Nye bookinger billetteres som regel umiddelbart, mens endringer må via backoffice for behandling. Endringer behandles normalt i kontortid på hverdager og fra 12:30 i helg, men det finnes også mulighet for eskalering til hastekø som virker å være døgnbemannet.
Jeg fikk endret søndag 2. juni en reise med avgang påfølgende mandag morgen. Dette var oppgradering til TG F, der første flyvning var 0600. Billetten ble utstedt like før Eurobonus-gjengen gikk fra jobb kl 21, og min dialog gikk med engelskspråklig agent på vanlig kundeservice (EBG).
Skal reise til Japan 12. september. Tenker du at det er noe muligheter å få F da? Eller har Lufthansa lukket sjansen til F billetter helt ned til 96 timer?
Med LH blir det vanskelig. Det måtte evt bli om det dukker opp et sete med NH. Evt via BKK med TG om det skulle komme et sete der.
De slippes 355 dager før avreise Tidlig morgen er ikke helt riktig. De slippes 09:00 japansk tid, som er 01:00 i norge når vi har normaltid, 02:00 når vi har sommertid. De forsvinner også etter minutter, så med mindre man er Gull eller bedre og kan ringe kundeservice utenfor normal åpningstid så får man ikke booket. De fleste som booker med eurobonus snapper opp billetter som frigjøres fordi noen endrer eller kansellerer reisen sin. Disse kan dermed dukke opp nesten når som helst. Hvis man har abonnement støtter seats.aero å sette opp varsler med dato satt til "Any date" eller mellom to datoer. Noe som er ganske nyttig for å finne akkurat disse billettene.
Går rykter om at SAS med vilje har lagt inn sperre på flighter under 4 dager til avreise for å slippe å betale for alle LH F flightene som folk panikkbooker for tiden...
Nei, men trolig sperret generelt i alle kanaler slik at kundeservice heller ikke kan se flightene. Gir ikke særlig mening at de ellers skal ha "problemer" med å booke under 4 dager før avreise.
Jeg velger å tro at det er et rent SK IT-problem og ikke på grunn av Lufthansa First. Det er helt meningsløst for SAS å stenge for alle bookinger 4 dager frem i tid for å slippe unna LH First. Det er sannsynligvis en haug med endringer som må gjøres i forbindelse med overgangen til Skyteam, så jeg gjetter på at noen har ødelagt noe et sted.
Hva skulle rasjonale vært? Tror vi at SAS går i tap når de kjøper First Award av Lufthansa? I så fall burde de jo justert prisingen for lengst. Og å løse det ved å stenge for _alle_ billetter, til og med i en bestillingskanal hvor man ikke kan finne First? Det lukter for mye konspirasjonsteori til at jeg synes det høres plausibelt ut. All den tid man faktisk må ringe inn for å bestille First burde SAS i så tilfelle mye enklere løst det ved å instruere de som bemanner telefonen til å si Nej! (noe en del av dem er ganske flinke til fra før, så det hadde jo knapt vært en endring)
Vi får vel svaret så snart en har ringt SAS.... Awardhacks søk mot SAS *A fungerer som før, og SAS bonus er som før på SAS.no. Gir ingen mening ift F - kan det en "fredagssak" for å unngå at man skal ringe SAS i helgene for å booke *A??? I så fall skal feilen ikke være der mandag..
Uklart om Awardfares fortsatt har kilder som viser NH F så tidlig som T-355, men du kan alltids søke direkte hos ANA for å få en indikasjon før du ringer SAS.
På CT telefonen sa de iallefall at man fortsatt kunne endre frem til 24 t før avreise, inkludert oppgradering til F. Men det virker som LH plutselig har strupet tilgjengelighet her, jeg hadde håpet å få oppgradert til F på en flight på mandag, men til tross for helt fri kabin i første (F8) er det ikke sluppet en eneste billett.
Det skjer ikke rent sjeldent at det ikke slippes biletter i First til tross for relativt tom kabin. Hvis det er fullt i Business foretrekker LH å oppgradere statuskunder fremfor å legge de ut til partnere.