eks OSL-FRA) og se om det er ledig F på begge hovedleg, selv om leggene ligger 120 timer (FRA-XXX) og 168 timer (XXX-FRA) frem i tid?

Evt ringe inn først som sist, ringe f.eks 120 timer før F-legget, få dem til å legge inn OSL-FRA først og deretter se om det er ledig F i begge hovedlegg (t/r) før bookingen faktisk blir et faktum?

8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,565
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan fungere. Den tidlige tilgjengeligheten er også synlig i søk på f.eks. aircanada.com, her med FRA-IAD ca. 100 timer frem i tid:
    Screenshot_20240609-083926.png

Edit: Uklart om dette også fungerer for hjemreise. Kanskje om man har mindre enn 24t på destinasjon?

9. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Litt dumt spørsmål: Hvordan søker man tilgjengelighet via M&M/LH? Når jeg prøver, får jeg bare opp at jeg ikke har nok poeng til noe (må ha minimum 7k)

10. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,890
    Bonuspoeng:
    93
    Du må søke andre steder som ikke krever at du er innlogget med nok miles.

Jeg bruker mest å se på oversikten til seats.aero, ev. sette opp varsel. Kan også dobbeltsjekke tilgjengelighet med å søke på united.com som bruker å være bookbart med Eurobonus. Forventet tilgjengelighet før 96t før kan sjekkes som @trygveat viser eller estimeres med å sjekke availability med konto på awardfares.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg driver og følger med på F-tilgjengelighet for en tur jeg har til Tokyo om noen dager. Det ser ut som dette trikset fungerer for seter som slippes 48 timer før avgang, men hvis setene slippes etter dette så ser det ut til at tidspunkt ikke påvirkes av tilknytningsfly.

Mulig det bare gjelder i mitt spesifikke tilfelle såklart, men for eksempel så ble OSL-FRA-ICN den 12. juni synlig 06:35 på lørdag (og OSL-FRA-ICN med avgang 09:50 fra Oslo ble synlig 09:50 på lørdag). Senere klokka 15:25 så kom det seter på FRA-ICN direkte. For FRA-HND derimot så ble det sluppet 6 seter på slaget 14:05, akkurat 36 timer før avreise fra Frankfurt. Ingen ekstra tilgjengelighet tidligere på dagen hvis man søkte fra Oslo.

Insomnia4u and trygveat like this.
  12. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, samme erfaring her. FRA-HND 13 juni ble synlige på slaget,altså 36 timer før. Disse kom heller ikke opp hos Aeroplan før i dag. Ble selvsagt tatt før jeg hadde sikret ymse tillatelser.

Mener jeg å huske rett at man ikke kan gjøre noen endringer etter utreise?

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde faktisk reservert en av disse, men agenten ringte meg tilbake og sa at setet kom opp som not available da eurobonusavdelingen skulle billettere :( Fulgte litt med på united.com etter jeg hadde lagt på med han første gangen og alle setene forsvant derfra på en gang bare litt før han ringte tilbake. Sjekket flight schedule etterpå og availability hadde gått fra F5A5 til F2A2. Får bare fortsette å følge med :rolleyes:

14. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man reservere? :)

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    293
    Agentene reserverer som regel setet i din PNR før de sender endringen til billettering. Dermed kan ingen andre ta setet før eurobonusavdelingen får gjort sitt.

The_Dude liker dette
  16. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at det ordnet seg?

Jorge liker dette
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Det dukket opp ett sete til etter et par timer :)

18. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Gitt at det dukker opp ledig F en helg for avreise mandag, noen som har vært heldig å fått SAS til å endre CT booking samt billettert før mandagen?

19. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Noen er heldige, noen ikke. Agentrullett, men etter nyttår har de vært ganske strenge på reglene som sier at alt av CT-billetter skal behandles på CT-telefonen. Et triks noen har brukt, er å ringe engelsktalende kundeservice.

20. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Får evt. prøve det om det åpner seg noe. Får de billettert samtidig og da? hvis alt klaffer så er det første morgenfly mandag så greit at det ikke venter med å billettere til da:3

Del denne siden