Hei. Mulig dette er besvart tidligere, i så fall må jeg på forhånd beklage mine dårlige søkeegenskaper. Jeg har lagt merke til at det gamle innsjekkingsområdet på OSL er skjult bak det som ser ut som provisoriske vegger. SAS sine innsjekkingsskranker er sågar flyttet ganske langt bort i venstre ende av avgangshallen. Personlig så foretrekker jeg betjente skranker både for å slippe ev. kø ved automatene og for å få den oransje priority-taggen på innsjekket bagasje. Dette gjør at det blir ganske langt å gå fra P10 til innsjekk, og videre helt tilbake igjen til motsatt ende av terminalen for FT. Vet noen om dette er en permanent løsning fra Avinor/SAS sin side?
De bygger om bagasjeanlegget, og dermed også innsjekkingsskrankene. Så inntil videre må man helt bort til gamle Norwegian-delen av innsjekkingsområdet. Det området bak veggene ble også benyttet som teststasjon da det var krav om test ved ankomst Norge.
Ahh, that explains it! Vet du noe om ETA på dette prosjektet? I-landsproblem deluxe, men er ganske paradoksalt å måtte traske såpass mye rundt for å benytte seg av fordeler som er laget for å gjøre reiseopplevelsen smidigere...
Aner ikke. Det er helt sikkert noen andre her inne som har oversikt. Prøvde å Google, men fant ikke noe i farten.
Jeg benytter om mulig også betjent innsjekk - for meg er det rett og slett en del av en premium opplevelse på reisen (og en fordel SAS lover meg som EBD). Jeg godtar også at billetten koster mer enn hos DY/FR/EZY osv. Jeg er enig i påstandene fra @altejoha. Men i Oslo fungerer prioritert innsjekk i hvert fall. På de mindre flyplassene (og da mener jeg også BGO/SVG/TRD) er jo prioritert innsjekk enten fraværende, ubetjent, eller man må vente ti minutter...for å se at man ikke får service der. Jeg har også klaget til diamant mailen, men da får man jo uansett bare standard svar.
Nei, det er helt sikkert! Bagasjen kommer stort sett alltid sent på båndet dersom jeg ikke har den fått den oransje priority-taggen! Opplever imidlertid at selv da er det litt hit and miss.
Det nye området skal stå klart til sommeren 2024. Det er nå satt opp noen informasjon på disse veggene om hvordan det ska bli til slutt, ser veldig bra ut
Mulig baggasjen har samme priority som oss som reiser. Den får altså komme først inn i flyet :O .... og sist ut!
Takk for veldig interessant video! Også veldig interessant at de på en såpass liten flyplass, som kun har 1 terminal selv om de nå plutselig kaller det T1 og T2, skal bruke TO HELE år på å koble sammen de to "terminalene" sine bagasje-anlegg....
Utbyggingen 2008-2017 ble visst kalt T2, og inkluderte det bagasjeanlegget som er i drift nå. Jeg synes det virker ganske fornuftig å ha 2 bagasjeanlegg for redundans, og å sette det nye i drift før det gamle modifiseres for å støtte transfer da. Tror kanskje ikke det blir så mye oversize bagasje som sendes mellom, avhengig av hvordan de fordeler flyselskapene på anleggene?
Redundans betyr at det ene kan ta over for det andre hvis 1 av de 2 feiler. Det er jo ikke tilfelle her, siden de tydeligvis dekker forskjellige områder av flyplass-området. Dette er ikke datanettverk med litt ekstra kabler/fiber for å bygge redundans, men store, fysiske transportbelter i underetasjen av flyplassen. Har aldri hørt om noen flyplasser som tar seg luksusen, plassen og kostnaden med å ha dobbelt opp med baggasjeanlegg i fall det ene systemet feiler.
Jeg mente ikke at jeg tror de har full redundans = 2 system til hvert punkt og dobbel kapasitet Men de kan nok likevel klare å få unna mye trafikk med litt bytting av innsjekk-desker og lengre kjøring av bagasje, og det er jo nettopp det de har gjort med å bruke bare T2 mens T1 har blitt byttet. Tror nok mange andre flyplasser har lignende backup-funksjoner selv om de bare har "ett" system. Fra Vanderlande T2 case study: “As part of the T2 extension project, we needed a new redundant BHS and a connection to the existing system to give us a flexible and fully redundant solution. This was a vital consideration, as well as to increase capacity.”
Likte at det kom en mulighet for tilbakemelding på slutten av videon. La inn noe om priority bagasje der. Hadde nå virkelig vært et fremsteg hvis bagasje systemet hadde fått styr på det
Når en har bagasjen merket med Priority hos SAS så skal den komme sist. Det er en del av sjarmen ....
Helt sant! Og snart er det ikke knall farget *A priority tag lenger, men prio fra minste og dårligste alliansen. Tviler på at ting blir bedre...