InsideRail...? Alternativ til fly mellom New York og Washington D.C.

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 10. april 2023.

1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Litt inspirert av tråden i "InsideFlyer Lounge" om Fly vs. tog mellom Oslo og Bergen (samt som et forsøk på å glede @Kaare_Lars) så tenkte jeg at når jeg nå i påsken skulle fra New York ned til Washington D.C. så skulle jeg faktisk teste et alternativ til fly...

Så da ble valget Amtrak og Acela som er Amtrak sitt hurtigtog som går Boston - New York - Washington D.C. som seg hør og bør på dette forumet ble da "First Class" valgt, og reisetiden var oppgitt til rett under tre timer.

IMG_5296.jpeg

Togturen startet ikke mange kvartaler unna Times Square på nyoppussa Moynihan Train Hall. Passasjerer i First Class har i motsetning til "Domestic First" passasjerer på fly innenriks i USA tilgang til lounge på stasjonene.

IMG_5293.jpeg
    Fant derfor kjapt frem til Amtrak sin Metropolitan Lounge. Hvor boardingpass raskt ble scannet, og vi fikk beskjed om at vi ville bli ropt opp når det var på tide å gå til toget.

IMG_5294.jpeg
    Vil si at lounge her er ganske lik det man finner i en standard UA Club eller AA Admirals Club.

IMG_5297.jpeg
    IMG_5298.jpeg
    I tillegg til kaffe, og brus var det et godt utvalg av både varm og kald mat de kunne servere til deg. Vi var der rundt klokken 14, så det var lunsjtider, så endte opp med sandwich og muffins.

IMG_5299.jpeg
    De har også en bar, med mulighet til å kjøpe alkohol til en helt ok pris. Alkoholfri drikke var inkludert. Reiser man mye med tog i USA så får man også tilgang til lounge via Amtrak sitt bonusprogram.

Ca. 10 minutter før avgang ble vi ropt opp, og eskortert til spor 12. First Class hadde priority borading, og når vi fikk gå ned til sporet stod toget allerede klart.

IMG_5300.jpeg
    IMG_5308.jpeg
    First Class har en 2-1 config. Jeg og reisefølget valgte å med en av oss med toget reiseregning og en mot. Det er god plass til å lagre større kofferter over setet. På Amtrak kan man ha med 24" kofferter som håndbagasje, og hvis man ønsker det, eller har flere kolli kan de også sjekkes inn.

IMG_5303.jpeg
    IMG_5305.jpeg
    WiFi er selvsagt gratis på toget, og rett etter avgang ble en flaske med Fiji-vann delt ut sammen med meny på drikkevarer og mat. I First Class er det fri børst, og det serveres også et varmt måltid til setet.

IMG_5306.jpeg
    De hadde ikke noe Champagne (men det finner man sjelden på short-haul i USA heller), så måtte ta til takke med et glass Prosecco.

IMG_5307.jpeg
    Til matt fikk jeg for "Boneless Short Rib", og et glass rødvin fra California. Kjøttet var mørt og fint , og de fløtegratinerte potetene var også bra! Definitivt bedre servering her på toget enn hva man finner på de fleste innenriks flyturene i USA på et par timer... Både UA og AA serverer nå kun "Snack from the basket" på korte turer.

Ankom Union Station i sentrum av Washington D.C. på rutetid, rett under tre timer etter avgang fra New York, og i likhet med begge stasjonene i New York så er også arkitekturen her kul!

IMG_5309.jpeg

Så, foretrekker jeg toget mellom NYC og DC? Ja, definitivt. Greit å slippe turen ut til en av flyplassene i New York, og også greit å slippe sikkerhetskontrollen. For oss europeere som ikke har tilgang til TSA Pre så man man jo alltid ta seg litt ekstra tid her.

Calling, Ombo, Kristian and 39 others like this.
  2. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Har tatt denne turen selv, dog ikke på first class. Veldig praktisk, togene stopper vel også på EWR og PHL(tror jeg).

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Du glemte et viktig element @haakonks , pris?

holmen and snus_mumrikken like this.
  4. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    848
    Bonuspoeng:
    93
    Virker som du hadde en bedre opplevelse enn meg, jeg tok dog Northeast Regional, det var en slitsom og langdryg affære. Men regel nr 1 ved tog i USA er å aldri basere seg på at rutetidene holder.

tobeornot999 liker dette
  5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Virker veldig behagelig. Ikke transport til flyplassen, og ikke sikkerhetskontroll. Må jo være tidsbesparende i tillegg til all tid man kan bruke på å jobbe eller spise.

6. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,630
    Bonuspoeng:
    93
    Takk som deler @haakonks :) Syntes reisen ser veldig fin ut og så sparer en mye tid og flyplass stress. Planlegger å besøke begge byer til sommeren og dette tilbudet skal testes. Ser prisen på hjemmesiden ligger fast på ca 243 USD for first mens business varierer på 125 +-. Kjekt med lounge og som du skriver dette tilbys kun ved first. Så du noe info om tyngre baggasje kan sjekkes inn en del timer i forveien?

Last edited: 10. april 2023
    RoadKing liker dette
  7. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Prisen varierer. Det er billigere hvis man bestiller i god tid. Dette var i tillegg også en fredag, prisen var litt under 300 dollar per person. Det var ganske like pris med United Business på EWR-DCA.

8. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men regner med at det ikke er noe problem så lenge det er snakk om samme dag.

phileas liker dette
  9. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Tatt tog selv motsatt vei, men ble bare «vanlig» tog, til en langt rimeligere pris. :)

Vil si vanlig turistklasse fungerte veldig bra, og turen var bare en liten halvtime lengre enn Acela. Absolutt noe å vurdere om man synes Acela blir for dyrt.

holmen and Henrik like this.
  10. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    Si at det er en delta på 200 USD per pers til et billigere tog.

Da hadde nok jeg med egne penger gladelig tolerert et litt enklere sete (det jevne togsetet er vel også bedre enn et gjennomsnittlig økonomisete på fly), og heller tatt en god lunsj, en god middag og en drink eller to i en bar på togstasjonen fremfor gjennomsnittlig amerikansk loungemat.

upload_2023-4-12_17-19-47.jpeg
    https://twitter.com/Amtrak/status/1521127460393336833

Last edited: 12. april 2023
  11. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,018
    Bonuspoeng:
    163
    Vi tok nett Acela i business mellom Washington DC og NewYork

Eg kan anbefale det og om en ikkje gidder flyplass kavet i USA og finner gunstige priser :)

IMG_1807.jpeg
    Business sete

IMG_1805.jpeg
    Beinplass i business

Vi betalte 142$ for 2stk :)
    Det var billigste alternativ om en ikkje skulle ta buss…

RoadKing, phileas, Spielhaug and 3 others like this.

Del denne siden