Internett hjemme! (Ikke fly relatert)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Chrisbgg, 15. des 2018.

  1. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann!

    I gamledager, visste jeg alltid hvor på internett jeg skulle stille spørsmål for å få svar.. men det ser ut for at jeg ikke lenger er med i tiden, og ante ikke hvor jeg skulle stille dette spørsmålet.. så til alle IT konsulenter med EBD eller høyere :) (for dere er vell dyktigere enn en skarve EBG :)
    Her kommer mitt spørsmål:

    Har bredbånd fra telenor, dette er generelt ustabilt.

    Hjemme har jeg satt opp det meste med smarthjem(alt fra babycall til komfyr, lys, varme og støvsuger styres via wifi og internett)

    Problemet mitt oppstår når internett er nede, og jeg ikke får fulgt med på babycall via telefonen pga manglende internett, så jeg lurer da på, finnes det noen løsninger for å få koblet mesh nettverk(orbi3000) eller router fra telenor opp mot 4g nettet når internett er nede?

    Er jo håpløst ned telenor alltid på nett garanti når det er mobilen som får koblet seg opp på nett og kanskje også apple tv om du deler internett med den..

    Skal det være noe funksjon i alltid på nett garanti med smarthjem, burde jo selve ruteren ha 4g kompabilitet, og svitsje til dette når fiber/telelinje er ustabil/nede..

    Altså, noen som har noen gode råd her? :)

    Ps: Også EBG IT konsulenter skal få lov å svar, met ett sted sitter jeg grensen! Vi er tross alt på Insideflyer ;) *winkwink*


    C
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Du svarer vel egentlig deg selv; skaff deg en internet-leverandør som er generelt stabil.
     
    Chrisbgg liker dette
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Desverre ikke så mange alternativer.. så må nok heller finne løsningen med Telenor gitt.. ;)

    For løsningen er enkel om den er mulig ;)

    C
     
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,666
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Sikker på at ikke 4G rett og slett er mer stabilt enn det du har?
     
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde det tidligere, men begynner å bli 15 år siden. Litt herk å sette opp, men funka greit nok. Spørs litt hva du skal kombinere av aksess-typer.

    Generelt sett er vel 3-4-5G betydelig bedre stabilt, så kanskje flytte det mest viktige over på det.

    Google: «two internet connections on one network», så finner du masse tips.

    Men hva vet jeg, er jo knapt EBG ....
     
    Chrisbgg liker dette
  6. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Edvard and jgroneng like this.
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har lurt på akkurat det samme selv. Har Get hjemme og det funker stort sett bra, men det har sine perioder. En router med to WAN-porter bør gjøre susen. I WAN1 har vi Telenor/Get og i WAN2 en 4G router med valgfritt simkort. Og så må vi sette denne til å koble over automatisk. Mine IOT-devicer er ikke avhenig av fast IP, så det burde være greit. Konkret anbefaling: Unifi Security Gateway, eller kanskje noe fra Mikrotik ved litt høyere kompetanse.

    Hilsen EBD/EDB-nerd
     
    snus_mumrikken and Chrisbgg like this.
  8. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    ice.net sin 4g-hjemmeruter støtter dette i ruter-modus. Koble fastlinjen til WAN-port, og sett opp 'WAN failover'. Da går trafikken via 4G hvis ruteren ikke lenger klarer å 'pinge' Google, og tilbake når fastlinjen kommer opp igjen.
     
    Chrisbgg liker dette
  9. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på siden, men for å få økt stabilitet, blandet jeg en periode Get og Nextgentel i min 2xWan-ruter.
    Det fungerte dårlig uten mye fikling.
    Løsningen som flere nevner ovenfor, altså 4G failover, er en enkel og bra fiks i de fleste tilfeller. Gå for den.

    Som en kuriositet kan jeg nevne at i min bransje, TV, bruker vi utstyr som kombinerer gjerne 2-3 mobiloperatører, nettverk og alt hva annet vi kan få tak i.
    Man bokstavelig talt støvsuger stedet for datatrafikk for å få en mest mulig stabil sending avgårde.
    Så om du ser en kameramann med en rar ryggsekk i nærheten, kan du ikke forvente særlig hastighet i TikTok på en stund ;)
    Liveu.jpg
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden