Hvordan streame fra iPhone til hotell-TV?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Gullars, 10. sept 2022.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ønsker en effektiv løsning for å streame fra iPhone til hotell-TV som er enkel å pakke i kofferten.

Å pakke en Apple TV blir litt klumpete, men jeg tenkte kanskje at en Chromecast ville være en god løsning. Jeg ser dog for meg et par utfordringer:

1) Fungerer det greit å streame Netflix, HBO etc. fra iPhone til Chromecast?

2) Kobler iPhone seg til Chromecast sitt nettverk når jeg streamer? Hvordan kan jeg i så tilfelle bruke telefonens dataabonnement i parallell?

2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,291
    Bonuspoeng:
    183
    Ja til spørsmål 1, men usikker på spørsmål 2.
    Har streama til Chromecast både heime hos folk + faktisk på visse hotel. Men har då vore kobla til wifi i begge tilfeller.

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Må ikke Chromecast og telefon være på samme wifi for å få til det? Får man lagt Chromecast på hotellets wifi?

Jeg har en kabel fra usb-c til hdmi, den bruker jeg for å koble telefon eller padde til tv på hotell. Kan det samme funke for iphone til tv?

tobeornot999 liker dette
  4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Flight Cancelled liker dette
  5. epletyv

epletyv Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, det er problematisk å kople chromecast etc til wifi, så pc+hdmi er det mest pålitelige.

6. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Men da er det vel like praktisk med en Apple TV? Har den alltid med meg, og har aldri noe problem med å streame til hotellets TV koblet til hotellets wifi. Etter at det kom støtte for captive portals på ATV har det blitt enda enklere. Tidligere måtte man trikse med Mac-adressen.

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her også. USB-C rett fra telefonen til HDMI.

Slipper bokser fullstendig.

Siden Apple er eneste store produsent i verden som ikke bruker USB-C, er alt litt mer klønete. Men denne + en HDMI til HDMI kabel gjør susen:
    https://www.apple.com/no/shop/product/MD826ZM/A/lightning-digital-av-adapter

PS, fra 2025 er også Apple tvunget til å følge standarden hele resten av verden bruker:
    https://www.digi.no/artikler/eu-ved...samme-ladere-fra-2025-iphone-far-usb-c/520090

8. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Godt mulig du har rett i det. Jeg kjenner ikke til apple tv og dets bruksområder.
    Jeg er faktisk meget nær å bestile meg en slik nighthawk da den har mange andre bruksområder også. - uten at det forøvrig er relevant for samtalen.

tobeornot999 liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Fin boks det der. Men til bruk på hotell gir det jo ingen mening å trekke med seg verken nighthawk eller apple tv. Med mindre man liker å dra på mye baggasje.

Wifi/internett er jo tilgjengelig på alle hoteller fra før av :)

10. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Som regel ja, men har vært på en rekke hotell hvor man får en login og ikke kan bruke den på mer enn en enhet før den andre kobler av, og i slike tilfeller er en slik boks genial.
    Når det er sagt har jeg søkt litt rundt og kan ikke finne noen som helst rundt å koble denne til et eksternt wifi. Jeg var av den overbevisning at det var mulig, men det kan være jeg ble lurt av en som burde vite bedre rundt dette, så må nok grave litt mer..

tobeornot999 liker dette
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Slå på wifi på mobilen i så fall. Koble til hotellnett. Og del wifi videre derfra til laptop, klokke og alt annet du har med som måtte ønske wifi også ;)

Slipper til og med å skrive innlogging osv på de forskjellige enhetene hver gang. De bare kjenner igjen mobilen din gang på gang.

Fungerer supert på Android. Men jeg har begrenset kunnskap om Iphone.

12. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, internett er det, men spørsmålet var hvordan du skal få signaler over til TV-en. For min del er ikke HDMI-kabel til tlf noe tema for jeg liker å ha telefonen tilgjengelig, ikke låst i en kabel på andre siden av rommet (og kona kan se TV hvis jeg tar en tur ut). Så da gir ATV eller Chromecast mening. Jeg holder en knapp på Apple TV ettersom den har støtte for å logge seg på hotellets wifi-portal.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, om du skal streame uten å ha mobilen i rommet trengs andre løsninger.

Da er vi inne på et helt annet behov enn det jeg kommenterte :)

14. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er åpenbart også et meget bra tips for de som har en mobil som klarer dette.
    Har ikke sett at dette funker før jeg fikk S21, men sjekket min gamle P30 Pro og det ser jo ut som det funker her også..

tobeornot999 and holmen like this.
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Eneste som fungerer dårlig er dessverre Chromecast :( Med forbehold om at de har fikset det så var det problem med å caste fra telefonen som deler nett sist jeg sjekket. Har man med seg en ipad eller pc i tillegg man kan caste fra er det såklart ikke noe problem.

Are liker dette
  16. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har grublet litt på en løsning som bør fungere basert på ting jeg allerede har tilgjengelig:
    • iPad med delt internett
    • Chromecast plugget i hotell-TV med nett fra iPad
    • Streaming fra iPhone koblet til Chromecast
    Da bør man vel ha en løsning som er helt uavhengig av hotellets wifi. Jeg liker uansett ikke å koble meg opp mot offentlige wifi mht. sikkerhet.

Bare synd at poden har beslaglagt iPaden min i bilen, og jeg tipper mor synes det er viktigere at han har underholdning der mens pappa er på tur enn at pappa får se på Netflix… :oops:

tobeornot999 liker dette
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    De fleste av oss har vel gamle telefoner i skuffa, ta med en eldre utgave som bruker samme lader som din nye, del nett fra den gamle, koble den gamle på tv’n.
    Funker konge, så lenge tlf kommer på wifi uten sim. Ikke tar det mye plass heller.

tobeornot999, Gullars and holmen like this.
  18. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Det var jo kanskje den beste varianten, ja. Regner med at du mener del nett fra den NYE? Så kobler man den gamle på den nyes nett, og sender fra den gamle til TV enten via kabel eller Chromecast.

19. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Mye lettere med Android.

Bare å ha med seg en miracast dongle å plugge i. Veldig praktisk med f.eks. Samsung DeX, da kan en til og med bruke telefonen samtidig.

tobeornot999 liker dette
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, del fra den gamle. Da ligger den der for frua til å se film/høre på musikk/ringe via wifi, mens du er ute og ser på byen, med din nye tlf.

Del denne siden