Har noen erfaring med tilbydere som International Drivers Association, ITA og lignende? Kort fortalt fyller du ut et skjema og laster opp bilde av deg selv og førerkort, så får du en digital versjon kjapt, og kan få tilsendt et i posten etter noen dager. De sier selv at disse kan brukes nærmest overalt. Grunne til jeg vurderer dette, er at NAF blir kronglete. Det er langt til nærmeste stasjon og det tar også lang tid i posten. Det er også et stykke til nærmeste sted jeg kan få et passfoto. Før fikk du på minuttet på den lokale avdelingen. KNA er enda verre, da de krever bostedsattest, som tar ukesvis for å få tilsendt. Dermed hadde disse tilbyderne på nett vært perfekt, men utrolig kjipt om jeg dukker opp et sted (sannsynligvis Taiwan) og de ikke godtar det. Førstnevnte aktør er registrert i Singapore.
Trenger du internasjonalt førerkort da? Jeg har leid bil en drøss ganger over hele verden og aldri blitt spurt om dette.
Jeg har ingen erfaring, men tjenesten opplyser selv at kun IDP (internasjonalt førerkort) på papir er gyldig i Taiwan. De opererer med leveringstid på opptil 20 dager og pris på $69. NAF er nok både raskere og billigere.
Ikke jeg heller, men det har vært i engelskspråklige land. Står overalt at Taiwan krever dette dokumentet, men får muligens satse på at NAF eller MA kan fikse dette forholdsvis kjapt. Kan få fra de andre tilbyderne under en uke med Fedex, men virker som de utleierne som har peiling, kan lage bråk. Ser ut som det er uoffisielle dokumenter, og teknisk sett ikke lovlig. Noen da som vet om et godt passfoto tatt hjemmefra og printet på fotopapir i korrekt størrelse er godt nok?
Ja, helt sikkert. Passfoto har ikke vært på papir på lenge, så begrepet viser til kravet til bildet (størrelse, hvit bakgrunn, godt lys, ørene synlig, nøytralt utrykk,). https://www.politiet.no/globalasset...ass-og-id-kort/kvalitetskrav-til-passfoto.pdf
Passfoto tatt heime på fotopapir funkar supert, brukt det til masse visum. Må bare som @freddyen nevner følge kvalitetskrava.
Thailand og Kambodsja vil nok ikke godta et digitalt om du blir stoppet av politiet. De er opptatt av originalt stempel osv. Men der må du ofte betale litt "håndpenger" uansett, så er ikke noe stort problem
Jeg fikk internasjonal førerkort hos NAF-huset. Jeg betalte på nett med MC og møtet opp fysisk dagen etter. Hele ventetid var på 5 min og vips da har jeg internasjonal førerkort på hånda.
Hentet nytt 1 årig internasjonalt førerkort hos MA ved Norges bank i dag. De sender også, tok 5 min, drop inn og 250kr på vips. Jeg skal leie i Japan og der er det sånn jeg har skjønt det strengt. Siste gang jeg hadde var på 80 tallet for å leie i USA.
Hjemme printet på foto papir funker bare du viser ører og ikke smiler og printer i omtrent riktig størrelse
Det er jo folk på forum med god Taiwan kompetanse. Et spørsmål i Taiwantråden burde kunne konkretisere om dette er noe alle utleiere faktisk krever, eller om det er selgerne på nett som hevder dette. PS : I Japan spesifiserer utleiere at det må vises riktig type internasjonalt førerkort før leieforholdet kan bekreftes ved henting.
Sendte passfoto og kopi av førerkort pr post forrige Torsdag, og fikk det internasjonale førerkortet i dag. 7 dager leveringstid vil jeg si er innafor. MA er også det billigste alternativet jeg har funnet av de norske, 280,- inkl porto Anbefales. https://www.marusfritrafikk.no/medlemsfordeler/rabatt-pa-internasjonalt-forerkort/
Jeg endte opp med å gjøre det samme selv. Fikk det forrige uke, 7 dager etter jeg sendte skjema og foto.