If the payment cardholder is travelling, you must bring the card used to pay...

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 15. juni 2016.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    If the payment cardholder is travelling, you must bring the card used to pay for this booking to the airport with you, for verification, before you can travel.

    Oj hva gjør jeg, Amex har gitt meg nytt kort siden de mistenkte at det gamle kortinfo kunne ha blitt misbrukt.
    Bør jeg ringe BA for å avklare dette.
     
  2. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk nytt kort to ganger mellom bestilling og reise med BA. Forklarte dette ved innsjekk, så da var det plutselig ikke noe problem. Du kan jo faktisk ikke levere det de spør om, og det er ganske urimelig all den tid kredittkort kan ha kort levetid også, eller at man har sagt opp kortet av forskjellige grunner mellom bestilling og reise.
     
    Fredrik81 liker dette
  3. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Har du destruert det gamle da?
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare å ta med det gamle.
    Dessverre er det flere flyselskaper som har dette. Thai og Qatar i alle fall. Og det er nok mange som har stått igjen når dette ikke kan fremlegges. Kan jo være at andre har betalt den billetten. Skal man unngå denne regelen, må man booke via reisebyrå.
     
  5. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
  6. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Det virker jo helt meningsløst. Mitt AmEx hadde utløp 06/xx og jeg bestilte billett i mai til februar året etter. Jeg fikk da et nytt kort på utløpsmåneden, og så var jeg så heldig at AmEx i juli fanget opp at noen prøvde å svindle meg og sendte meg så et nytt kort med nytt nummer. Åssen i huleste skal man tenke på å ta vare på det kortet for en reise 8 måneder senere??? Hvilken rolle spiller det om jeg har med kortet jeg bestilte reisen med? De har jo fått pengene sine. Hva hvis jeg ikke bruker AmEx mer? Noen som vet hvorfor de har en slik praksis? Er jo bare noen selskaper som gjør det, ikke SAS eller Norwegian f.eks.

    Og en annen ting. Det står "If the payment cardholder is travelling...". Er det ikke bare å si at det er noen andre som har betalt? Din "far" som tilfeldigvis har samme navn som deg...
    Virker enda mer meningsløst å kreve kredittkortet til den som har betalt HVIS han reiser.
     
    Wiolenze liker dette
  7. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde betalt en reise med vanlig Skandibanken Visa med Thai Airways engang. I mellom tiden hadde kortet gått ut på dato og jeg hadde fått nytt. Tok med det gamle bare for og være sikker men det ble aldri noen som helst spørsmål angående fremvisning av kort.
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Enkelt! Du må slutte å bestille så lang tid i forveien! :p

    Vet at Qatar har et system hvor du kan få godkjent i forveien om du ikke har med kortet som betalte for billetten. Da må du sende dem kopi av kredittkortet ditt. For meg er det no-go!

    Så det er noen dustete regler her, men det henger vel sammen med svindelrisiko vil jeg tro. LN-MOW kan vel sikkert si mye om akkurat DET temaet.
     
    Kjakan liker dette
  9. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan jeg sikkert. Noen løser dettte mer elegant enn andre, men for vår del så løser vi så mye som mulig uten at kunden merker det. Men vi krever i enkelte tilfeller at kortet vises eller at man kan dokumentere relasjon til kortets eier ved tredjeparts kjøp.

    Intet i verden er 100%, men våre bedriftskunder har de laveste chargebackratene i bransjen og vi har enda ikke havnet på forsiden av VG, så tydeligvis gjør vi noe riktig. ;)
     
    Kjakan and Bizflyer like this.
  10. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Holder det ikke at jeg har bestilt reisen i mitt navn, med mitt kort og viser mitt pass? Skal mye til for at det er svindel da... Og når det er ørten måneder siden bestilling ble gjort, er jo penger overført flyselskapet for lenge siden. Men hva vet vel jeg om disse rutinene dere har. Virker bare helt håpløst å MÅTTE ha med selve kortet man brukte da man bestilte reisen. Velkommen til 2016 liksom...
     
    RoadKing liker dette
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Du aner ikke hvor frekke enkelte er ...

    Forbrukere er godt beskyttet mot misbruk. Forhandlere er det ikke. Det er i det store bildet store penger på spill, og derfor gjør man mye for å beskytte seg.
     
    Kjakan liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, ser den, men som Kjakan sier:
    Selskapet har allerede fått pengene, kortet er registrert på reisende. Billetten er utstedt på samme navn og man må jo nærmest innlevere livshistorien sin skal man ut å fly i disse dager.
    Så, slik jeg ser det, er den eneste som har noe å tape i denne settingen; passasjeren som har kjøpt og betalt billetten og ikke dukker opp.
    selskapet har jo fått pengene, så hvordan kan det stå til risiko?
    Om noen skulle ha stært kortet for å svindle, vil de vel neppe ut å fly? Kanskje en tanke hadde vært å bestille, betale, for deretter å kansellere, men da går jo penga tilbake på kortet igjen?
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    BA sa det holdt med en bekreftelse så fikk det av Amex :)
     
    Kjakan liker dette
  14. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Har reist med BA utallige ganger. Har aldri vist noe kredittkort.
     
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ble ikke spurt om kredittkortet, men var greit å ha bekreftelsen i tilfelle problem.
     
    Last edited: 19. juni 2016
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Spurte om TG First Check-in i BKK kunne fikse et par bookinger jeg hadde gjort for kolleger, men måtte da til billettkontoret på andre siden av terminalen for å gjøre det. Så...var i First Class-modus og gadd ikke:rolleyes:Får ta det når jeg reiser økonomi;)
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Alternativ kan være å betale flybilletten via PayPal.

    Du kan ha en rekke kort koblet opp mot PayPal-kontoen din (både norske og utenlandske) samt bruke innestående balanse.

    Fungerer greit om du skal betale billett for annen PAX.

    Det er også praktisk å ha koblet PayPal opp mot brukersteder ved bytte av kort. Da endrer du kortinfo hos PayPal og slipper å oppdatere betalingsopplysninger på alle profilene dine. Samt du unngår å sende kredittkortinfo over åpne/lumske nett.

    Betaling via PayPal kan ha ulemper, men greit å være klar over muligheten.

    Liste over flyselskap som aksepterer PayPal (SK, LH, UA, BA, SQ etc.)
     
  18. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Et godt alternativ, og jeg bruker det en del selv. Bakdelen er at du ikke får ekstrapoengene man ofte får når man bruker flyselskapets kredittkort til kjøp.
     

Del denne siden