Innstilt fly, deretter forsinkelse på alternativ avgang. Hvordan gå frem mtp erstatning?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Cumulus, 29. juli 2024.

1. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skrev følgende epost til dem i dag:

Dear Xxx,

Thank you for correcting the amount for the hotel.

One more thing, I believe the amount for the EU261 compensation is wrong.

This delay was part of a trip BKK-OSL (originally booked as BKK-FRA-LHR-OSL), and the start-to-end distance BKK-OSL is 8678 km.

The EU Regulation 261/2004 states very clearly that compensation for missed connections is calculated based on the total distance of your entire journey (Total Ticketed Journey), not just the segment that was delayed.

As far as I understand, based on our total ticketed journey of 8678 km, we should be entitled to a compensation of 4x600 euro, not just 4x250.

Kind regards,
    Yyy
    Hadde forventet en del motstand, men mindre enn en time senere kom svaret:

Dear Yyy,

Thank you for your correspondence dated March 2, 2025.

We apologies for the inconvenience and frustration you experienced with the recent handling of your feedback.

Kindly be advised that we have processed the payment for the remaining amount of 1400 EUR to your bank account. Please be advised that payment may take some time for the transaction to clear on your bank account/ statement, please allow some time.

We appreciate your continued patience in this respect.

Sincerely,
    Xxx
    Må nesten si meg fornøyd med det!

2. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

du har egentlig krav på 600euro x 4 fordi FRA til London ble kansellert som en sammenhengende billett, uavhengig om flyet fra BKK til FRA ble forsinket inn.
    Dette kan du søke fra SAS dersom det var de som utsendte billetten.

Videre så har du krav 250euro x 4 på flyet til MXP fordi dere ikke rakk flyet til videre til Oslo. Dette hadde jeg krevd av lufthansa siden det er deres flygning. Siden du fikk allerede 1400 euro fra dem nå så hadde jeg ikke gjort noe mer med denne saken, altså Fra-mxp-Oslo.

Alt ekstra som du måtte betale for overnatting og hotell hadde jeg sendt til forsikring selskapet.

Så det du står med igjen her er disse 600euro x 4 som gjorde at dere kom hjem forsinket 2 dager. Jeg selv hadde nok krevd dette. Er tross alt snakk om ca. 26 000kr.

Lykke til.

3. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Grunnen til den første kanselleringen var klimaaksjonen på flyplassen i Frankfurt, og der virker det som Lufthansa med rette kan påberope seg Force Majeur. Denne kanselleringen tror jeg dermed ikke vi har rett på noenting for.

Det er denne forsinkelsen jeg først fikk 250 eur per person for, og nå økt til totalt 600 eur per person. De siste 1400 euro er differansen fra 250 til 600 for 4 personer.

Alt for overnatting og hotell prøvde jeg å få dekket hos forsikringen, men de henviste meg til flyselskapet. Men jeg har altså fått dekket absolutt alle utlegg nå, i tillegg til erstatningen.

Last edited: 02. mars 2025
    trippeltriumf liker dette

Del denne siden