Hvordan kommer denne krisen til å påvirke flypriser fremover?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Alekri, 20. april 2020.

  1. Alekri

    Alekri Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Vi ser nå at det ligger dårlig til med så godt som alle flyselskaper om dagen, flere har gått konkurs og visse som Norwegian er på kanten til å gå konkurs..

    Jeg lurer på hvordan dette kommer til å påvirke flypriser i årene fremover nå? Med færre selskaper, færre fly i luften og mindre konkurranse ville jeg anta at prisene går opp?
     
    Edvard liker dette
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, til konkurransen er på plass igjen.
     
    Alekri liker dette
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
  4. Alekri

    Alekri Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Huff, sinnsykt dårlig timing. Har i flere år nå planlagt å reise til utlandet og ta et par år hvor jeg reiser og jobber remote som en såkalt "digital nomade". Planen var originalt å reise til sommeren.. Nå ble jo det av åpenbare grunner utsatt, og nå blir det i tillegg sannsynligvis mye dyrere.. Great!
     
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Må ikke ta sorgene på forskudd. Man vet jo ikke 100% sikkert hvordan fremtiden vil bli ;)
     
  6. Alekri

    Alekri Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Sant nok, "prepare for the worst and hope for the best" :rolleyes:
     
    Misterix liker dette
  7. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke prisene kommer til å påvirkes noe særlig egentlig.
    Om noen selskap går konk vil det komme andre selskaper å plukke opp bitene etter dem og levere tilbud der det er etterspørsel.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet er jo om det er noen til å plukke opp. Dessuten vil nok de fleste selskapene være så kjørt at noen priskrig er langt unna, de vil ikke ha råd.

    Så jeg tror du tar feil, men jeg blir veldig glad hvis jeg tar feil. :)
     
    markus and drsyk like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan være at noen av de statsstøttede flyselskapene som Qatar, Emirates, Etihad, Kuwait, og Saudi Arabian airlines kan ta skikkelig av på priskrig dopet av gratis drivstoff og dumpede lønninger som vi i Europa ikke har muligheten til konkurrere mot. I ytterste konsekvens så kan kanskje ett par av disse flyselskapene få statlige subsidier for hver billett solgt, noe som vil gjøre situasjonen enda villere, og hvis det skjer så kan SAS glemme å satse østover i hværtfall :confused:
     
    Last edited: 21. april 2020
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, mon det.
    Med oljeprisen på vei i kjelleren er det kanskje noen oljesleiker (bevisst skrivefeil) som tenker seg om en gang eller to til før de graver dypere i lomma som begynner å bli slunken.
     
    drsyk liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hehehe de bare venter på at WTI (USA olja) slå seg konk og skrur av produksjonene... Oljesleikerne har "stålkontroll" der russerne er med på spillet. En grunn til det heter oljekartell :rolleyes:
     
    RoadKing liker dette
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Med en tidshorisont på 2 år blir en ekstrakostnad på f.eks 5000kr mer for flybillett til Asia 200kr pr mnd fordelt på 24 mnd. Hvis du ikke klarer den kostnaden har du vel ikke råd til å reise/leve i utlandet uansett?
     
    Darkcho liker dette
  13. Alekri

    Alekri Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Litt av greia med å leve som en digial nomade er jo det faktum at du "konstant" er på reisefot, mye grunnet visabegrensninger.

    Mener jo absolutt ikke at dette er noen stopper, bare at hele greia med corona og dette i tillegg hadde en fryktelig timing for min del. Om ikke annet bedre at dette skjer nå enn etter jeg allerede hadde reist though :rolleyes:
     
    Kaffen liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    I Sørøst Asia er det uproblematisk (og rimelig) å reise med buss mellom landene Thailand, Kambodsja og Vietnam. Visa for Thailand med utvidelser gis opptil 2 mnd, og i Kambodsja kan en betale for å utvide så lenge en vil. Så "konstant" på reisefot er vel å ta hardt i.

    Du må skille mellom corona-effekt og din personlige økonomi ift reise.
     
  15. Alekri

    Alekri Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    "Konstant" på reisefot er en overdrivelse ja, det jeg mente var jo at grunnet visumsituasjonen så forflytter man seg regelmessig og har ingen permanent base.

    Og ja, enkelt å reise mellom Thailand, Kambodsja og Vietnam, men det gjelder jo også å kunne reise til der man trives og ikke bare der hvor det er mest praktisk. I tillegg ønsker man fort en reise i året for å besøke familie etc. i Norge.

    Du nevner at jeg ikke må skille mellom corona-effekt og min personlige økonomi, men jeg har ikke nevnt noe om min personlige økonomi. Økonomien min setter ingen stopper på disse planene, men jeg må jo kunne si at hele coronasykdommen og økte flypriser var dårlig timing for min del ift mine planer.
     
    drsyk liker dette
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil si at det går en terskel hva en monkey class og Biz sete jeg gidder å betale for, og helt klart av Corona vil ha en medvirkende årsak til økte priser, så det gjelder ikke bare dine planer men også enkelte av oss andre. Blir det 8 turer i året, eller bare 4 (betalte reiser) C/F award må vi uansett maxe der mulig.:)
     
    NoLimit and Alekri like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Mine tanker om pris langdistanse

    Alt under 10 000 NOK er bra deal for Economy.
    Alt under 25 000 NOK er bra deal for Business.

    Folk har en tendens til å måle en billettpris opp mot det billigste de har sett de siste to årene, blande error fares inn i suppa og vurdere et tilbud uten å ha sjekket opp om den lave prisen annonsert faktisk kan bookes på tider/routing ønsket for reisen.

    Prisen bestemmes primært av utreiseflyplass (marked), dato/rutetid og fare basis.

    Det føles som få her på forumet bestiller langtur-billetter kort tid før avreise og de fleste har løse preferanser på rutetider, flyselskap og billettbetingelser.

    Om man reiser privat og planlegger flere måneder i forveien med stor fleksibilitet, får man et noe rosa bilde på hvor volatile flypriser egentlig er.

    Flybilletter ex-Norge er kjempebillige sammenliknet med andre land, spesielt utenfor Europa.

    Gode lavpriskalendere hos flyselskap kan gi deg en kjapp oversikt på hvor landet ligger. Men det oppgis alltid fra-priser og det kan være store prisforskjeller selv innen samme uke, ved valg av routing og dato for retur.

    En booking har den verdien du tillegger den. Pris er helt subjektivt.

    Om du vil ha gode produkter og tjenester må flyselskapene være lønnsomme og ha anledning til å investere tilbake. Det er et begrenset perspektiv å kun se luftfart fra passasjersiden. Uten win-win blir det ingen flytur.

    Flyselskapene globalt 2019 tjente i snitt 53 NOK per passasjer. Tror ikke lønnsomheten eller levedyktigheten har blitt noe bedre i år.

    [​IMG]

    Vil du ha billigere flybilletter eller bedre tjenester og rutevalg?

    Se også:
    https://insideflyer.no/forums/secret-flying-og-feilprisinger-generelt
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg faktisk opplever bedre tjenester så er det å foretrekke over lavere pris :)
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ved valg av flyselskap denne høsten er en viktig faktor for meg om de tillater vanlig carry-on i kabinen.

    Jeg reiser kun med håndbagasje og selv om jeg kan dele opp/sende sekken dersom helt nødvendig – er det noe jeg ikke ønsker eller er komfortabel med.

    Således er Turkish og ET ute av bildet foreløpig (TK har også elendig catering p.t.) mens Qatar er en god kandidat som har matchende rutenett og bra service.

    Lufthansa har anbefaling om maks 1 stk. håndbagasje i alle klasser.

    SQ, QR, LX og KLM er tilbake til normale regler (med 2 pieces i Business).

    Begrensingene for TK er for øvrig ikke fra flyselskapet, men fra myndighetene og gjelder for alle carriers og flyvninger via Tyrkia. Noen andre land har tilsvarende bestemmelser.

    [​IMG]
     
    paron and dahlmath like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har på følelsen at mitt valg er ulikt majoriteten på forumet.

    Men tenk litt nøyere gjennom dette. Så lenge destinasjonen er åpen og safe – du har ressurser og kunnskap til å kunne dra på tur – hvilken reiseverden vil gi deg den beste opplevelsen?

    Den kommende tiden blir natural selection for reisende.
     
    holmen and kjeid like this.

Del denne siden