Det er mye man kan kjøpe for penger. Privatfly. Etihad Apartments. Champagne til kr 10.000,- per flaske. En veldig oval weekend med fri fra jobb. Og AA-miles fra det mørke nettet. For tre sunnmøringer er jo det desidert letteste, og det som gir mest valuta for pengene når man er sulteforet på jumbojetter, sydentemperatur og oppvartning av ypperste kvalitet. Kanskje er det like enkelt å gå på den lokale restauranten å be om en flaske Dom Perignon, spise en god klippfiskgryte og ta en overpriset taxi hjem. Men det er jo noe man har mulighet til så alt for ofte. Å reise jorda rundt søndag til torsdag er jo noe som defineres på helt andre siden av skalaen. Mange, eller noen, lurer nok på hvor dette startet. Når kjæresten oppgitt rister på hodet når det foreslås en snartur til Hong Kong? Nei, det starter så mye før det. Det starter med drømmen. Og den skal vi bevare. Drømmen om et lite avbrekk i en hektisk hverdag. Hvor søking på AA.com er som narkotika sprøytet inn i blodårene. Et treff. First class. "Spøkelsestilgjengelighet". Gi meg mer. To seter. I First Class. Med JAL. Hvor Salon serveres. Men kun på utreise fra Japan. Som så sjelden slippes. Og som koster i underkant av ti tusen kroner for en flaske på en god vinbar i vårt langstrakte land. Da er jo det (nesten) billigere å fly til Japan, ta seg tre timer på loungen der og sette kursen mot Norge igjen. Men det blir jo et par stopp på veien. Selvfølgelig. Hva med SAS-loungen på Gardermoen? Er flyet forsinket rekker vi nok spritserveringen der. Og på flyet foran gardinen i Sas Plus er vi utrolig heldig om vi får både ei pils og en GT på den to og en halv timers lange turen over sjøen som vikingene en gang brukte dages- og sikkert ukesvis på. I London skal vi meske oss i det jeg har forstått er en kombinert lounge for BÅDE business- og first class-passasjerer. Noe så grusomt. Her får vi noen timer med iPaden på bordet for å se AaFK Fortuna beseire TIL 2020 før Chelsea og Manchester City skal gjøre opp seg i mellom på Stamford Bridge. Deretter setter vi kursen mot drømmeflyet, Airbus A380 som skal frakte oss de sju timene til Abu Dhabi. Og før noen arresterer meg; 747 er det desidert mest ikoniske flyet, men dessverre uten dusj og andre strøkne, tilgjengelige tilbud for oss som flyer i det mange vil kalle eleverte klasser. Den siste uken har vært benyttet til å samfaure interwebben for å danne seg et best mulig bilde av hva man skal gjøre, hvordan man skal løse det og hvilke utfordringer vi møter på. Som for eksempel, kommer vi inn på The Pier og The Wing når vi flyr økonomi mellom HKG-HND før HND-LHR i JL first class? På Twitter(ops, X) sier Cathay NEI, mens OneWorld sier JA. Både på nettsiden og på messenger. Så da spørs det. Og du kan tro man blir satt litt tilbake når man tenker at man kan benytte seg av både BA og CX sine lounger på LHR før man får kastet i ansiktet at EY bare er partner, ikke medlem av One World. Så man lærer så lenge man lever. Og man lærer så lenge man reiser. Om kultur. Om transit-prosedyrer. Om flyruter. Og om lounge-tilgang. Kanskje lærer vi "SKÅL" på noen fremmedspråk? Og kanskje blir vi 10 kilogram rikere på turen? Men forhåpentligvis blir det nyttig for både oss, dere og de vi møter på underveis. Flyruten ser slik ut: Kabinklasse: Økonomi, sas +, business, first class og apartments Avreise fra: AES Destinasjon: Si det. Men HKG. Enveis, T/R: T/R Antall poeng brukt: 360.000 AA-miles Skatter & avgifter (per person): 4.000,- per snute Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted: November 2023 Booket: November 2023 Flyselskap: SK, BA, CX, EY og JL Flytyper: A320, A380, 787-9, A330 og 777-300ER Flygninger: AES-OSL / SK Plus (A320) OSL-LHR / SK Plus (A320) LHR-AUH / EY Apartments (A380) AUH-PVG / EY Biz (787-9) PVG-HKG / CX Biz (A330) HKG-HND / CX Øko (A330) HND-LHR / JL F (777-300ER) LHR-OSL / BA Biz (A320) OSL-AES / Sas Plus (A320) Det skal også nevnes at JL41 ser ut til å gå over Nordpolen og Usa, så det blir nok et hyggelig bekjentskap. Vi har fått to seter på alle flighter, bortsett fra LHR-AUH hvor vi har fått med oss ENDA en kamerat som skal hjelpe oss med skildringer når øynene blir smale og magen større. Da har vi 1/3 av kabinen i Apartments, hvor bare den andre 1/3 er booket. Turen blir nok så live som det går, så får vi håpe at fyllesyke og jet lag gjør det umulig å produsere ferdig trip-reporten som det så gjerne har blitt til de siste gangene. Tips til Abu Dhabi, Hong Kong og transit i PVG mottas med stor glede. Gi også beskjed om det er noe spesielt dere ønsker oppdateringer fra.
Dette blir spennende! Si gjerne litt om hvordan du fikk tak i AA-miles, og dersom de ble kjøpt hvor mye de går for?
Herleg rute, god tur! Då eg flaug JL F tidlegare i år so var det omlag full kabin. Heldigvis valde to av passasjerane å sove medan to andre valde raudvin som første drikkealternativ. Eit relativt ungt par var derimot kloke nok til å velje Salon, og dei var tydeleg klare over at dette var noko ekstra bra sia crew måtte ta nokre bilete av dei med flaska. Mi (begrensa) erfaring viste at crew klarar å få ut sju glas av ei flaske Salon - fem av desse hamna i min mage. Eg måtte kjempe litt for det femte glaset då dei første prøvde å tilby meg billig-champagnen Drappier Grande Sendrée 2012 (til berre kr 800 per flaske), men når eg spurte "oh, so you are out of Salon?" so var svaret at eg sjølvsagt skulle få det som var igjen i flaska. Tipset er i alle fall å ikkje nøle med å be om Salon, det kan bli kamp om glasa. Stakkars dei passasjerane på mi flyging som først bad om raudvin eller som ville sove litt først...
Vi takker aller hjertligst for alle hilsener og ser frem til å ta fatt på denne nydelige reisen. Bakgrunnen for reisen er jo som kjent å få "the band back together". Vi har tidligere vært på flere vellykkede turer hvor blant annet langhelg til Bangkok via Beijing og Tokyo står seg ut, sammen med en uke i AKL. Tilfeldighetene skal jo ha det til at vi var i Kina i november 2019. Så kanskje var det vi som var pasient zero når COVID brøyt ut og fikk fotfeste i starten av 2020? Med stadig høyere levekostnader på alt fra renter til karbonadedeig og videre til alt innen reisesektoren med påfølgende lav krone har det vært vanskelig å komme seg på tur uten å gjøre dype innhogg i krigskassa. Nå nærmer vinterdepresjonen seg med stormskritt, det har roet seg på jobb og etter en hektisk periode for oss alle var det godt å kunne forsøke å senke skuldrene, tre inn i syv forskjellige tidssoner på en liten uke og bare nyte å bli oppvartet uten å måtte dra kortet når man forlater festen. Vi har alle kommet oss til Oslo nå og ser frem til veien videre. @petnwil fikk innvilget fri på hjemmebane og jobb i seneste laget og blir med oss til Abu Dhabi før han snur og vender snuten hjem. Mest bang for the bucks er det nok han som får med 2 x A380-flighter, et kort opphold i AUH og to snarturer med BA biz til og fra London. Kristoffer og jeg tar videre fatt på de neste turene med pågangsmot. Vi skal oppleve Etihad Apartments, Etihad Business Class, Cathay Business Class, Cathay Økonomi, Cathay Lounge i PVG og ikke minst noen deilige lounger i både The Pier, The Wing og JAL First Class Lounge på Haneda. Vi gjør vårt beste i å oppdatere fortløpende, men det er klart, det blir vel nok frokoster fra Sas Plus, Carlsberg-glass fra Gullstua and so on. Let the journey begin - vi gleder oss.
Endelig! Tilbake på tur, tilbake på forumet! Denne gangen skal det bli med et komplett reisebrev og ikke stoppe halvveis gjennom anmeldelse av Swiss fra Beijing til Zurich en gang i 2019. Det ble noen timer på Oslo Lufthavn i dag. Første omgang i Gullstua og andre omgang alene i OSL Lounge mens første del av reisefølget dro med SK noen timer i forkant. Behagelige og rolig i business-delen, men det dukket opp en jevnaldrende som høyst sannsynlig måtte studere til fastlegestilling i Norge basert på hvor hard trykkinga på tastaturet hans var. De knusktørre jaffa-caksene som ble servert hjalp heller ikke på lydnivået på smattinga. En time før take off tuslet jeg meg stille og rolig gjennom passkontrollen og mot gate F18 og flight BA767 til Heathrow ventet. Det ble noen minutters ventetid før boardingen startet, men den gikk raskt og var completed 15 minutter før takeoff. Jeg og en annen delte rad 1,han i 1C, jeg i 1F. Jeg hadde en i nabosete, men han fikk flytta seg en rad bak til sin kjære. Ikke at jeg hadde merket spesielt til han med bordet som blokkerte midtsete. Totalt 9 personer i Club Europe i dag, som også er likt antall glass champagne herren i 1C klarte å konsumere på veien. Før takeoff gikk besetningen rundt å presenterte seg og tok forhåndsbestillinger, men de stoppet ikke hos meg. Mark sjekka sikkert status på nettbrettet sitt og så at denne British Airways jomfrua ikke fortjente noe. I luften var de vel og merke kjapp å servere, og i tørstens og sultens glemsel ble det kun tatt bilde av spist mat og tomme flasker. Varme bagels, røkelaks, sandwich med roastbiff og løk og en slags fargerik marsipankake sto på menyen. Etter mat ble det største kruset med kaffe jeg har sett ombord i et fly servert til noen kapitler av medbrakt lesestoff. Størrelsen på bordet er ikke til å skryte av, men bordet på det sperrede midtsetet kommer godt med under servering. Har forsøkt å sove på vei inn mot London, men spenningen for hva som venter om noen timer har tatt kontroll over kroppen. Er straks gjenforent med reisefølget i Etihads lounge. Først en transfer på bussen helt alene fra Terminal 3 til 4 pga. solid rykk ut fra startblokkene/flysetet.
Vi har omsider fått landet på Etihad Loungen i AUH hvor det er SVÆRT lite trafikk. Her er nok flere ansatte enn besøkende. Dette grunnet at Etihad har flyttet det meste av trafikken sin til den nye Terminal A som skal nærme seg ferdigstillelse. Hittil har vi hatt nydelige timer i loungen på LHR, flydd knappe 6 timer til AUH i Apartments og ikke minst våknet utbrent opp i Abu Dhabi. Så vi tar det i kronologisk rekkefølge. Nå har dere fått en pushvarsel for å trigge - så heng på i det vi deljer i oss drink på drink i F-loungen her på Abu Dhabi.
Undertegnede og Kristoffer landet på LHR T2 like etter rutetid 15.35 og tok oss fort til mots for å sette kursen mot T4 og Etihad-loungen. Med en helsikkes reiserute så var jo det helt umulig å få sjekket inn on the line og vi måtte dermed i utgangspunktet ut og få ordnet dette. Vi tok det vi kaller en spansk en og kom oss gjennom transfer på null komma svisj og fikk sjekket oss inn på loungen til Etihad. Dette er en kombinert First og Business-lounge og er beliggende i underetasjen på T4 med utsikt mot baksiden av et fly. Det er fint og østlig innredet med flere skinnsittegrupper, restaurant, tv-avdeling og fine toalett- og dusjfasiliteter. Når vi ankom herligheten var det rett på Macbook-en med Vålerenga-Stabæk og fotballrunden som skulle serve oss festfotball og spenningsmoment. Dette uteble dessverre. Det som faktisk ble var flott service, et livlig vesen som styrte lounge-sjappa og lite folk. Helt til det nærmet seg avgang og folket dundret på i alle kanter. Vi startet showet med et glass eller sju av champagne og fortsatte turen på Espresso Martini-vogna. En nydelig utført drink som sparker mer enn nok til å holde folket våken både én og to timer på overtid. Før boarding fikk vi også testet restauranten hvor vi spiste biiittelitt fra buffeten etterfulgt av et indisk innslag. Dette sparket akkurat passelig og sørget for et godt utgangspunkt for A380 og Apartments. Vi var tidlig ute til boarding for å få makset vårt opphold og klarte jo det på en utmerket måte. Loungen var tilsynelatende grei med god standard for å være en business class-lounge, men noe skuffende for å være en førsteklasse-lounge. Nydelig service fra enkeltstående mennesker hevet totalinntrykket betraktelig, men noe særskilt spesielt var dette dessverre ikke. Vi er glad vi "bare" har brukt noen stusselige poeng, og ikke brukt flerfoldige hundretusen på denne opplevelsen.
Vi forlot loungen og trasket oss de femti meterne til gaten. Her var det mye liv og røre, men vi var heldigvis plassert fremst for å maksimere oppholdet på A380-en som vi såå virkelig elsker. Etter litt om og men, noen business class-passasjerer som helst skulle inn i first og litt opplesing via høytaleranlegget var vi klart for entré. Prioritert ombordstigning ble håndhevet, men det var også en liten "let down" at business class-passasjerer boarder sammen med The Residence og The Apartments. Vi kom oss inn til jetbridgen og deretter var det noen høydemetere å forsere før vi endelig kom oss opp til døren til hvalen. Inne ble vi tatt godt i mot og tatt godt vare på, på det som skulle være dagens flytid på 6 timer og 15 minutter. "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta", sa Alf Cranner i 1967 og det står seg like godt i dag når vi på ingen som helst måte skulle sove bort first class-opplevelsen vi hadde i vente. Vel ombord ble vi presentert for kabinmannskapet som i dag skulle passe på oss. Vi hadde strategisk plassert oss på 3 og 4A, samt 2A for å kunne maksimere opplevelsen og prøve det man kaller "dobbelsengen", hvor du kan få se partneren din inn i øynene og virkelig kjenne på forelskelsen. Eventuelt ligger du med skjermen nede og det eneste du hører er snorkingen fra andre passasjerer. Eller festingen på A-siden av kabinen. Totalt 9 leiligheter server A380-avgangen fra London til Abu Dhabi, hvor det også er én residens som ikke var benyttet på dagens flygning. Førsteinntrykket i leiligheten var "wow". Her var det mye plass. Mange muligheter. Setet er bredt, behagelig og er i fine farger. Det er klart, det er jo pompøst i midtøsten, men kabinen står seg fortsatt godt etter 10-15 år i drift. Det er også en sofa som gjøres om til seng, gode oppbevaringsmuligheter under og en liten mini-bar som kan serve de enkleste drikkebehovene. Det som leiligheten muligens mangler er at den går fra gulv til tak og dermed demper for både støy og andre ting. Velkomstchampagnen ble servert i rause mengder og vi rakk både ett og to glass før avreise. Vi måtte være litt på tilbyderen selv for å få rasket tak i glass nummer to, men med litt plystring, knipsing og roping ordnet det seg heldigvis* * denne kommentaren må sees i et spøkende lys, all den tid vi liker både etikette og champagne. Vi tok omsider av og WOW for et fly A380-en er. Det er stille, det er gigantisk og det er utrolig behagelig. Etter take off var det litt hektisk aktivitet på andre siden for de som skulle prioritere søvn på dagens flygning før vi fikk servering i andre rekke. Det går helt fint, og vi fikk omsider også benyttet loungen som ligger upraktisk lokalisert bak galley. Her var det kun vi som fikk mesket oss med champagne, alle andre glimret med sitt fravær. Når det var tid for mat én time uti flygningen var det klart vi skulle spise ilag. Alle på ett bord. Litt upraktisk, men utrolig koselig. Her fikk vi først servert en nydelig kaviar sammen med blinis, creme fraiche, rødløk, sitron og egg. Selvfølgelig akkopagnert av champagne, rosé-champagne og til slutt vodka. Videre tok vi turen til Arabic Mezze som smakte nydelig. Her er jeg ingen ekspert - på uttalelse eller øvrig, så her må nesten mine kamerater fylle inn litt informasjon om det hele. Mellom der fikk vi mesket oss i en tomatsuppe før vi avsluttet herligheten med et måltid fra østen med curry-preg. Deretter gikk det utrolig fort før vi var i seng, men det betyr jo at man akkurat rekker å lukke øyelokkene. Det ble med noen få timer søvn - som dere kan se av bildet under. Jeg ble vekket en knapp halvtime før landing og bedt om å kjappe meg i dusjen dersom jeg skulle prøve denne. KLART JEG SKAL, tenkte jeg før vi satt oss i flyet. Nå var det mer "off, orker jeg det?", men det er noe spesielt å ha opplevd. Et trangt toalett med en enda trangere dusj hvor det på forhånd var meldt at "fem minutter med varmevann holder i massevis". Det syntes ikke jeg der jeg sto å syntes synd på meg sjøl, både med promille og uten søvn. Jaja, deilig var det hvert fall. For å oppsummere var Etihad Apartments akkurat som vi forventet. Tipp topp service, nydelige leiligheter, en utrolig x-faktor, men flyvingen var også for kort til å få maksimert opplevelsen. På nett sies det at "det blir neppe andre ruter enn LHR-AUH-LHR som får oppleve A380". Dette blir nok uansett første og siste gang, da poengene mine primært går i dunken andre plasser og det er vanskelig å skulle opptjene nok poeng hos andre. Skulle man booket kun LHR-AUH i Apartments er prisen 62.500 AA-miles, og skal man bygge på videre til Asia får man en F-reise til 90.000 poeng.
Irritasjonsmomentet med den salige boardingmiksen av apartments- og businesspassasjerer la seg raskt i det vi entret flyet og jeg inntok sete 2C. Det er mer enn nok av plass å boltre seg på, og det hele kan nytes mens man ser på tailcam. Det var ikke mange minuttene vi satt for oss selv i egen Apartment. De fleste minuttene skulle brukes til å hygge oss sammen. Crewet skulle gjøre det ytterste de kunne for å servere mat til alle tre på samme bord. Drinker, champagne, vodka og rødvin fikk alle plass på bordet. Til hovedrett hadde vi visst hevet stemmene såpass at vi vennlig fikk beskjed om å dempe oss. Om det var trettheten eller lammet som gjorde at vi holdt kjeft er ikke godt å si, men lammet smakte hvert fall nydelig. Matsmellen kom på et blunk og det var dags (eller natts) til å komme oss i pysjen og under dyna for en times søvn før Abu Dhabi by skulle erobres. Sengen har bra lengde og passelig bredde, men opplevelses som noe hardere enn sengen hos SQ. Like fort som vi la oss ble vi vekket i tur og orden for en dusj. Hadde nok hatt bedre av mer søvn, men måtte få testet hvordan det var å dusje ombord i et fly. Bra trøkk og bra temp, det eneste savnet var noe mer takhøyde. A380’n taxet rolig mot terminal 4 litt over klokken 7 på morgenkvisten. Ingen spørsmål i passkontrollen, kun fremvisning av pass og en scann av håndflate før Abu Dhabi lå for våre føtter. Vi tok en kjapp stopp i arrival loungen for påfyll av vann og legge en slagplan for de neste 18 timene.
Så hva gjør man med 17 timer i Abu Dhabi til rådighet? Svaret er delt - sightseeing, avslapping og lounge. Vi landet tidlig på morningen og satte kursen en kjapp tur innom Arrivals Loungen. Både for å ha vært innom og tatt noen bilder til dere, men også fordi vi var megatrøtte etter alt for lite søvn. Vi fikk staket ut en kurs og etterhvert praiet en drosje som tok oss til Sheik Zayed Grand Mosque. Med et fascinerende liv og en pratesyk taxisjåfør var det ikke lange turen fra flyplassen, og det tok cirka 30 minutter fra flyplassen. Selve byggverket er jo så majestetisk at det er vanskelig å fatte. Her kommer det aller meste til kort, og det er ingen overdrivelse at vi nærmet oss dagens skrittmål allerede før vi hadde kommet oss bort til moskeen fra inngangspartiet. Selve moskeen er jo ikke så spennende i seg selv, så vi fant fort ut at det ble beach club og avslapping i fokus. Valget falt på Saddyat Beach Club og det var helt tipp topp for tre trøtte karer. Her var det friskt i både basseng og i sjøen. Vi måtte passe oss for sjøslanger, men for å være ærlig var det andre ting å være mer bekymret for. Energinivået. En paraplydrink og et par tunge pust i det kalde bassenget senere var vi klare for en matbit som ikke imponerte noe særlig. Deretter ble det noen timer søvn med magen hengende utenfor solsengen, før vi omsider fant ut at det var like greit å sitte i en lounge å spise og drikke gratis. VI ER JO TROSS ALT SUNNMØRINGER PÅ TUR. Vi tok en taxi videre og ble satt av på den gamle terminalen. Når vi var innom var det en innkjøringsperiode før den nye terminalen var tatt helt og holdent i bruk, så dermed var det kun avganger mellom 12-17 som gikk fra den nye. Det førte til at vi fikk det aller meste av loungen for oss selv, og for å være helt ærlig var det ingen storslagen opplevelse. Sure tryner, middels stemning og en sjelløs stemning. Mer om det i neste innlegg.