Innreise canada

Tråd i 'Reisemål' startet av Propflyer, 10. jan 2022.

  1. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    Skal til Canada neste uke, og det ser jo greit ut med vaksinepass, eTA og ArriveCAN. Det eneste jeg lurer på, er punktet "quarantine plan" som er blant tingene som må fylles ut i ArriveCAN.
    Har noen vært i Canada nå nylig, som har informasjon om hva de skrev inn her? kan man bare skrive at man booker et hotell hvis man må i karantene ved positiv stikkprøvetest, eller må man ha noe mer konkret?

    ellers noen tips om reisen/innreisen til Canada?? :)
     
  2. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    1,212
    Bonuspoeng:
    93
    Følger. Skal en tur til Calgary i uke 7 selv så det er nyttig info
     
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fylte vel ut noe som at hotelrommet er et egnet sted, hadde minikjøkken. Ikke fått noen spørsmål om det.
     
    Propflyer liker dette
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var der i september 2021. Så vidt jeg husker la jeg bare inn navn på hotellet jeg hadde booket. Ble aldri kontroller (som jeg vet).

    PS: hvis du bare skal en kort tur, ikke reis med innsjekket bagasje! Just sayin’ :confused:
     
    Propflyer and Eddie47 like this.
  5. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Skjønner ikke hva dere har som frykt om bagasje i Canada. Min sto allerede på beltet når jeg landet der forrige uke og da løp jeg fra flyet :p
     
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Fordi jeg ble anslaget for narkotikasmugling sist jeg fløy til Canada med innsjekket bagasje …
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du det er eneste årsaken? Da må de anklage mange reisende hver dag.. ;)
     
    Propflyer and indahla like this.
  8. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det er offensiv bagasjehåndtering....når baggen er på beltet NÅR flyet lander :)
     
    Flymunda, Propflyer, holmen and 2 others like this.
  9. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble ikke spurt om quarantine plan. I ArriveCAN skrev jeg bare at jeg hadde en leilighet og at jeg kunne booke et av hotellene rundt flyplassen som sekundært karantenealternativ.

    Reiser tilbake til Canada om tre dager, så jeg kan rapportere da.

    Har for øvrig reist en del ganger til Canada nå, alltid hatt innsjekket bagasje og aldri hatt noen problemer med det, selv om jeg alltid ser ganske shady ut etter en lang flytur :D
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    I mitt tilfelle var det nok en kombinasjon av flere ting:
    - Kun en overnatting
    - Ingen annen forklaring på oppholdet enn at jeg skulle fly
    - Ser vel «sånn» ut da .. :confused:

    Ikke vet jeg .. Dama i immigrasjonen sa iallfall rett ut at hun mistenkte meg for å smugle.
     
    Skarven, NoLimit and Propflyer like this.
  11. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    12 dager på ski, så vi har med 6 kolli :p
     
    Skarven, indahla and Malmo like this.
  12. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    aha skjønner. "problemet" vårt er at vi skal bo på tre forskjellige hoteller, ettersom vi skal kjøre rundt og stå på ski. men jeg får vel bare skrive at vi har hotell første halvdel, som kan forlenges, med roomservice osv.

    det står også noe på hjemmesiden til canada gov om at man burde forhåndsregistrere seg for en test, slik at man har dette booket OM man blir plukket ut til en random test ved innreise... har du gjort det?

    gi gjerne rapport om tre dager også! :)
     
    lMartin liker dette
  13. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke gjort det, ikke fått det med meg og skjønner heller ikke helt hvordan dette skulle fungere i praksis på YUL i alle fall, men det kan hende det er forskjellig på andre flyplasser.

    Uten at jeg skal beskylde noen for noe som helst, var de eneste som ble plukket ut til tilfeldig test da jeg reiste inn i september personer med øst/sørøst-asiatisk utseende. Den eneste personen jeg kjenner som har blitt plukket ut til tilfeldig test ved innreise kommer fra Thailand og det var nå i julen, så med mindre du faller inn under den kategorien er det ikke sikkert du har så mye å bekymre deg for.

    Skal oppdatere på fredag :)
     
    Propflyer and Eddie47 like this.
  14. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    OT: hvor du skal? Skal selv til Canada i begynnelsen av februar på 2 uker med ski :)
     
  15. Eskaue

    Eskaue Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Interessant tråd! Har reise ned 21.01, og har begynt å se på samme.
    Sjekket med hotellet vi skal bo på første natt ved ankomst, deres svar er at hotellet ikke er satt opp som "godkjent" karantenehotell, og dersom det skulle være positiv test kan vi ikke bo på hotellet. Dem viste heller ikke om noen hoteller som var godkjent som karantenehotell.
    Er det bare å legge inn hotellet uansett å satse på å ikke bli kontrollert?..
    Har dere noen tanker om økende smittetrend og eventuelle stenging eller ytterligere koronatiltak?
     
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sjekket nå og jeg finner ikke lenger noen liste over godkjente karantenehotell. Du kan jo sjekke med noen av hotellene i nærheten av flyplassen da det var disse som stort sett fungerte som karantenehotell i perioden karantene var obligatorisk. Jeg kommer til å skrive noe sånt som at jeg kommer til å booke DoubleTree by Hilton dersom isolasjon skulle bli nødvendig. Jeg kommer ikke til å booke noe på forhånd.
     
    Propflyer liker dette
  17. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    Rett til Revelstoke, 5-6 dager der, med heisbasert i skianlegget og topptur i Glacier National Park/Rogers pass :D så enten til Nelson (Whitewater) og kanskje innom Golden (Kicking Horse) på vei tilbake til Calgary.
    Elsker Revy, keen på å teste Whitewater også, hørt det er sykt rått
     
    Malmo liker dette
  18. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Samme som oss da, starter også i Revelstoke!
     
    Propflyer liker dette
  19. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Ting har forandret seg litt siden forrige innreise. Grunnen til at de ber reisende forhåndsregistrere seg for testing er at de nå tester bortimot alle, så det er absolutt lurt å forhåndsregistrere med selskapet som står for testing på den aktuelle flyplassen.

    Blir du plukket ut, vær forberedt på noen dagers karantenetid mens du venter på prøvesvar.

    Logistikken fungerer imidlertid upåklagelig. Jeg var gjennom immigration, ferdig testet og ute av flyplassen på under 20 minutter, på tross av ganske mange mennesker.

    Dette gjelder YUL, det kan sikkert være annerledes på andre flyplasser.
     
    Propflyer and Eddie47 like this.
  20. Propflyer

    Propflyer Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    33
    takk for informasjonen. Du ble testet ja... må du da være i karantene frem til svaret foreligger? altså, alene på hotell, og ikke kan gå ut? eller gjelder det bare hvis positiv test? reiser du alene eller sammen med noen?
    Hvilken type test tok du på forhånd, PCR eller NAAT/NAT?
    fikk du noe spørsmål om eventuell karanteneplass osv, sånn mtp Arrivecan "quarantine plan"?
    Jeg flyr til YYC, satser på at ting er på stell der også...
     
    Last edited: 15. jan 2022

Del denne siden