Innsjekkingsområde på OSL

Tråd i 'Nyheter' startet av altejoha, 22. juni 2022.

  1. altejoha

    altejoha Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Hei.

    Mulig dette er besvart tidligere, i så fall må jeg på forhånd beklage mine dårlige søkeegenskaper.
    Jeg har lagt merke til at det gamle innsjekkingsområdet på OSL er skjult bak det som ser ut som provisoriske vegger. SAS sine innsjekkingsskranker er sågar flyttet ganske langt bort i venstre ende av avgangshallen.
    Personlig så foretrekker jeg betjente skranker både for å slippe ev. kø ved automatene og for å få den oransje priority-taggen på innsjekket bagasje. Dette gjør at det blir ganske langt å gå fra P10 til innsjekk, og videre helt tilbake igjen til motsatt ende av terminalen for FT.

    Vet noen om dette er en permanent løsning fra Avinor/SAS sin side?
     
    Last edited: 22. juni 2022
    themichael liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,536
    Bonuspoeng:
    293
    De bygger om bagasjeanlegget, og dermed også innsjekkingsskrankene. Så inntil videre må man helt bort til gamle Norwegian-delen av innsjekkingsområdet.

    Det området bak veggene ble også benyttet som teststasjon da det var krav om test ved ankomst Norge.
     
    OyvindN, themichael and altejoha like this.
  3. altejoha

    altejoha Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Ahh, that explains it! Vet du noe om ETA på dette prosjektet? I-landsproblem deluxe, men er ganske paradoksalt å måtte traske såpass mye rundt for å benytte seg av fordeler som er laget for å gjøre reiseopplevelsen smidigere...
     
  4. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke dumt! Priority på bagtag virker nå iallefall ikke..
     
    The_Dude liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,536
    Bonuspoeng:
    293
    Aner ikke.
    Det er helt sikkert noen andre her inne som har oversikt.
    Prøvde å Google, men fant ikke noe i farten.
     
    altejoha liker dette
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,231
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg benytter om mulig også betjent innsjekk - for meg er det rett og slett en del av en premium opplevelse på reisen (og en fordel SAS lover meg som EBD). Jeg godtar også at billetten koster mer enn hos DY/FR/EZY osv.

    Jeg er enig i påstandene fra @altejoha. Men i Oslo fungerer prioritert innsjekk i hvert fall. På de mindre flyplassene (og da mener jeg også BGO/SVG/TRD) er jo prioritert innsjekk enten fraværende, ubetjent, eller man må vente ti minutter...for å se at man ikke får service der.

    Jeg har også klaget til diamant mailen, men da får man jo uansett bare standard svar.
     
  7. altejoha

    altejoha Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Nei, det er helt sikkert! Bagasjen kommer stort sett alltid sent på båndet dersom jeg ikke har den fått den oransje priority-taggen! Opplever imidlertid at selv da er det litt hit and miss.
     
  8. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Det nye området skal stå klart til sommeren 2024.
    Det er nå satt opp noen informasjon på disse veggene om hvordan det ska bli til slutt, ser veldig bra ut
     
    tobeornot999, holmen and themichael like this.
  9. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig baggasjen har samme priority som oss som reiser. Den får altså komme først inn i flyet :O .... og sist ut!
     
    themichael and holmen like this.
  10. altejoha

    altejoha Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Jo, men da skulle den vel også kommet først av tralla og ned på båndet? o_O
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Lar seg ikke embedde:
    https://vimeo.com/906397487/c4c6fc7360
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for veldig interessant video!

    Også veldig interessant at de på en såpass liten flyplass, som kun har 1 terminal selv om de nå plutselig kaller det T1 og T2, skal bruke TO HELE år på å koble sammen de to "terminalene" sine bagasje-anlegg....


    upload_2024-4-4_19-22-35.png
     
    NoLimit liker dette
  13. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    1,824
    Bonuspoeng:
    93
    Utbyggingen 2008-2017 ble visst kalt T2, og inkluderte det bagasjeanlegget som er i drift nå. Jeg synes det virker ganske fornuftig å ha 2 bagasjeanlegg for redundans, og å sette det nye i drift før det gamle modifiseres for å støtte transfer da. Tror kanskje ikke det blir så mye oversize bagasje som sendes mellom, avhengig av hvordan de fordeler flyselskapene på anleggene?
     
    eventyrer liker dette
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Redundans betyr at det ene kan ta over for det andre hvis 1 av de 2 feiler. Det er jo ikke tilfelle her, siden de tydeligvis dekker forskjellige områder av flyplass-området.

    Dette er ikke datanettverk med litt ekstra kabler/fiber for å bygge redundans, men store, fysiske transportbelter i underetasjen av flyplassen.

    Har aldri hørt om noen flyplasser som tar seg luksusen, plassen og kostnaden med å ha dobbelt opp med baggasjeanlegg i fall det ene systemet feiler.
     
    eventyrer, Staralliance and NoLimit like this.
  15. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    1,824
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mente ikke at jeg tror de har full redundans = 2 system til hvert punkt og dobbel kapasitet ;) Men de kan nok likevel klare å få unna mye trafikk med litt bytting av innsjekk-desker og lengre kjøring av bagasje, og det er jo nettopp det de har gjort med å bruke bare T2 mens T1 har blitt byttet. Tror nok mange andre flyplasser har lignende backup-funksjoner selv om de bare har "ett" system.

    Fra Vanderlande T2 case study:
    “As part of the T2 extension project, we needed a new redundant BHS and a connection to the existing system to give us a flexible and fully redundant solution. This was a vital consideration, as well as to increase capacity.”
     
    Spielhaug liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,698
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ..
     
  17. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Likte at det kom en mulighet for tilbakemelding på slutten av videon. La inn noe om priority bagasje der. Hadde nå virkelig vært et fremsteg hvis bagasje systemet hadde fått styr på det
     
  18. Ololsen

    Ololsen M

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    697
    Bonuspoeng:
    93
    Når en har bagasjen merket med Priority hos SAS så skal den komme sist. Det er en del av sjarmen ....:)
     
    Earl, tobeornot999, RoadKing and 3 others like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Helt sant!

    Og snart er det ikke knall farget *A priority tag lenger, men prio fra minste og dårligste alliansen. Tviler på at ting blir bedre...
     

Del denne siden